سینما مثبت: این روزها پخش مکرر دو تبلیغ تلویزیونی از شبکههای سیما باعث تعجب کارشناسان و اهالی رسانه شده است؛ تبلیغاتی که فقط به واسطه پرداخت پول در حال پخش است و از نظر محتوایی فراتر از خط قرمزهای این رسانه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،در سالهایی نه چندان دور که قواعد و اصول رسانهای بر سازمان صدا و سیما حاکم بود؛ هر محتوایی قابل پخش نبود اما در سال های اخیر صدا و سیما با سرعت عجیبی از استانداردهای یک رسانه معقول و منطقی فاصله گرفته است. در این سالها بسیاری از مخاطبان این رسانه عادت کردهاند که محتوای مورد نیاز خود را از بسترهای دیگر همچون پلتفرمها کسب کنند.
این روزها دو تبلیغ در حال پخش از شبکههای سیما است. اولی مربوط به یکی از نوشیدنیهاست که در آن خلبان یک هواپیمای در حال پرواز برای بلعیدن آخرین تکه از آبمیوه هواپیما را دچار مخاطره میکند؛ موضوعی که حتی شوخی آن هم قابل قبول نیست و تکرار پخش آن باعث بیاعتمادی مردم به صنعت هوایی و لوث شدن جایگاه امنیت پرواز میشود؛ آن هم در کشوری که متاسفانه سوانح هوایی در آن کم نیست و هنوز خاطره سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور و یارانش فراموش نشده است.
تبلیغ دوم مربوط به یکی از بانکهاست که در آن سعید آقاخانی با فردی دیگر وارد بانک شده و در قامت یک سارق اسلحه نشان داده و مشتریان و کارکنان بانک را تهدید میکند. نمایش سرقت از بانک نیز جزو تصاویر بسیار محدود در شبکههای تلویزیونی است چه برسد به اینکه بخواهد با آن شوخی شود و البته چنین تبلیغی آوردهای هم برای آن بانک درجه چندم ندارد و بیشتر هجو این بانک است تا معرفی خدمت و محصول آن.
عبور آگهیهای بازرگانی از چنین خط قرمزهایی به معنای آن است که تلویزیون آنقدر از نظر مالی در مضیقه است که بابت چند ریال بیشتر حاضر به پخش هر تبلیغی است. احتمالا در آینده نزدیک شاهد این نوع آگهیهای سبکسرانه با حضور جراحان در اتاق عمل،نیروهای پلیس حین عملیات،مسوولان ارشد اجرایی کشور حین فعالیتهای جاری،ماماها بر سر زائو و… خواهیم بود تا با سرعت هرچه بیشتر نهادهای اجتماعی در این جنس از تبلیغات بینمک و لوس به چالش کشیده شوند و شان و منزلت خود را از دست بدهند.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.