سینما مثبت: گسترش بی رویه و خارج از چهارچوب سازمان صدا و سیما در سال های اخیر، این مجموعه رسانه ای را به عرصه ای برای صرف بودجه های کلان تبدیل کرده و به واسطه همین مسئله، اغلب شبکه های تلویزیونی با فاصله گرفتن از ماهیت واقعی خود به شبکه های به اصطلاح تله شاپینگ تبدیل شده اند که در لابلای حجم فراوانی از آگهی، اندکی هم برنامه نشان مخاطب می دهند!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، صدا و سیما در سال های گذشته اقدام به پخش آگهی کالاهایی مانند خودرو و لوازم خانگی می کرد اما سال هاست این آگهی ها دیگر در این رسانه دیده نمی شود و بازار تبلیغات در اختیار کالاهای مصرفی مانند مواد غذایی، کفش، لوازم آرایشی و… قرار گرفته که به دلیل وضعیت وخیم این مجموعه رسانه ای، می توانند با ارقام بسیار اندک و حجم بالا اقدام به پخش آگهی محصول خود از این رسانه کنند. محصولاتی که حتی می توانند با توسل به بازی های مخرب، بازار رقبا را نیز خراب کنند.
فرصت پخش آگهی های متعدد که می تواند در شرایط عادی باعث تولید و نمایش آگهی های ارزشمند و جذاب شود، این روزها در صدا و سیما به عرصه ای برای تولید و نمایش آگهی های لوس، بی نمک و بی اثر تبدیل شده به گونه ای که این آگهی ها حکایت شعر معروف «قافیه چون تنگ آید…» را پیدا کرده است.
یکی از شرکت هایی که این روزها در عرصه پخش آگهی تلویزیونی بسیار فعال است شرکت تبرُک است که رُب گوجه فرنگی مهم ترین محصول آن است. این شرکت پس از پخش تیزری که در آن مدیر عامل شرکت در حال توضیح ارزش های شرکت خود است و به جای صدای خودش از صدای بهروز رضوی استفاده کرده حالا در اقدامی عجیب اقدام به پخش تیزری کرده که در آن دُون کورلئونه شخصیت فیلم پدر خوانده فرانسیس فورد کاپولا به یکی از اعوان و انصار خود اعلام می کند که سهم رُب تبرک را می خواهد و….
در نگاه اول این آگهی صرفا یک شوخی با فیلمی مشهور به نظر می رسد که سازنده آن خواسته تا به این واسطه محصول مورد نظر خود را معرفی کند اما شوخی و طنز هم چهارچوب و قاعده خود را دارد و دون کورلئونه اگر به دنبال محصولی ایرانی باشد، این محصول می تواند اتوموبیل باشد یا نهایتا زعفران و پسته و فرش که در دنیا به نام ایران شناخته می شود و اساسا چنین اعتماد به نفسی ـ ولو در حد تخیل ـ که مافیای ایتالیا دنبال رُب و سُس گوجه ایرانی باشد ـ آن هم با آن پیشینه ایتالیا در مواد غذایی ـ تخیلی فانتزی و توهمی خنده دار است که صدا و سیما صرفا به واسطه کسب سود و درآمد بیشتر به چنین محصولِ ضعیفی تن می دهد و اسباب دلزدگی بیننده اش را فراهم می کند.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه تولید کنندگان تبرک و سازندگان تیزر فوق درباره این مطلب است.