حیدری از اختراع «تلفن» و «تله گرام» اطلاع دارد؟
سینما مثبت:تمایل جشنواره فیلم فجر به تکرار برخی کلیشهها و چهارچوبهای نخنما شده موضوعی است که این روزها درباره سی و چهارمین دوره این رویداد هم صدق میکند و همین مسئله، شعارهای اعلامشده از سوی مسئولان این رویداد برای ایجاد تحول و تغییر را زیر سؤال برده و با تردید مواجه میکند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در طول تمامی دورههای برگزاری جشنواره فیلم فجر اقلام رسانهای و اطلاعرسانی همچون «بولتن» بجای اینکه کارکرد واقعی و حقیقی خود را داشته باشند، بیشتر عرصهای برای «نان قرض دادن» و «از خجالت دوستان درآمدن» بوده است. در سالهای بسیار دور دهه شصت و هفتاد، بهجز بولتن جشنواره امکانی برای اطلاعرسانی درباره این رویداد وجود نداشت اما حالا بیش از 10 سال است که رسانهها و روزنامههای صبح، این رویداد را به شکلی حرفهای پوشش میدهند و نشریه آنها با مطالب جذاب و موجز، زودتر از نشریه روزانه جشنواره فیلم فجر به دست مخاطبان میرسد.
اصرار جشنواره فیلم فجر امسال به تکرار تجربه «بولتن روزانه» که صرفاً هزینهای چند صدمیلیونی به دوش جشنواره میگذارد، در شرایطی رخ میدهد که مطابق تجربه سالهای گذشته، این نوع فعالیت رسانهای کارکرد خود را کاملاً ازدستداده و حتی مدیران جشنواره نیز بااطلاع از این مسئله، ترجیح میدهند اخبار و مطالب مهم خود را از طریق رسانههای عمومی همچون خبرگزاریها به دست رسانهها برسانند. بر همین اساس بولتن بهواسطه تأخیر در انتشار، مطالب نامناسب و طولانی و نیز جو حاکم «رفیقبازی» تبدیل به رسانهای بیخاصیت میشود که بودونبودش تفاوتی در جشنواره ایجاد نمیکند. اوج این مسئله همسال گذشته بود که با قطع عجیب و نامتعارف، حتی بسیاری از شرکتکنندگان زحمت برداشتن آن را هم به خود نمیدادند زیرا «حملونقل» آن، امری سخت و پیچیده بود.
در شرایط امروز سال 1394 اگر جشنواره هدفش از انتشار بولتن اطلاعرسانی به اهالی رسانه باشد که نیاز به چنین امری نیست چون اغلب اهالی رسانه خودشان در چنین فضایی «تولیدکننده» هستند و نیازی به مطالب تکراری، کلیشهای و بعضاً بیمزه جشنواره ندارند. البته فراموش نکنیم در کنار رسانههای مجازی و مکتوب، شبکههای رادیویی و تلویزیونی هم در این ایام بهشدت فعال هستند و مطالب مختلفی برای مخاطبان تولید میکنند.
اگر هدف اطلاعرسانی به مخاطبان باشد، این موضوع از طریق راهاندازی یک «کانال تله گرام مردمی» قابل محقق است و سرعت بیشتری دارد. تصور اینکه یک علاقهمند سینما بخواهد روزانه 20 صفحه بولتن مطالعه کند تا اخباری که شب گذشته در سایتها قابلدسترسی بوده را مجدداً مرور کند، کاملاً دور از واقعیت است. در چنین شرایطی حتی «سایت» نیز کارکرد چندانی ندارد، چه برسد به بولتن و نشریه روزانه ای که عصر به دست مخاطب می رسد!
انتشار چنین بولتن در چنین شرایطی فقط یک توجیه دارد و آنهم این است که جشنواره بخواهد با چنین ابزاری به عدهای از افراد «حال» بدهد و از خجالت آنها دربیاید و از ظرفیتشان در طول سال استفاده کند. این مسئله هم امری پذیرفتنی است مشروط به آنچه چنین نشریهای در شمارگان اندک و با هزینه حداقلی منتشر شود و صرفاً جنبه «ثبت در تاریخ» را داشته باشد.
امید است مسئولان این دوره از جشنواره «واقعبینی» را جای «تخیل پردازی» نمایند و در عمل نیز ثابت کنند به دنبال ایجاد تغییر و تحول هستند.