دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی رضا استادی

«پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب/نوری بر تاریکخانه صدا و سیما

۱۴۰۳-۰۲-۲۳
Reading Time: 3 mins read
0

سینما مثبت: کتاب «پرونده مختارنامه» نوشته رضا استادی، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت که این روزها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده را می‌توان اولین اثر مکتوب و مدون در حوزه تاریخ‌نگاری پس از انقلاب تلویزیون ایران دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت به نقل از روزنامه اعتماد؛استادی که از اسفند ۱۳۷۸ به روزنامه جام‌جم پیوسته و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۶ مدیریت روابط عمومی سریال‌های مختلف تلویزیونی از تفنگ سرپر تا معمای شاه را به عهده داشته؛ در کتاب مفصل و قطور «پرونده مختارنامه» در خلال روایت شکل‌گیری و ساخت این سریال خواننده را با فضای حاکم بر سازمان صدا و سیما طی دوره‌های مدیریت علی لاریجانی و عزت‌الله ضرغامی آشنا می‌کند. نکته قابل توجه این است که برخلاف حوزه سینما و حتی سیاست و اقتصاد که مدیران پس از کناره‌گیری از مسوولیت اقدام به خاطره‌نویسی و شرح تجربه‌های خود می‌کنند؛ در صدا و سیما چنین رویه‌ای حاکم نیست و به جز تعداد محدودی خاطره مکتوب از علی لاریجانی که سال‌ها قبل در روزنامه جام‌جم منتشر شد؛ اثر مکتوبی از مدیران صدا و سیما منتشر نشده است.
در بخشی از این کتاب درخصوص نقش مثبت علی لاریجانی در آغاز ساخت مختارنامه می‌نویسد: «هیچ یک از سریال‌های الف ویژه مانند مختارنامه برای آغاز فیلمبرداری شتاب نداشت. باید پیش از خرداد ۸۳ که پایان ماموریت علی لاریجانی در صدا و سیما و آغاز حرکت او در مسیر سیاسی ایران به سمت ریاست مجلس و سپس ریاست جمهوری بود این پروژه مقابل دوربین می‌رفت تا عکسی از این سیاست‌مدار در پشت صحنه این سریال در رسانه‌ها درج و به اصطلاح امروزی «وایرال» شود. مختارنامه باید به راه می‌افتاد و تا جایی پیش می‌رفت که مدیر بعدی نتواند این پروژه را متوقف کند. زمانی هم که میرباقری در ملاقاتی با لاریجانی بحث سلمان را مجددا پیش کشیده بود، به او گفته شده بود که ساخت سلمان در گرو ساخت مختار است و بهتر است این دومی را هرچه زودتر زخمی کند که مدیر پس از او ممکن است نه به سلمان اعتقادی داشته باشد و نه مختار را قبول داشته باشد!»
درباره نقش عزت‌الله ضرغامی در تولید مختارنامه هم آمده است: «عزت‌الله ضرغامی سوم خرداد سال ۱۳۸۳ به ریاست سازمان صدا و سیما انتخاب می‌شود اما تا سال ۱۳۸۷ که ظرفیت واقعی مختارنامه را کشف کند، مدت زمانی سه ساله صرف می‌شود که تمامی آن نیز برای مختارنامه مثبت نیست. اولین مواجهه او با این سریال به روایت میرباقری این است که پرسیده: «مختار واقعا شهید شده؟ انتصاب او به عنوان معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ نیز با واکنش‌های منفی گسترده‌ای ازسوی هنرمندان مواجه شد. در همین دوران معاونت سینمایی است که ضرغامی با توقیف فیلم آدم برفی یکی از تلخ‌ترین خاطرات حرفه‌ای میرباقری را رقم می‌زند.» 
محمدرضا جعفری‌جلوه، مهدی فرجی، مجید رضابالا، محمدرضا اصلاح، محسن مهاجرانی و حسن اسلامی‌مهر دیگر چهره‌های مدیریتی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
پرونده مختارنامه به عنوان ششمین اثر مکتوب رضا استادی در ششصد صفحه از سوی نشر بین‌الملل در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است. 

منبع: روزنامه اعتماد- ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

برچسب ها: پرونده مختارنامهحسن اسلامی مهررضا استادیعزت الله ضرغامیعلی لاریجانیمجید رضابالامحمد رضا اصلاحمهدی فرجی
نوشته قبلی

جای خالی سینماهای اقتصادی در منو اکران

نوشته‌ی بعدی

وزیر ارشاد دومین کارت قرمز را صادر کرد

نوشته‌ی بعدی

وزیر ارشاد دومین کارت قرمز را صادر کرد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس