یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی ویژه

مسابقه پژوهش‌های کم فایده در سازمان سینمایی

۱۴۰۳-۰۲-۰۱
Reading Time: 3 mins read
0

سینما مثبت: مشاهده عناوین فراخوان پژوهشی سال 1403سازمان سینمایی حکایت از آن دارد که این سازمان در بخش پژوهش نیز انطباق چندانی با واقعیت‌های موجود در جامعه ندارد و عناوین انتخابی بیشتر مناسب آرشیو است و ارتباطی کاربردی با رخدادهای جاری ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پژوهش «کاربردی بودن» آن است؛ یعنی باید موضوع‌هایی در دستور کار قرار گیرد که امکان بهره‌گیری از آن در میان عمل وجود داشته باشد و مشکلی از أوضاع و احوالی جاری را حل کند. سازمان سینمایی در فراخوان اخیر خود یازده محور به شرح زیر برای دریافت طرح پژوهشی معرفی کرده که از میان آن‌ها صرفا سه موضوع می‌تواند کاربردی تلقی شود. این موضوع‌ها عبارت‌اند از: «طراحی الگوی بهره‌گیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌های سینما درایران»،«ظرفیت‌های روایی سینمای ایران درخارج از تهران» و «سینما، فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی».

سایر موضوع‌های مطرح در این فراخوان مانند: «سینمای ایران،گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی»،«سینمای دفاع مقدس و مقاومت،کارکردهای سینما در روایت پیشرفت ایران اسلامی و امید افزایی» و «طراحی الگوی بهره‌گیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌های سینما درایران» پیشتر بارها و بارها مطرح شده و البته مشخص نیست نتایج آن کجا و چگونه مشکلی از سینمای ایران را حل کرده است.مثلا اگر در حوزه سینمای دفاع مقدس و مقاومت پژوهشی کاربردی و موثر صورت گرفته چرا همچنان فیلم‌های تولید شده در این گونه آثاری تکراری و ضعیف است؟

سایر موضوع‌ها نیز جای اما و اگر دارد.مثلا «ظرفیت‌های سینما در کار آفرینی و اشتغال»‌ در حالی به عنوان موضوعی محوری اعلام شده که این روزها با وجود ادعاهای مسوولان سینمایی مبنی بر رونق اقتصاد،حجم فراوانی از حمایت‌های مقطعی و کوتاه مدت به سمت سینما سرازیر شده که بیشتر مناسب مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است تا اهالی یک سینمای پُر رونق (اینجا).

موضوع‌هایی مانند:«موانع و راهکارهای تقویت فیلمنامه در سینمای ایران»،«ظرفیت‌های ادبیات فارسی، فرهنگ عامه و موسیقی محلی در تولید آثار انیمیشن، مستند و داستانی» و «خلاء‌ها و چالش‌های حقوقی سینمای ایران» نیز آنقدر تکراری و کلیشه‌ای است که بعید است حتی خود مسوولان سینمایی نیز علاقه‌ای به تورق پژوهش‌های حاصل از این عناوین داشته باشند.

البته با توجه به شرایط فعلی سینمای ایران جای برخی موضوع‌های پژوهشی در این فراخوان خالی است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت عدم علاقه سینماگران به تعامل با مسوولان سینمایی

فیلم‌های طنز و میزان انطباق آن با شعارهای مسوولان سینمایی

دایره بسته مسوولان سینمایی

میزان پسرفت جشنواره فیلم فجر در دو سال اخیر

فواید و مضررات حذف بخش بین الملل سینمای ایران

نتایج و دستاوردهای سفرهای خارجی مسوولان سینمایی

وضعیت سینمای استراتژیک در دولت سیزدهم

بی علاقه‌گی مسوولان سازمان سینمایی به شفاف سازی

و…

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: سازمان سینماییمعاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی
نوشته قبلی

بازیگران در نقش‌های صنفی موفق بودند؟

نوشته‌ی بعدی

زین العابدین در حال تماشای «فیلم‌سوزی»‌است؟!

نوشته‌ی بعدی

زین العابدین در حال تماشای «فیلم‌سوزی»‌است؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس