چهارشنبه, خرداد ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گزارش

سانسور سینمای اجتماعی را هدف گرفته؟

۱۴۰۱-۰۴-۲۱
Reading Time: 3 mins read
0

سینما مثبت: در هفته‌های اخیر بحث‌های فراوانی درخصوص ساز و کار سانسور فیلم‌ها در سازمان سینمایی مطرح شده و این مساله حتی باعث عدم صدور پروانه نمایش برای فیلم برادران لیلا نیز شده و دامان سایر فیلم‌ها را نیز گرفته است. نکته قابل تامل این است که در ماههای اخیر ممیزی‌های ارشاد فیلم‌های اجتماعی را هدف قرار داده و آثار سطحی و مبتذل از دایره جرح و تعدیل‌های سازمان سینمایی به دور بوده و به راحتی مجوز نمایش گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری – تحلیلی سینمامثبت فیلم سینمایی «غیبت موجه» ساخته عباس رافعی یکی از آثاری است که به تازگی دچار مشکلات ممیزی شده است.فیلمی که رافعی درخصوص علت بروز مشکلات ممیزی آن به خبرنگار سینما مثبت می‌گوید: «ممیزهای سازمان سینمایی تصور می‌کنند در این مسوولیت حضور دارند تا مچ دیگران را بگیرند و به فیلمساز بگویند: ما فهمیدیم منظور تو چه بوده است!آن‌ها تصور می‌کنند باید آثار اجتماعی را تا انتها رمزگشایی کنند.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سخیف‌ترین و شنیع‌ترین دیالوگ‌ها در فیلم های کمدی و طنز  اکران شده وجود دارد اما توجهی به آن نمی‌شود زیرا ممیزها فکر می‌کنند فیلم طنز را نباید خیلی جدی گرفت چون همه چیز شوخی است.»

به گفته رافعی مشکل فیلم غیبت موجه به دلیل سو‌تعبیری است که اعضای همین شوراها نسبت به فیلم دارند‌؛فیلمی که در شورای ممیزی دولت دوازدهم یک مورد ممیزی کوچک داشت که برطرف شد اما در شورای جدید سازمان سینمایی تعبیرهایی از فیلم صورت گرفت که مربوط به فیلم نیست و ناشی از نگاه ممیزها است که همه چیز را نمادین می‌بینند و تصورشان این است که هر فیلمی که ساخته می‌شود قطعا لایه‌های پنهانی دارد که آنها باید کشف کنند و مورد ممیزی قرار دهند!

اظهارات رافعی در حالی بیان می‌شود که در فیلم‌های به نمایش درآمده در ۹ ماه گذشته مصادیق فراوانی وجود دارد که به سادگی از نگاه ممیزان سازمان سینمایی پنهان مانده است. مواردی مانند:

در یکی از فیلم‌های در حال نمایش مردی به یک زن ابراز علاقه کرده اما دوست همان زن – که او هم یک زن است – با لحنی خاص که تداعی کننده نگاه دگرباشانه است می‌گوید: اون مرد هر دو ما رو به یه چشم نگاه می‌کنه! این زن توقع دارد مرد مورد نظر با هر دو آن‌ها وارد رابطه شود!

در فیلم دیگری شخصیت‌های نوجوان به مساله کراش داشتن اشاره می‌کنند!

در فیلم دیگری یکی از شخصیت‌های داستان لباسی چرمی بر تن کرده و شلاقی به دست می‌گیرد و قصد شکنجه فردی به ظاهر مذهبی را با آن دارد! آنچه او بر تن دارد لباسی است که شخصیت‌های منحرف فیلم‌های غیراخلاقی آن را برتن می‌کنند و نمایش چنین صحنه‌ای در سینما خنده حضار را به دنبال دارد.

فیلم دیگری که بازیگر آن مدت‌هاست ساکن خارج از کشور شده و مقابل دوربین‌ها عریان شده اجازه اکران می‌گیرد اما در چنین شرایطی فیلمی که با موضوع خانواده شهدا ساخته شده با جرح و تعدیل‌های فراوان درجه مثبت پانزده می‌گیرد!!

حضور افراد ناکارآمد در شوراهای ممیزی

در هفته‌های اخیر شوراهای ممیزی دست به اقدام‌های جالبی هم زده‌اند. از اظهار نظر درخصوص روابط میان شخصیت‌ها و إصرار بر حذف آن تا إصرار بر حذف برخی نکات فنی که حداقل در مورد فیلم ساخته شده ممکن نیست و باید ممیزها در چنین مواردی در مرحله تدوین در کنار فیلمساز حضور داشته باشند تا بتوانند نظرهای خود را به فیلمساز تحمیل کنند! بخشی از این مساله به دلیل حضور افراد ناکارآمد و بی تجربه در حوزه فیلمسازی است که در عمر خود چند روز هم سر صحنه فیلمبرداری نبوده‌اند و صرفا از راه دور فیلمسازی را تجربه کرده‌اند.

با این مصادیق به نظر می‌رسد درباره فیلمی مانند برادران لیلا نیز مسائل اجتماعی باعث ممیزی فیلم شده والا تجربه این چند ماه دولت سیزدهم نشان می‌دهد که فیلم‌هایی با شوخی‌های سخیف نیز امکان نمایش دارند!

سینما مثبت ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی که نام آن‌ها در این مطلب آمده اعلام می‌کند این موضوع را در مطالب آینده خود دنبال خواهد کرد.

برچسب ها: سانسورعباس رافعیممیزی در سینمای ایران
نوشته قبلی

سازمان‌دهی بودجه‌های پنهان در سفرهای استانی رییس سازمان سینمایی

نوشته‌ی بعدی

یک ماده مخدر عجیب موضوع فیلمی کوتاه شد

نوشته‌ی بعدی

یک ماده مخدر عجیب موضوع فیلمی کوتاه شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس