سینما مثبت: يلدا ، فيلمي پيچيده در محتوا ، اما ساده در روايت است. يلدا تنها فيلم موفق در ژانر و درونمايه و گفتار جهان سومي رو به تمدن است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، مفهمومي بسيار مهمي كه فيلم آن را القا مي كند، گفتمان فيلم فراتر از تمامي حفره هاي موجود در جوامعي است كه قوانين سرمايه داري دارند اما در شيوه شعار ضد سرمايه داري! نود درصد فيلم پشت صحنه و خود يك برنامه تلوزيوني در خصوص عفو يك دختر قاتل است. فكرش را بكنيد برنامه تلوزيوني شبيه ماه عسل را به همراه پشت صحنه آن تماشا مي كنيد، ولي روي پرده ي سينما! اما این ظاهر ماجرا است، فيلمي كه كنايه هاي خاصي به نظام سرمايه، اسپانسر هاي تلوزيوني و حضور سلبريتي ها در اين شكل برنامه ها و از طرفي سوژه شدن افراد گرفتار قانون و اعدامي دارد. ولي دم و خانواده مجرم و گرفتاري و بدبختي افراد جامعه و پول و فقر و مرد مسن سرمايه دار و عقد كردن دختر كم سن فلك زده و قتل اتفاقي و اختيار قانون در دستان ولي دم و استفاده بنگاه هاي سرمايه داري تبليغ شونده در اين برنامه هاي تلوزيوني به شدت تاثير گذار و فرا گير در رسانه هاي كشور دستمايه لايه دوم فيلم است و مهمتر، مرد قانون (مامور اجراي احكام) كه پرونده و خودكار و استامپ به دست در جلوي دوربين هاي پخش زنده تلوزيوني كه به شدت تحت كنترل ناظران است، منتظر بخشش مجرم از طرف يك همنوع ديگر با همان دُز و درجه اشتباهات و احساسات آدمي و چشم انتظاري ميليون ها بيننده تلوزيوني، لايه ديگر فيلم است
و اما: پشت پرده اين فيلم سينمايي، حضور بالاي بيست نفر و كمپاني و سرمايه گذار خارجي در عنوان بندی نهایی است!!! تمامي اينها باعث شده اين فيلم خيلي ساده از لحاظ اجرايي، از نظر محتوايي بيننده را غرق در داستان خود کند.
نكته مهم يلدا دردي است كه در لايه پنهانش نهفته است؛ درد وجود جامعه سرمايه داري در بطن جامعه به شدت سنتي و سوسيال از لحاظ فرهنگي. شايد به اين جهت در جشنواره ها و كشورهاي خارجی به اين مسئله توجه مي شود كه اين كنتراست چگونه شكل گرفته است. تمامي عناصر فرهنگي و انساني و غرق احساسات و همدردي و دنياي كمون است اما اين سرمايه است كه تكليف همه را معين مي كند. حتي قانون!
كش و قوس عفو دختري كه در شرايط تعدي مرتكب قتل شده را فقط خود سرمايه دار مي تواند معلوم كند نه مقرراتي سوسياليستی. ماجراي حل معماي اينكه چرا اينهمه توجه ويژه خارجي به فيلم شده همين است. كنتراستي كه فقط مي شد در ايران آن را جُست. شايد در هيچ كشوري نميشد اين حجم بلاتكليفي انسان در برابر قانون وذات ازلي انساني وجود داشته باشد.
شرايطي حتي قانونمدار هم در برابر اين دوگانگي عاجز است و چشم به دستان انسان ديگري دارد كه در حالت دفورمتيك عصبي بيشتري از قاتل قرار دارد.
حضور افراد مختلف از هر طيف در اين فيلم حائز اهميت است. حتي تهيه كننده تلوزيوني كه بيشتر از نجات دخترك به جذابيت برنامه اش مي انديشد! بازيگران در فيلم بسيار خوبند و كارگردان با نگاه و اشراف عميق توجيح و وارد ماجرا شده و گويي با رعايت و نكته سنجي خوب، اسپانسرهايش را راضي كرده، چرا كه مفاهيم رمز آلود فيلم در عين سادگي اجرا شده است. در كل يلدا اثري خلاقانه در جهت القا مفهوم عميق با ساختار بسيار ساده اما با تفكر جامعه شناختي محض است.