سینما مثبت: با انتشار خبرهایی تازه از جدیدترین تولیدات موسسه اوج، نگاه کلی حاکم بر فیلمهای سینمایی این سازمان در سال پیش رو و همچنین چشم اندازهای آینده مدیران این مجموعه بیش از گذشته نمایان میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سازمان اوج که با هدف کشف استعدادهای تازه در حوزه سینما و تلویزیون پا به عرصه گذاشت، هر بار به سراغ کشف استعداد در حوزه سینما و تلویزیون رفته، تلاشهایش با شکست مواجهه شده است. از «زیباتر از زندگی» به عنوان اولین فیلم این مجموعه که اثری بسیار ضعیف از آب درآمد گرفته تا سریال «مینو» که چندی پیش از شبکه یک سیما پخش شد، همه حکایت از آن دارند که این مجموعه توفیق چندانی در شناسایی و معرفی چهرههای تازه ندارد و برای تداوم حضور در سینمای ایران، یا باید دست به دامان تنها چهره امتحان پس داده جناح ارزشی ـ ابراهیم حاتمی کیا ـ شود یا اینکه عطای حضور در این عرصه را به لقای آن ببخشد و در محدوده همان امور گرافیکی و ساخت مستند فعالیت کند. در مواردی مانند تنگه ابوقریب،قسم و 23 نفر نیز نتیجه نهایی کار اغلب با انتقادهای فراوان مواجه شده است.حالا اوج در ساخت فیلم جدید خود با نام «روز بلوا» به سراغ تهیه کنندهای رفته که در سالهای اخیر به واسطه حضور در ترکیب مدیریتی مجموعه فیلمیران شناخته شده است. محمد رضا تختکشیان از تهیه کنندگان موفق و خوش سابقه سینمای ایران در سالهای دور، فعالیتهای خود را در سالهای اخیر در حوزه تلویزیون محدود به سریالهایی پُر حرف و حدیث کرده که سریال بوی باران جدیدترین آنهاست. سریالی که به واسطه فضاهای غیرمنطقی حاکم بر روند قصه با اعتراضهای فراوانی مواجه شده اما این مسئله از نقش تختکشیان به عنوان یکی از پدرخواندههای پخش ایران کم نمیکند. اوج که زمانی خود به دنبال راه اندازی تشکیلات پخش بوده و حتی در حوزه بین الملل نیز فعالیتهایی انجام داده حالا صلاح کار خود را در این دیده که به جای فعالیت در حوزههایی که شناختی از آنها ندارد و صرف هزینه برای بخشهایی که با آنها آشنا نیست، یکراست سراغ سرچشمه برود و اگر علاقه مند به حوزه پخش است، با واگذاری پروژههای خود به چهرههای متنفذ این حوزه، کار را پیش ببرد. هرچند در چنین حالتی کارهای این مجموعه به سهولت و آسانی بیشتری پیش خواهد رفت اما این مسئله نقض غرض اولیه تأسیس این مجموعه است و اگر قرار بر این سیستم توزیع پول میان چهرههای مطرح سینمایی بود، با وجود حوزه هنری، انجمن سینمای دفاع مقدس، بنیاد روایت فتح و… دیگر چه نیازی به اوج و ایجاد چنین تشکیلات پُرهزینهای بود؟!
نکته قابل تأمل دیگر اینکه با مشاهده اسامی فیلمهای خروج و روز بلوا و مطالعه خلاصه داستان آنها میتوان حدس زد امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد آثاری با مضامین گزنده اجتماعی و نیز انتقادی از این سازمان خواهیم بود.