دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گزارش

مرجعیت بزرگ سینمایی،تناقض جدید سازمان سینمایی

۱۴۰۱-۱۰-۱۱
Reading Time: 6 mins read
0

سینما مثبت: بررسی برخی اظهارات رییس سازمان سینمایی حکایت از آن دارد که محمد خزاعی متاسفانه همچنان درکی از موقعیت کنونی خود به عنوان یک مقام ارشد دولتی ندارد و مطالب مطرح شده از سوی او بیشتر متناسب با جایگاه دبیری جشنواره‌های محلی و منطقه‌ای است که پیشتر در آن موقعیت توانایی خود را سنجیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت،دوشنبه هفته گذشته پنجم دی ماه رییس سازمان سینمایی با هیاتی از اتحادیه سینماگران مردمی روسیه دیدار کرد(اینجا). نکته قابل توجه این دیدار این بود که با وجود مردمی و غیردولتی بودن این هیات، صرفا جمعی از مدیران سازمان سینمایی میزبان این هیات بودند و حتی یک سینماگر داخلی از اعضای خانه سینما به عنوان تنها صنف سینمایی در این نشست حضور نداشت.طبق خبر اعلامی سازمان سینمایی فقط اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سیدصادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل در این دیدار حضور داشته‌اند.

همچنین با وجود آنکه دو بانوی روس در این نشست حاضر بودند، سازمان سینمایی حتی از تنها بانوی مدیر خود – لادن طاهری رییس فیلمخانه ملی سینمای ایران ـ برای حضور در این نشست دعوت نکرد.

حرف‌های بی‌اساس در این نشست

مطالب مطرح شده در این نشست نیز به اندازه شکل میزبانی جالب و عجیب بود. خزاعی در بخشی از این دیدار اعلام کرده «غرب به دنبال منزوی کردن سینمای ایران و روسیه است و امیدوارم با بهره‌مندی از وجوه مشترک دو کشور برای مطرح شدن در سطح بین الملل و تبدیل به مرجعیت فرهنگی سینمایی استفاده شود تا با تبادل تجارب بین ایران و کشورهای همسو به مرجعیت بزرگ سینمایی تبدیل شویم.»

متاسفانه خزاعی با وجود تصاحب جایگاه ریاست سازمان سینمایی تصور می‌کند همچنان دبیر جشنواره‌ای داخلی است و می‌تواند هر نوع اظهارات بی‌پایه و اساس و نسنجیده‌ای را مطرح کند و نگران بازتاب آن نیز نباشد! کاش خزاعی به این سوال پاسخ دهد که پیش از تصمیم غرب برای منزوی کردن سینمای ایران و روسیه چند درصد از اکران روز دنیا در اختیار سینمای این دو کشور بود که حالا با منزوی شدن این دو کشور، دنیا از سینمای کشورهای فوق محروم شود؟ البته بحث حضور جشنواره‌ای سینمای ایران در رویدادهای مهم دنیا نیز مساله‌ای معمول است که سال‌هاست این اتفاق خارج از تصمیم‌گیری‌های مسوولان سینمایی رخ می‌دهد اما اینکه خزاعی ایران را در بحث تحریم در کنار کشوری قرار می‌دهد که به دلیل حمله و تجاوز نظامی به خاک یک کشور دیگر – اوکراین- از سوی جامعه جهانی تحریم شده، اتفاق عجیبی است که حکایت آن ضرب المثل معروف که «ما سه نفر رو کجا می‌برید» تداعی می‌کند!

در زمینه «بحث مرجعیت فرهنگی» نیز این سوال مطرح است که در کشوری مانند ایران که سینما روز به روز رو به افول می‌رود و هر روز خبرهای جدیدی از تبدیل سالن‌های سینما به پاساژ شنیده می‌شود و حتی مرجعیت رسانه‌ای داخل کشور نیز با تهدید مواجه است، چگونه می‌توان انتظار مرجعیت جهانی داشت؟

در بخش دیگری از این نشست خزاعی اعلام کرده «غرب با سیاست یک جانبه‌گرایی تلاش دارد تا مانع رشد فرهنگی و توسعه صنعت سینما در سایر کشورها شود و در این راه استراتژی تحریم را در پیش گرفته است که محکوم به شکست خواهد بود…اکنون شاهد شکل گیری قطب‌های جدید سینمایی و فرهنگی در جهان هستیم و با روند رو به افول فرهنگ غربی این فرآیند بیشتر می‌شوند.»

واقعا مصداق این حرف‌ها و سخنان کدام منبع و آمار است؟ کاش خزاعی پیش از بیان این سخنان که معمولا از سوی مشاوران برایش نوشته می‌شود،یکبار با صدای بلند این متن‌ها را بخواند و ترسیمی از آن روی کاغذ انجام دهد تا مشخص شود چقدر این مطابق بی‌ربط،غیرمستدل و غیر منطقی است! هر نوجوانی امروز می‌داند که تحریم مساله‌ای سیاسی است و غرب سینمای ایران را هیچ‌گاه تحریم نکرده و فیلم‌های ایرانی همچنان با اقبال جهانی – نسبت به خود – مواجه هستند. همچنین کاش مصداقی از افول فرهنگ غرب را ذکر نماید تا مشخص شود کجا فرهنگ غرب دچار افول شده است؟

بخش دیگری از اظهارات خزاعی در این نشست آنقدر نامفهوم است که حتی سرویس ترجمه گوگل نیز قادر به تفسیر آن نیست:

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در حوزه کشورهای همسو تصریح کرد: تقویت و توسعه همکاری‌ها به الزامات جهانی و تغییرات مداومی مرتبط است که در دنیا شکل گرفته و لازمه آن حرکت در مسیرهای تازه هنری و سینمایی است.

در نهایت هم سخنان خزاعی با طرح مطلبی پایان می‌یابد که احتمالا به امضای یک تفاهم‌نامه منجر شود: «ایده ما، ایجاد انجمن مشترک مابین ایران و روسیه در زمینه سینماست که قدم های نخست آن آغاز شده است.»

رییس سازمان سینمایی در حالی از تفاهم نامه جدید رونمایی می‌کند که هنوز نتیجه‌ای از تفاهم‌نامه‌های قبلی او دیده نشده و مشخص نیست چرا به جای بخش خصوصی سینمای ایران، بخش دولتی سینمای ایران باید با تشکلی خصوصی در سینمای روسیه انجمن مشترک تاسیس کند؟

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

مطالب مرتبط:

«دکتر خزاعی» هستم؛متخصص تفاهمنامه

محمد خزاعی، سلطان تفاهمنامه

رفیق خزاعی! سرمایه‌ها را از سینما فراری نده

آقای خزاعی! از قطار پیشرفت دودش نصیب سینما شد

برچسب ها: رییس سازمان سینماییسینماگران روسیهمحمد خزاعی
نوشته قبلی

فیلم اتفاق‌های پس از درگذشت مهسا امینی را چه کسی می‌سازد؟

نوشته‌ی بعدی

جشنواره فیلم فجر، مشکل هیات انتخاب و مسیر جشنواره کن

نوشته‌ی بعدی

جشنواره فیلم فجر، مشکل هیات انتخاب و مسیر جشنواره کن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس