سینما مثبت: پس از گذشت چند هفته از اعلام اسامی کاندیداهای پذیرش مسوولیت ریاست سازمان سینمایی، نام رائد فرید زاده همشهری وزیر ارشاد در حالی به عنوان رئیس سازمان سینمایی در روز شنبه ۲۱ مهرماه اعلام شد که او با شش سال سابقه حضور در حوزه سینما قرار است مسوولیت اداره این نهاد حساس را به عهده داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،سازمان سینمایی در سالهای پس از انقلاب مدیر کم سابقه به خود کم ندیده است.عزت الله ضرغامی یکی از این افراد بود که در فاصله سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ مسوولیت این مجموعه را به عهده داشت.او که از صنایع موشک سازی سپاه و وزارت دفاع به سازمان سینمایی آمده بود در کنار تنشهای متعدد با اهالی سینما،منابع مالی فراوانی جذب سینمای ایران کرد و بعدها معاونت سینمایی را به پُلی برای ورود به سازمان صدا و سیما تبدیل کرد.
حضور ضرغامی در این مسوولیت در زمانهای اتفاق افتاد که شرایط به اندازه امروز پیچیده نبود.حالا رائد فرید زاده در حالی این مسوولیت حساس را به عهده گرفته که سینمای ایران از یکسو در محاصره تهیه کنندگان ارگانی است که سهمی چند ده میلیاردی از بودجههای محدود سینما را برای هر پروژه مطالبه میکنند. در سوی دیگر ماجرا تهیه کنندگان آثار کمدی کم ارزش حضور دارند که طی تعاملهای سازنده با شبکههای ماهوارهای فارسی زبان، به واسطه فروش بالای فیلمهایشان در گیشه به چشم و چراغ مسوولان دوره قبلی تبدیل شده بودند. در بخش دیگری از ماجرا جمع زیادی از سینماگران افسرده و بیکار و بیمار و بعضا گرسنه حضور دارند که برای ادامه زندگی نیازمند بهره گیری از خدمات نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد هستند و گهگاه خبر خودکشی آنها به گوش میرسد.
در جبههای دیگر نهادها و سازمانهایی هستند که به واسطه امکانات مالی گسترده امکان تاثیرگذاری بر سیاستهای کلی سینمای ایران را دارند و هر فرد مسوول و هر داور جشنوارهای در صف همکاری با آنهاست. حالا رائد فرید زاده با این ترکیب چه تناسبی دارد جز اینکه او صرفا «پسر خوب» سینمای ایران است نه مدیری که بتواند بر چنین شرایطی غلبه کند! آیا میتوان تصور کرد که فرید زاده دست به تغییر مجید زین العابدین از مدیریت فارابی بزند؟! فردی که تا هفته قبل رئیس رائد بوده است؟ در شرایطی که وزیر ارشاد به سختی موفق به انتخاب او به عنوان گزینه این مسوولیت شد آیا رائد میتواند ده مدیر برای موسسات مختلف سازمان سینمایی انتخاب کند یا مجبور به تثبیت همین مدیران خواهد شد؟
حضور بی سر و صدای رائد در سازمان سینمایی
برخلاف روسای پیشین سازمان سینمایی که معمولا در جلساتی با حضور اهالی سینما معرفی شدند، مراسم معارفه فرید زاده و تودیع خزاعی در قابی بسته رخ داد؛ بدون حضور اهالی سینما! شاید آقای وزیر از ضعف این انتخاب خبر داشته که حتی از اهالی سینما برای این مراسم دعوتی به عمل نیامده است.
فرید زاده در حالی رئیس سازمان سینمایی شده که دو روز قبل از آن جشنواره فیلم کودک اصفهان به عنوان یکی از محصولات فعالیت او حتی میزبان یک میهمان خارجی -حتی از میان سینماگران رنگین پوست و آسیای جنوب شرقی- نبوده و حالا با این کارنامه ضعیف اعلام شده که یکی از دو برنامه کلان او «خروج ایران از انزوای بینالمللی و حضور پررنگتر فرهنگی در عرصه جهانی» است و دیگری «وفاق ملی» که مشخص نیست چگونه این گزینه ضعیف میتواند آن را محقق کند؟
با این اوصاف این روزها در میان اهالی سینما این حدس و گمان مطرح است که آیا ممکن است رائد صرفا در ویترین سازمان سینمایی حضور داشته باشد و در پس پرده افراد دیگری اقدام به مدیریت سینمای ایران کنند و حضور این فرد در راس سازمان سینمایی صرفا به عنوان ماشین امضا تلقی شود؟
سینما مثبت سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.
مطالب مرتبط: آقای صالحی! رائد مرد این میدان است؟!