دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی رضا استادی

کارگردانی ظهر عاشورا در«مختار»

۱۴۰۳-۰۴-۲۴
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت:‌برای داوود میرباقری و همراهانش در سریال «مختار نامه» هیچ چیزی سخت تر از فصل ظهر عاشورا نبود. فصلی که اصلا در فیلمنامه اولیه هم نبود و میرباقری تا وقتی که آمادگی اش را نیافت سراغش نرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینما مثبت به نقل از روزنامه همشهری، یکی از دشوارترین فصل های سریال که در آن سیاهی لشکرها حاضر به حضور در لشکر یزید نبودند.‌

عاشورا در فیلمنامه نبود
صحنه‌های مربوط به کربلا اصلا از ابتدا در فیلمنامه «مختارنامه» نبود.
طبق روایت کتاب «پرونده مختارنامه»، فیلمبرداری مختارنامه به پایان رسیده بود که عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت صداوسیما از گروه مختارنامه می‌خواهد با توجه به منتفی شدن ساخت سریال «ثارالله» که درباره وقایع کربلا بود، صحنه‌های مربوط به کربلا و روزهای تاسوعا و عاشورا را در سریال مختار بگنجاند.
میرباقری ‌ ابتدا با وجود اینکه محدودیتی برای پرداختن به کربلا نداشت، شخصا مایل نبود که به کربلا بپردازد؛ چون اعتقاد داشت که هم از نظر آگاهی و اطلاعات تاریخی و هم از نظر پشتوانه‌های اعتقادی به آمادگی بسیاری نیاز است و چون موضوع سرنوشت‌سازی‌ است نمی‌توان فقط به‌عنوان یک سوژه به آن نگاه کرد. پس اگر کسی قصد وارد شدن به این حوزه را دارد باید از هر حیث این آمادگی را داشته باشد. میرباقری تا زمانی که آمادگی لازم را پیدا نکرد، فیلمبرداری صحنه‌های کربلای مختارنامه را آغاز نکرد. گروه تولید مختارنامه برای ساخت صحنه‌های حضرت عباس(ع) در کربلا و نهر علقمه به روستای طرود در شهرستان شاهرود استان سمنان می‌رود. این روستا نخل دارد که این امتیاز بزرگی برای این منظور محسوب می‌شده است. گروه تدارکات، زمینی را که مناسب ساخت نهر است، پیدا می‌کنند و دنبال صاحب زمین می‌روند تا آن را اجاره کنند. صاحب زمین پیرزنی است که مایل نیست زمینش را اجاره بدهد، اما وقتی از موضوع مطلع می‌شود و می‌فهمد قرار است از زمینش چه استفاده‌ای کنند، با دریافت 500هزار تومان رضایت می‌دهد که زمین خود را در اختیار عوامل سریال قرار دهد.

‌فخیم زاده دستمزد نگرفت
در پشت صحنه کار، همه تحت‌تأثیر فضا هستند. پلان‌های کربلا بعد از هر بار ضبط برای بررسی نهایی از مانیتور پخش می‌شود و اعضای گروه که دور آن حلقه زده‌اند، چشم‌هایشان خیس می‌شود و همه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. مهدی فخیم‌زاده برای حضور در این بخش از سریال دستمزد نمی‌گیرد.‌میرباقری بعدها گفت: «مختارنامه متبرک شد به کربلا و عاشورا.‌»‌

مشکل سیاهی لشکرها‌
اهالی طرود عاشق اهل‌بیت(ع) هستند و همه برای کمک به مختارنامه می‌آیند؛ حتی حاضرند به‌عنوان سیاهی‌لشکر مقابل دوربین قرار بگیرند.
«مختارنامه» پروژه عظیمی بود و هنروران بخش مهمی از کار بودند که در صحنه‌های مختلفی از سریال حضور داشتند و سر صحنه آوردن هنروران باتجربه و آماتور یکی از دغدغه‌های همیشگی گروه تولید بود. در صحنه‌های ظهر عاشورا مشکلی که به‌وجود می‌آید این است که اهالی طرود که به‌عنوان هنرور جلوی دوربین می‌روند، اصرار دارند که جزو سپاه امام حسین(ع) باشند و هیچ‌کس حاضر نیست در سپاه یزید حضور داشته باشد.‌

منبع: روزنامه همشهری- ۲۴ تیر ۱۴۰۳

برچسب ها: پرونده مختارنامهرضا استادی
نوشته قبلی

ناگفته‌های «مختارنامه» به روایت شاهد عینی

نوشته‌ی بعدی

روزی که حضرت عباس(ع) را با یوزارسیف اشتباه گرفتند

نوشته‌ی بعدی

روزی که حضرت عباس(ع) را با یوزارسیف اشتباه گرفتند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس