یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینمای جهان

جشنواره کن بر ترس از کرونا غلبه کرد

۱۴۰۰-۰۴-۲۱
Reading Time: 4 mins read
0

سینما مثبت: داریوش دالوند تهیه کننده ایرانی حاضر در بازار فیلم کن در گفت و گو با سینمامثبت با اشاره به کیفیت برگزاری این بازار می‌گوید:‌‌ اغلب افرادی که این روزها در بازار کن می‌بینم از کرونا به ستوه آمده‌اند و دیگر نمی‌‌خواهند این ویروس را تحمل کنند و حالا با توجه به برگزاری بازار فیلم کن که رویدادی پیشرو در جهان است،‌به زودی شاهد برگزاری بازارهای دیگر فیلم و راه افتادن مجدد جریان سینما در دنیا خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت، امسال در جشنواره کن نمایندگان بسیار محدودی از سینمای ایران حضور دارند. غلامرضا موسوی تهیه کننده و نسرین میرشب از فعالان حوزه پخش بین الملل از معدود چهره‌های ایرانی حاضر در این رویداد هستند. دولتی‌ها نیز که همواره حضورشان با انتقادهای فراوانی مواجه بود ترجیح داده‌اند در روزهای انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم،‌ به جای کن در تهران باشند تا انتقادهای رسانه‌ها سبب به خطر افتادن موقعیت ‌آن‌ها در چنین شرایطی نشود.

بازار فعلی فیلم کن بیش از توقع من است

داریوش دالوند تهیه کننده ایرانی که مدیریت غرفه شرکت آریا صنعت تخیل را در این رویداد به عهده دارد، به عنوان تنها ایرانی دارای غرفه در این بازار در گفت و گو با سینما مثبت در پاسخ به این سوال که «آیا یک سال و نیم تعلیق فعالیت‌های حقیقی در حوزه سینما و برگزاری رویدادها به شکل مجازی تاثیری بر جریان کلی سینمای دنیا گذاشته یا خیر؟» گفت:‌ «چند سال قبل از فراگیری کرونا صحبت‌هایی درباره مرگ بازارهای فیزیکی و لزوم برگزاری آنلاین بازارها مطرح شده و تلاش‌هایی نیز صورت گرفته بود اما در دوران کرونا باید ناچارا این اتفاق می‌افتاد و بازارها و فستیوال‌ها مجازی می‌شد. بخشی از این مساله به دلیل ترس برگزارکنندگان و هم مشتریان از کرونا بود که باعث بروز جو وحشت در فستیوال‌ها و بازارها شده بود. بازار فیلم برلین یک مرتبه و بازار کن یک مرتبه به طور کامل لغو شدند. الان با راه اندازی مجدد بازارهای فیزیکی حضور در این فضا همچنان با ریسک همراه است اما آنچه در بازار فیلم کن مشاهده می‌کنم بیش از توقع من است.

البته بازار کن نسبت به سال‌های گذشته خلوت‌تر است و بخشی از بازار فیلم به خارج از کاخ جشنواره منتقل شده است اما همین رویداد بازدهی قابل قبول دارد و هرکس که امسال آمده فقط برای کار و خرید و مذاکره آمده است.»

جمعیت حاضر در بازار بسیار موثر و پُرقدرت هستند

به گفته دالوند «این وضعیت درباره جشنواره برلین به صورت شدیدتری رخ می‌دهد زیرا نه برلین شهری است که دیدنی آنچنانی دارد و نه در فوریه هوای مناسبی دارد و اصولا گردشگر در بازار برلین دیده نمی‌شود اما در مورد کن بیش از ۳۰ درصد شرکت کنندگان همیشه توریست هستند تا اهل سینما و بازار. حالا امسال همین توریست‌ها نیز حضور ندارند و فقط متخصص‌ها به بازار آمده‌اند و همین ها که آمده‌اند به شدت پیگیر هستند و آمده‌اند برای کار. در مجموع  جمعیت امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد سال قبل است اما بهره وری حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است و جمعیت حاضر در بازار بسیار پرُقدرت و موثر هستند.»

دالوند در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره تجربه ارتباط با مشتریان در فضای مجازی نیز گفت:‌‌ «از سینما نمی‌توان لذت جمعی را حذف کرد و اگر این عنصر را از سینما حذف کنیم دیگر سینما معنا ندارد. به همین دلیل رویدادهای مجازی در مورد بازارها و فستیوال‌ها چندان جواب نمی‌دهد. در مورد بازار فیلم فعلا وسواسی هست که شاید در سال‌های آینده از سوی خریدارها وجود نداشته باشد اما هنوز هم خریدارها تمایل به دیدار حضوری مشتری دارند.»

