سینما مثبت: روز چهارشنبه دهم آبان ماه با معرفی پردیس سینمایی ملت به عنوان مکان برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، مهمترین دغدغه رسانههای گروهی درباره این رویداد رفع شد و حالا سؤال مهم این است که پس از این موضوع، چه تغییر مهمی در این رویداد شاهد خواهیم بود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در طول سالهای اخیر که زمزمه تغییر سینمای اهالی رسانه جشنواره فیلم فجر شنیده شد، رسانهها به گونهای با این مسئله برخورد کردند که گویی مهمترین مسئله درباره این جشنواره «سالن رسانهها» است حال آنکه این موضوع نسبت به دیگر اتفاقهایی که در این رویداد میتواند رخ دهد بسیار کم اهمیت است. سینما مثبت پیشتر در مطلبی به تحلیل این تغییر پرداخت که جزئیات آن را میتوانید در مطلبی با عنوان «پردیس ملت، زندانی از جنس میلاد» در «اینجا» مطالعه کنید.
حالا پس از خبرسازیهای فراوان درباره این تغییر و آسوده شدن خیال رسانهها، این سؤال مطرح میشود که این رویداد در دوره جدید پیش رو شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟ در طول دو دوره گذشته محمد حیدری جشنواره فیلم فجر را با شکل و شمایلی آبرومند برگزار کند. هرچند نمیتوان به این رویداد در دوره گذشته نمره صد درصد قبولی داد اما ظاهر ماجرا به گونهای بود که نسبت به برخی دورههای پُر اشتباه و پُرحاشیه، جشنواره در حد و اندازهای قابل قبول برگزار گردد. حالا نکته مهم این است که «ابراهیم داروغه زاده» به عنوان وارث این رویداد چگونه و با چه تغییراتی آن را برگزار خواهد کرد؟ آیا او نیز قرار است فقط امسال مسوول برگزاری این رویداد باشد و سال آینده این مسوولیت را به فرد دیگری واگذار کند یا اینکه برای چهار سال پیش رو ـ در صورت حضور حیدریان در سازمان سینمایی ـ او دبیر این رویداد خواهد بود؟! قطعاً هر یک از این دو جهت گیری تأثیر مستقیمی بر جشنواره فیلم فجر خواهد گذاشت. اگر داروغه زاده فقط دبیر جشنواره سی و پنجم باشد، قطعاً شاهد رویدادی محافظه کار و در ادامه جشنواره حیدری ـ با ریخت و پاش مالی حداقلی ـ خواهیم بود اما اگر قرار بر واگذاری این رویداد برای چهار سال آتی به داروغه زاده باشد، حتماً باید تغییرات مختلف و متعددی در این رویداد رخ دهد تا نام داروغه زاده نیز در تاریخ برگزاری این جشنواره ثبت شود.
مهمترین تغییری که داروغه زاده میتواند در فیلم فجر رخ دهد، تبدیل از یک «میهمانی» به «رویدادی معتبر» است. آیا او برنامهای برای این کار دارد یا مانند دیگر دبیران این رویداد او نیز تصور میکند فجر اتفاقی غیر قابل تغییر است و فقط باید هر سال آن را در همان جاده پیشین به جلو راند؟!