جمعه, خرداد ۱۶, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی رضا استادی

چند می‌گیری کم‌فروشی نکنی؟

۱۴۰۱-۰۲-۳۱
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: رضا استادی-«چند می‌گیری گریه کنی؟» فیلمی متعلق به سینمای بدنه است. یعنی همان سینمایی که مخاطب عادی و معمولی این سینما، فارغ از هر نکته و مطلب حاشیه‌ای و فرامتنی تصمیم می‌گیرد بلیت بخرد و با چیپس و نوشیدنی و هر نوع خوراکی مجاز دیگری از لحظات حضور در سالن سینما لذت ببرد.

قسمت اول این فیلم سال ۱۳۸۴ به کارگردانی شاهد احمدلو ساخته شد و نسخه غیرقانونی آن در ساعات اولیه اکران، منتشر  شد. حالا در سری دوم، سازندگان فیلم سراغ ادامه قصه اول رفته‌اند؛ کاری که ضرورتی هم نداشته و می‌شد این قصه را فارغ از قصه اول هم روایت کرد. در قصه دوم جوانی به نام «بهرام» از آمریکا به ایران می‌آید تا سهم خود را از ارثیه پدری بگیرد. شرط دریافت این سهم طبق وصیت پدر این است که او در مراسم ترحیم  هفت فرد  بی‌بضاعت حضوری فعالانه داشته باشد و این حضور باید به تایید وکیل پدر برسد. فیلم بر شوخی با مرگ و مراسم‌های آن بنا شده است. وارث، فردی ثروتمند است که باید برای هفت خانواده نیازمند، مراسم ختم بگیرد و حضوری فعالانه در این مراسم‌ها داشته باشد. حالا این وارث کیست؟ پسری به نام بهرام که سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده و فارسی را با لهجه آمریکایی صحبت می‌کند. فیلم به سرعت وارد روایت قصه اصلی می‌شود و از همان عنوان‌بندی ماجرا  را  تعریف می‌کند. پایه و اساس ماجرایی عشقی را هم از همان آغاز بنا می‌گذارد با حضور دختری جوان به‌نام خانم شکیبا که نقش وکیل را ایفا‌ می‌کند. در ادامه قصه نیز ماجرای عشقی خانم وکیل را بسط و گسترش می‌دهد.

وقتی همه چیز از دست می‌رود

موقعیت‌های طنز آمیز فیلم، ترکیبی از شوخی‌های کلامی و موقعیتی و شوخی با ظاهر آدم‌هاست. مثلا جایی که یک خانواده چاق را به تصویر می‌کشد، به‌واسطه شوخی با جنبه‌های مختلف این خانواده، واکنش مثبت و خنده تماشاگر را به‌دنبال دارد. در جایی دیگر وقتی با شخصیت افرادی مواجه می‌شویم که بر سر مزار  مردگان نوحه‌سرایی می‌کنند برای دقایقی طولانی به این شوخی‌ها می‌خندیم. حتی شوخی با سریال مختارنامه هم بسیار جذاب است و البته خبری از شوخی‌های جنسی و مثبت شانزده هم در فیلم نیست که این مساله، امتیازی مهم برای فیلم است اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی فیلم

ــ بهرام ــ ناگهان غیبش می‌زند و کارگردان از ترفند نخ‌نما شده (پنهان کردن اطلاعات از مخاطب) بهره می‌گیرد و بعد ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد و انسجام فیلم از دست می‌رود و ناگهان فیلم تبدیل می‌شود به وسیله‌ای متحرک اما بی‌هدف که در مواجهه با موقعیت‌های اتفاقی و ساختگی، مرتب به در و دیوار می‌خورد و ذوق و شوق مخاطب برای ادامه قصه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. البته فیلم به تماشاگر باج نمی‌دهد و به پایانی عاشقانه و قابل حدس ختم نمی‌شود اما افراط در استفاده از صحنه‌های رقص در مراسم عروسی و برخی پرش‌های تصویری، مانع از آن می‌شود که چند می‌گیری گریه کنی؟ به اثری موفق و بی‌کم و کاست تبدیل شود.

در سینمای ایران لازم نیست همه فیلم‌ها حرف‌های قلمبه‌ سلمبه بزنند و نگاه روشنفکرانه به سوژه داشته باشند و باید آثاری باشند که تماشاگر از تماشای آنها لذت ببرد اما فیلمساز هم نباید فراموش کند که کم‌فروشی، پاشنه آشیل این سینماست و تماشاگر با فیلمساز عقد برادری نبسته تا به پای هر آنچه او تولید کرده بنشیند.

منبع: روزنامه جام جم – ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

برچسب ها: چند می‌گیری گریه کنی ۲؟علی توکل نیا
نوشته قبلی

تصمیم خوب در بنیاد فارابی

نوشته‌ی بعدی

۸۰۰ میلیارد تومان،هزینه تولیدسریال‌های حاتمی‌کیا و میرباقری

نوشته‌ی بعدی

۸۰۰ میلیارد تومان،هزینه تولیدسریال‌های حاتمی‌کیا و میرباقری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس