چهارشنبه, خرداد ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

بیرو؛ رمانتیسم مغزهای کوچک رنگ زده

۱۴۰۱-۰۸-۲۸
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: همانگونه که پیش بینی می‌شد، فیلم بیرو با فروشی حدود پنجاه و شش میلیون تومان به یکی از شکست‌های مکرر دیگر بنیاد سینمایی فارابی تبدیل شد تا ثابت کند فیلم‌‌های تولیدی در این مجموعه فرسنگ‌ها با ذائقه و خواست عمومی مردم فاصله دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، فیلم بیرو با موضوع زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان ایرانی ساخته شد و اکران آن در آستانه جام جهانی فرصتی بوده تا مردم فوتبال دوست به تماشای آن بروند. گذشته از بدشانسی مطلق سازندگان فیلم که اکران آن مصادف با شرایط بحرانی و اعتراض‌های این روزها است، انتخاب غلط سوژه و پرداخت نامناسب نیز در شکست فیلم نقش بسزایی دارد.

بیرو را می‌توان در ادامه فیلم تختی که توسط فارابی تولید شد، اثری به ظاهر واقع گرا نامید اما این واقع‌گرایی در بیرو کمی کاریکاتوری است. فیلم اثری به شدت پاستوریزه درباره ورزشی است که حواشی اخلاقی و اجتماعی فراوانی دارد. جهان فیلم کاملا مثبت است و برای مخاطب فیلم‌های فارابی تداعی کننده فضای فانتزی فیلم رمانتیسم عماد و طوبی است.سازندگان فیلم تلاش کرده‌اند با ایجاد اوج و فرودهای متعدد و روایت دوست دختر داشتن بیرانوند و توجیه این مساله که «دوستی پیش از ازدواج در صورت اطلاع والدین خوب است»، جذابیت‌هایی هم برای فیلم فراهم کنند و به نوعی مساله «کودک-همسری»‌را هم جا بیندازند اما اشتباه از جایی آغاز می‌شود که نقطه ثقل فیلم و اوج آن بر گرفتن توپ رونالدو توسط بیرانوند شکل می‌گیرد. در این مرحله گویی مغزهای کوچک رنگ زده به کار افتاده‌اند و تخیل پردازی نموده و تصور کرده‌اند این اتفاق می‌تواند نقطه عطف فیلم باشد حال آنکه این مساله به هیچ وجه نه حماسی است و نه امکان حماسی شدن دارد! گرفتن این پنالتی زمانی می‌توانست حماسی باشد که تیم مقابل مثلا امریکا یا اسرائیل باشد اما سفارش دهندگانی که درکی از شرایط اجتماعی روز ندارند، ظاهرا با همین موضوع ساخت چنین اثری را پذیرفته‌اند. اثری که به نظر می‌رسد سازندگانش به درکی از سوژه نرسیده‌اند و فقط تلاش کرده‌اند با تدوین و ریتم تُند ذهن مخاطب را از تناقض‌ها و ضعف‌های متعدد دور کنند. ضعف‌هایی مانند: گریم‌های بد و شمایل کاریکاتوری پدر خانواده و تغییر مکرر لهجه و برخی شخصیت‌های متناقض غیرقابل درک مانند مربی.

به جز صحنه دعا خواندن مادر پشت دیوار و صحنه تصادف نکته مثبت دیگری در فیلم به چشم نمی‌خورد.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: بنیاد سینمایی فارابیبیرو
نوشته قبلی

اوج و ملی گرایی،کت شلوار و کتانی

نوشته‌ی بعدی

رفیق خزاعی! سرمایه‌ها را از سینما فراری نده

نوشته‌ی بعدی

رفیق خزاعی! سرمایه‌ها را از سینما فراری نده

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس