سینما مثبت: پس از اعتراض دست اندرکاران فیلم ویلاییها به حجم اندک تبلیغات تلویزیونی این فیلم سینمایی و حمایت معنوی برخی افراد و گروهها از این فیلم، تیزرهای در حال پخش از این فیلم سینمایی به حجم بالایی رسیده است اما این مسئله تأثیر قابل توجهی در فروش این اثر نداشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این فیلم سینمایی به عنوان اولین ساخته «منیر قیدی» اثر ارزشمند و شریفی است که تصویری حماسی از مقطعی از دفاع مقدس ارائه میدهد. این ویژگی مثبت فیلم است اما نقطه ضعف آن این است که برای این دوره و زمانه از نظر مضمونی «کهنه» است. سازندگان فیلم احتمالاً این سوژه و داستان را برای سالهای طولانی در ذهن داشتهاند، با آن زندگی کردهاند و به آن دلبسته شدهاند و حالا در شرایط امروز که امکان ساخت آن مهیا شده، تصور کردهاند با ساخت این اثر دین خود را به جنگ و انقلاب ادا کردهاند. نیتی که حتماً ارزشمند است و اجر آن در نزد شهدا محفوظ است اما مشکل این است که مخاطب امروز سینمای ایران که انتخابهایی مانند «نهنگ عنبر» و «گشت ارشاد» دارد و میتواند با تماشای این فیلمها بخندد، هیچ گاه برای اوقات فراغت خود ویلاییها را انتخاب نمیکند. حتی مخاطب جدی هم که علاقه مند به تماشای فیلمهای دفاع مقدسی است، با تماشای این اثر به جز مشاهده روحیه فداکاری گروهی از زنان سرزمین خود، با مطلب تازهای مواجه نمیشود. در این فیلم «نگاه پروپاگاندا» دهه شصتی به شدت قالب است. اگر این فیلم در زمان خود ساخته میشد قطعاً شاهکاری بی نظیر بود اما در شرایط امروز که مخاطبان جدی پرسشهای زیادی درباره دوران دفاع مقدس دارند، اثر ارزشمندی مانند ویلاییها نهایتاً میتواند یک فیلم تلویزیونی قابل قبول باشد.
فیلم با هدف گذاری درستی تولید نشده و با توجه به این وضعیت بهتر است به جای پخش تیزرهای مختلف و پُرحجم برای آن، یک نمایش ویژه و خوب در تلویزیون به آن اختصاص دهند تا گروه بیشتری از مردم مخاطب آن باشند والا فروش 500 میلیونی این فیلم با این حجم از تیزر وضعیت مناسبی نیست.