بازارها محل اعتماد سازی است

دالوند در ادامه با ذکر یک مثال گفت:‌ از سال ۲۰۰۵ تاکنون در این حوزه فعال هستم و در این مدت ۱۱۰ قرارداد خارجی بسته‌ام که تنها یک قرارداد در فضای مجازی شکل گرفته که این یک قرارداد نسبت به ۱۱۰ قرارداد رقمی حدود هفت تا هشت دهم درصد می‌شود. کسی که می‌خواهد محصول شما را بخرد باید قبلا شما را دیده باشد. این فرد بخشی از اعتبار را در بازارها می‌سنجد که لازمه این امر دیدن شما و مقایسه کردن مدل تجارت و مذاکره شما است. اساسا بخشی از اعتمادها اینجا ساخته می‌شود و بخش زیادی از تعاملات واقعی بازار در چنین فضایی رخ می دهد.تصمیم های واقعی که ختم به تبادل پول و انجام و بسته شدن نهایی معامله می‌شود کماکان در فضای فیزیکی رخ می‌دهد. این مساله نشان می‌دهد بازارهای مجازی کماکان جای بازارهای فیزیکی را نمی‌گیرند. البته انتخاب و بازبینی آثار جشنواره تا قبل از برگزاری می‌تواند به صورت مجازی انجام شود اما جشنواره‌ای که حضور فیزیکی نداشته باشد به نظر من رویداد بی‌خاصیتی است.»

تماشاگرانی که مت دیمون را به گریه انداختند

دالوند سپس با ذکر مثالی گفت:‌ ‌«در همین جشنواره کن در روز اول یا دوم فیلم مت دیمون نمایش داده شد و تماشاچی‌ها پس از پایان فیلم ۵ دقیقه او را تشویق کردند و مت دیمون به گریه افتاد. دیدن این صحنه مو به تن آدم سیخ می‌کند که تماشاچی‌ها چطور اشک می‌ریزند و اینقدر تشویق را ادامه می‌دهند که بازیگر احساساتش تحریک شده و به گریه می‌افتد. حالا آیا این نوع اتفاق‌ها در فضای مجازی قابل رخ دادن است؟ به نظرم پذیرش اینکه بیش از این اجازه تسلط فضای مجازی  بر زندگی واقعی را بدهیم باعث خواهد شد تا به سمت ربات شدن و ماتریکس شدن پیش برویم و در نهایت آنچه ما از انسان سراغ داریم فقط باید برود در خیالات که این بسیار بد است.»

بازار مجازی فیلم فجر فرصت را از دست داد

این تهیه کننده سینما سپس با اشاره به برگزاری مجازی بازار فیلم فجر نیز گفت‌: «درباره بازار فیلم فجر عده‌ای گفتند بازار فیزیکی از بین می‌رود و نباید به این مساله فکر کنیم. همان موقع مخالفت کردم. چند سال تلاش کردند و با هزینه های سنگین و ایجاد بخش‌هایی مانند کتابخانه به سمت مجازی شدن رفتند حال آنکه این بازار جواب نداد اما بازار فیزیکی در سال‌هایی خیلی خوب جواب می‌داد و نقش ترمینال منطقه را داشت. البته این  نظر شخصی من است و اصرار ندارم کسی را قانع کنم اما به نظرم حالا حالاها می‌شود در بازارهای فیزیکی تجارت واقعی انجام داد.»

امسال ایرانی‌های کمی در کن هستند

این تهیه کننده درخصوص عدم حضور برخی افراد و گرو‌ه‌ها در کن امسال نیز گفت:‌ «امسال هیچ شرکت و مجموعه و گروه دیگری به جز آریا صنعت تخیل در کن غرفه ندارد و ای کاش می‌آمدند. این عدم حضور می‌تواند نمره منفی بدی باشد و در ذهن برگزار کنندگان برای دور‌ه‌های آینده تاثیر منفی بگذارد. از ایرانی‌ها فقط غلامرضا موسوی و نسرین میرشب به صورت شخصی آمدند و البته حضورشان مایه دلگرمی است.»

