سینما مثبت: در سالهای نه چندان دور سریالهای مناسبتی یکی از نقاط قوت تلویزیون محسوب میشدند اما حالا چند سالی است به جز ایام نوروز که سریال پایتخت از سوی مخاطبان با اقبال مواجه میشود، در سایت مناسبتها و بخصوص ماه مبارک رمضان، ضعفهای عجیب و غریب آثار نمایشی با انتقادهای فراوان از سوی مخاطبان مواجه میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، متن پیش روی شما، مطلبی است که توسط یکی از مخاطبان سینما مثبت به نام اسرا کمیلی درباره سریال ازیادها رفته نوشته شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از یادها رفته سریالی است که به مناسبت ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک رفته است. یک داستان عاشقانه که برخلاف گفته سازندگان آن،مسئله کشف حجاب دوران پهلوی اول در حاشیه آن قرار دارد. به گفته بسیاری از منتقدین، این سریال کپی برداری شده از “شهرزاد” حسن فتحی است! با همان لوکیشن، همان قصه ارباب و رعیتی، همان ژانر و همان مقطع تاریخی.
سریال داستان مهربانو دختری شجاع و نترس از طبقه ضعیف جامعه را روایت میکند که به عنوان ندیمه به فرانسه میرود و در آنجا تحصیل میکند. با اینکه او شخصیت اول زن است اما بیشتر نقش مفعول دارد تا فاعل و اتفاقات را دیگران رقم میزنند و او فقط تب و تاب آنها را دارد. چیزی که در این سریال محبوبیت مهربانو را در بین اطرافیانش رقم میزند و در جای جای سریال به چشم میخورد چهره زیبای اوست.
نکته قابل تامل دوگانگی هایی است که در این سریال بسیار به چشم میآید. مثلا خسرو عاشق و دلباخته مهربانو و یک تاجر بزرگ تریاک است. اتفاقا اوتنها جوانی است که در فیلم نماز میخواند. با قدرت نفوذ بالا در دربار و یک دستیار همه فن حریف برای زیر آب کردن سر .
مهراد رقیب عشقی خسرو یک بوکسور بی قید و بند است که برخلاف خسرو کار تریاک را کار درستی نمیداند.او هم نفوذ و قدرت دارد اما نه به اندازه خسرو.
با توجه به تداخل داستان با کشف حجاب پهلوی،تنها دو زن در این فیلم پای بند حجاب هستند، یکی “معصومه” دختر دکتر ابوالصدق و دیگری “فریده” زن بابای مهربانو و از قضا هر دو یک صفت مشترک دارند به نام تندخویی!
معصومه توسط اتفاقی از داستان خارج میشود و اما فریده؛ زنی سنتی، اهل سخن چینی، بدبین ، فرصت طلب و اهل حرف مردم است!
با گذشت تقریبا نیمی از سریال همچنان سرگردانی و یکنواختی در این سریال وجود دارد و مخاطب به دنبال یک ربط برای ورود یک کاراکتر جدید و خروج کاراکتر دیگر است.
وجود صحنه های بسیار خشن فیلم موجب شده تا شبکه یک برای گذر از انتقادها یک قید ۱۲_ درست در وسط سکانس ها استفاده کند. کاری که فقط یک شبکه ایرانی میتواند در دنیا انجام دهد!
اهمیت سریال نسبت به سینما از باب تاثیرگذاری چند سوال کلیدی درمورد از یادها رفته را در ذهن ایجاد میکند:
۱. آیا انتخاب ماه رمضان برای پخش این سریال با این همه صحنه خشن انتخاب درستی بود؟
۲. آیا وجود دونگانگی در شخصیت هایی مثل “خسرو” و “مهراد” اتفاقی است؟
۳. تقارن کشف حجاب با شخصیت پردازی “فریده” به عنوان تنها زن چادری و تاثیر گذار سریال چه تناسبی دارد؟
۴. آیا معرفی چهره به عنوان دلیل محبوبیت زن در این سریال یا سریالهایی مانند آن کار درستی است؟ آیا این نگاه به زن و حضور او در سریال ها نگاه درستی است؟آیا جایگاه و ارزشمندی مقام زن بر طبق آموزههای دینی ما باید اینگونه معرفی شود؟
احسنت دقیقا همینطوره و این فیلم پر از تناقض و مشکله
واقعا همینطوره ….اینطور نشون دادن شخصیتا یه اتفاق نیست…