سینما مثبت: یکی از مسوولان برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به شرایط ایده آل برگزاری یک رویداد بین المللی در حوزه سینما، تلویحاً به ناکارآمدی رویدادی که تحت عنوان «جشنواره جهانی فیلم فجر» برگزار میشود اعتراف کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، «کیوان کثیریان» مسوول روابط عمومی این رویداد چند روز قبل با انتشار یادداشتی در روزنامه اقتصادی «گسترش صمت» تحت عنوان «سینما؛ مزیتی برای جذب گردشگر» به تشریح ویژگیهای یک جشنواره سینمایی که میتواند به جذب گردشگر کمک کند پرداخت و نوشت: «یکی از جاذبههای سینما که میتواند موجب رونق صنعت گردشگری شود و گردشگران خارجی را جذب کند، برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم است. البته این جشنوارهها باید با کیفیت و استانداردهای بینالمللی برگزار شوند تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرند و باید تبدیل به یک نشان بینالمللی شوند و در این صورت میتوانند گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند.»
وی سپس با اشاره به جشنواره کن به عنوان رویدادی که سالانه یک میلیون گردشگر به این شهر ساحلی در فرانسه جذب میکند، تاکید کرد: «جشنواره بینالمللی فیلم فجر این قابلیت را دارد و اگر کیفیت برگزاری آن بهبود یافته و سینماگران معتبر و فعالان معروف صنعت سینما را به خود جذب کند میتواند هر سال گردشگران جهانی بسیاری را نیز به خود جذب کند. برای دستیابی به این هدف باید از جشنواره بینالمللی کن الگوبرداری شود چراکه این جشنواره حدود ۷۰ سال است که بهطور سالانه برگزار میشود و بسیار موفق عمل کرده، اما جشنواره فیلم فجر نسبت به آن بسیار جوانتر بوده و باید هرسال کیفیت خود را بهبود بخشد.»
کثیریان که در یادداشت خود برای بخش بین الملل فیلم فجر نسخه «کن» را تجویز کرده، در ادامه برخی از شرایط حضور سینماگران بین المللی در ایران ا برمی شمارد اما در پایان نتیجه میگیرد که «متاسفانه در ایران موانع سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد که فعالیت فیلمسازان بینالمللی را با چالشها و مشکلات بسیاری روبهرو کرده و با وجود مشکلات فرهنگی، قانونی و عرفی بسیار در این زمینه ممکن است حتی مجوز ساخت یک فیلم بینالمللی در ایران برای یک فیلمساز خارجی صادر نشود.»
جمع این تناقضها چند معنی میتواند داشته باشد:
الف: جشنواره جهانی فجر حالاحالاها باید با بودجههای چند میلیاردی برگزار شود تا شاید در هفتاد سال آینده به جایگاهی مانند جشنواره کن برسد.
ب: با توجه به عدم امکان حضور فیلم سازان خارجی در ایران به شکل گسترده، نمیتوان به بین المللی شدن سینمای ایران امیدوار بود اما میتوان با این شعار هر سال بودجههای کلان دریافت کرده و جشنوارههای کم رمق برگزار کرد.
ج: مسوولان بخش بین الملل فیلم فجر به ویژگیهای یک رویداد بین المللی آگاه هستند اما توان برگزاری رویدادی استاندارد را ندارند و به ناچار به همین حد و اندازه قناعت کردهاند و ایده آلهای خود را در صفحات رسانهها دنبال میکنند.