سالن‌های سینما در اروپا به زودی بازگشایی می‌شوند

دالوند در پاسخ به این سوال که «آیا سینما تکلیف خود را با کرونا روشن کرده؟‌» نیز گفت:‌ «هنوز نمی توان گفت سینما تکلیف خود را با کرونا روشن کرده است. البته امیدها بسیار زیاد شده و جای خوشحالی زیادی وجود دارد. آسیب‌های کرونا در چند زاویه وارد شده که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث تهیه و تولید و لطمه‌ای که به سالن‌های سینما خود اشاره کرد. البته جشنواره‌ها در حال حل کردن این مساله هستند. مثلا برلین با برگزاری در سالن‌های روباز بر بحران کرونا غلبه کرد. البته کرونا به اعتماد مردم نسبت به فضای فیزیکی هم لطمه زده و حتی آدم‌ها با وجود ابتلا به بیماری و بهبود، در سالن روباز هم ماسک می‌زنند. البته جالب است که در اروپا پرهیزی از جمع نمی کنند، فاصله‌ها را رعایت نمی‌کنند و به سمت شکستن تابو پیش می‌روند. به نظرم به زودی شاهد بازگشایی سینماهای اروپا خواهیم بود و آسیب سالن‌ها برطرف خواهد شد.

ترس از کرونا شکسته شد

دالوندبا اشاره به تاثیرات کرونا بر جریان تولید نیز گفت:‌ « روز گذشته با یک تهیه کننده روس صحبت می‌کردم که تمامی اعضای تیمش واکسن زده بودند و قرار بود برای تولید مشترک به فرانسه بیاید اما فرانسوی‌ها اعلام کرده بودند واکسن روسی را به رسمیت نمی‌شناسند و اعضای تیم او باید ۱۰روز در فرانسه در قرنطینه باشند که این مساله از لحاظ اقتصادی برای این تهیه کننده مقدور نبود. البته در این میان مباحث غیر هنری و سیاسی نیز وجود دارد اما به نظرم در حال حاضر با برگزاری بازار کن، تابوی برگزاری بازارهای فیلم شکسته شد. کن کار بزرگی کرد که با غلبه برتردیدها این رویداد را برگزار کرد. آن‌ها از نظر بهداشتی هر ۴۸ ساعت یکبار تست کرونا از افراد می‌گیرند، موقع ورود و خروج افراد به شدت کنترل می‌شوند،همه ماسک می‌زنند،مسوولان مانع ورود یک سری خوراکی‌ها می‌شوند، تهویه سالن‌ها دو برابر شده، همه از ضد عفونی کننده‌ها به مقدار زیاد بهره می‌برند و… اما ترس از کرونا دارد شکسته می‌شود و به زودی شاهد برگزاری همه بازارها خواهیم بود.»

اروپا دیگر تسلیم کرونا نخواهد شد

دالوند در پایان این گفت و گو تاکید کرد‌:‌ «کرونا بسیاری از مناسبات را در دنیا به حالت تعلیق درآود. برخی در این مدت از بین رفتند ولی واقعا تمام کسانی که این روزها در اروپا می‌بینم از کرونا خسته شده‌اند و از کرونا انگار جان به لب شده و نمی‌خواهند کرونا را تحمل کنند. البته عمده افراد در اروپا کرونا گرفتند و ایمنی پیدا کردند. واکسن هم به صورت داوطلبانه زده شده و در اغلب کشورهای اروپایی زیر ۱۰ درصد مردم واکسن زده‌اند و به نظرم ما بعد از کرونا یک بازیابی و دوباره زنده شدن اساسی با سینما را خواهیم داشت زیرا سینما هنوز یکی از تفریحات پر طرفدار است. در این دوران مردم حتی از پارک و رستوران به طور کامل محروم نشدند اما از سینما به شدت محروم بودند و قطعا سینماها شاهد یک استقبال بسیار بسیار بالا خواهد بود و انشاالله این اتفاق در ایران هم رخ خواهد داد.

بازار فیلم کن از ۱۵ تیرماه در حال برگزاری است و تا ۲۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.

برچسب ها: آریا صنعت تخیلبازار فیلم کنداریوش دالوند
نوشته قبلی

تلویزیون شام و نهار رایگان می‌دهد

نوشته‌ی بعدی

یک کار غلط و غیرحرفه‌ای دیگر در صدا و سیما

نوشته‌ی بعدی

یک کار غلط و غیرحرفه‌ای دیگر در صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس