سینما مثبت: حسین انتظامی در تازهترین تغییرات مدیریی سازمان سینمایی با جابجایی چند مُهره و اضافه کردن دو چهره جدید به ترکیب مدیران خود بار دیگر مورد توجه رسانهها و اهالی سینما قرار گرفت. تغییراتی که جای تحلیل فراوان دارد و میتواند تصویری از شیوه مدیریت انتظامی ارائه دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، انتظامی در میان مدیران فرهنگی به روش و شیوهای محافظه کارانه شهرت دارد. بر همین اساس تاکنون هیچ رفتار تُند و صریحی در حوزه مدیریت خود نداشته و نشست خبری وی نیز کاملاً با پاسخهای محافظه کارانه به سؤالهای رسانهها همراه بوده است. حالا او در تغییرات جدید نیز همین رویه را در پیش گرفته است. انتظامی «سیدمحمد مهدی طباطبایینژاد» را به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت انتخاب کرده است. مدیری که جزو چهرههای سنتی مدیریت در حوزه فرهنگ و هنر ـ از صدا و سیما گرفته تا سینما ـ محسوب میشود و در دوره اخیر و حضور در سینما، به واسطه تمرکز بر تولید آثار به ظاهر فاخر مستند و صرف بودجه محدود مرکز گسترش برای تولید چند اثر محدودِ چند صد میلیونی با انتقادهای فراوان مواجه شده است. در انتصابهای طباطبایی قطعاً باید حسابی ویژه برای مناسبات خانوادگی وی و نسبتهای او با قدرت لحاظ کرد و احتمالاً همین مسئله یکی از دلایلی است که باعث شده تا وی به جای پیوستن به خیل بازنشستگان و اعضاهای شوراهای مختلف، به مدیریت یکی از مناصب حساس سینمایی گمارده شود.
انتصاب مجدد داروغه زاده به دبیری جشنواره فیلم فجر یکی از نکات قابل دفاع جابجاییهای اخیر در سازمان سینمایی است. داروغه زاده مدیری است که در رأس هرم قدرت، پشت و پناه خاص و مشخصی ندارد و صرفاً با تکیه بر تواناییهای خود و البته ارتباط با برخی مدیران میانی رُشد کرده است. او نقطه ضعف اغلب مدیران اجرایی ـ یعنی ساز و کار مالی غیرشفاف و غیر قابل دفاع ـ را ندارد و این مسئله برای مدیری مانند انتظامی بسیار مهم است و عملکرد مالی قابل دفاع داروغه زاده در جشنواره فیلم فجر، مهمترین دلیل انتصاب مجدد وی در این مسوولیت است.
محمد حمیدی مقدم در حالی به عنوان مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معرفی شده که در سالهای اخیر به عنوان برنامه ساز و برگزار کننده افتتاحیه و اختتامیه جشنوارههای مختلف، حضوری پُر رنگ در این عرصه داشته است. حالا مشخص نیست آیا او با حضور در مرکز گسترش، فعالیتهای تولیدی خود را متوقف خواهد کرد یا خیر؟ آیا ممکن است فعالیتهای او در مرکز با برنامه سازی هایش برای جشنوارههایی مانند: بین الملل فیلم فجر، مستند و… تداخل داشته باشد؟ بدیهی است انتظامی باید به این مسئله فکر کرده باشد. یکی از ویژگیهای مهم حمیدی مقدم برای انتصاب این پست، نزدیک بودن محل سکونت وی به دفتر مرکز است به گونهای که هر روز با چند دقیقه پیاده روی میتواند در مرکز حضور داشته باشد.
مهران عباسی از دوستان و یاران قدیمی انتظامی است و در دورههای مختلف مدیریت حسین انتظامی وی را همراهی کرده است. انارکی بیشتر در حوزه رسانه شناخته شده و شاید انتصاب وی به این مسوولیت، گذشته از گماردن یک چهره نزدیک به انتظامی در ترکیب مدیریتهای سینمایی به علت تمایل انتظامی به ایجاد تغییر و تحول در فضای موزهای و تکراری موزه سینما باشد. البته موزه سینما صرفاً محدود به فضایی موزهای نیست و به واسطه داشتن فروشگاهها و کافی شاپ های مختلف و رستوران، درآمدی سرشار دارد و امیداریم مهران عباسی نسبت به این موضوع شفاف سازی نماید و گزارشی از وضعیت این مکان پُردرآمد را در اسرع وقت به اهالی رسانه ارائه کند.
نکته قابل تامل اینکه تغییرات فوق در حالی رخ میدهد که انتظامی هنوز واکنشی نسبت به باند پُرقدرت و پُرهزینه حاضر در سینمای ایران که از یک سو با پولهای آلوده فیلم میسازند و از سوی دیگر بیشترین بودجه را برای رویدادهای کم اهمیت میگیرند نکرده و همچنین با وجود گذشت چهار ماه از آغاز سال جدید، برخلاف وعدههای قبلیاش هیچ خبری از بستههای حمایتی برای رونق تولید بخصوص در حوزه فیلم کوتاه و مستند نیست.