20 سوال از دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
سینما مثبت:یک ماه مانده به آغاز رسمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، «محمد حیدری» دبیر این جشنواره در نشستی خبری به سؤالهای خبرنگاران پاسخ خواهد داد. درباره این نشست خبری که امروز در یکی از هتلهای مجلل تهران برگزار میشود، سؤالها و پرسشهای مختلفی وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، نشست خبری جشنواره فیلم فجر در طول سالهای گذشته همواره محل طرح سؤالهای گوناگون و متنوعی بوده است. البته در برخی دورهها نیز برگزارکنندگان تلاش کردند تا فضای این نشست تحت کنترل باشد و سؤالی چالشی یا حساس مطرح نشود. این سیاست همیشه نتیجه مطلوبی نداده که مهمترین نمونه آن نشست خبری جشنواره سی و سوم بود که عملاً طرح سؤالهای خبرنگار شرق، همه تصویر مثبتی که مسئولان روابط عمومی جشنواره تلاش کرده بودند از این رویداد ارائه دهند را از بین برد!
حالا در ساعات باقیمانده به برگزاری نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر میتوان انتظار داشت محمد حیدری دبیر جشنواره به این سؤالها پاسخ دهد:
1 ـ به نظر محمد حیدری که دبیری دنیا دیده و باتجربه است، جشنواره فیلم فجر تا چه حد استانداردهای لازم و معمول جشنوارهای درجه الف را دارد؟ این معیارها شامل چه مواردی میشود و به نظر حیدری در کدام بخشها، جشنواره فجر دارای قوت و ضعف است؟
2 ـ برای برگزاری این رویداد چه میزان هزینه میشود؟ محل این هزینهها کجاست؟ آیا از بودجه عمومی سینمای ایران که باید صرف تولید شود، هزینه صورت میگیرد یا از محل بودجهای خاص؟ مشخصاً سال گذشته این رویداد چقدر هزینه داشته است؟
3 ـ مردم و سینماگران باید بدانند بابت این هزینه چه دستاوردی نصیب سینمای ایران میشود. از نظر حیدری این دستاوردها چیست؟
4 ـ درصورتیکه این جشنواره برای یک دوره یکساله برگزار نشود، چه اتفاقی در سینمای ایران رخ میدهد؟ آیا واقعاً این جشنواره آنقدر مهم هست که عدم برگزاری آن آسیبی جدی به سینمای ایران بزند؟
5 ـ درصورتیکه حیدری تصمیم بگیرد بهعنوان یک فرد مستقل این رویداد را برگزار نماید، آنوقت جشنواره چه تفاوتی با نسخه فعلی خواهد داشت؟ چه بخشهایی از آن تقویت و چه بخشهایی از آن تعطیل خواهد شد؟
6 ـ محمد حیدری در مقام دبیر جشنواره چه تعهدی به سینمای مستقل ایران دارد؟ آیا از نظر او جشنواره فیلم فجر میتواند عرصه یا مکانی برای تقویت این سینما باشد یا صرفاً مکانی برای پُر رنگ شدن بخش دولتی و شبهدولتی است؟
7 ـ با توجه به حضور برخی نهادهای شبهدولتی و نیز بخشهای قدرتمند اقتصادی در دو سال اخیر در سینمای ایران که نتیجه آن تولید آثار ضعیف و بعضاً بیمحتوا بوده، دبیر جشنواره چه نگاهی نسبت به این آثار دارد؟ آیا شاهد سختگیری جشنواره نسبت به این آثار خواهیم بود یا مانند سال گذشته، با آسانگیری نسبت به این آثار برخورد شده و آنها در صدر جای خواهند گرفت؟
8 ـ اگر حیدری در جایگاه یک فیلمساز بود، از اینکه فیلمش توسط هیاتی که اسامی اشان محرمانه است برای حضور در جشنواره انتخاب شود، چه احساسی داشت؟
9 ـ چند درصد از تصمیمهای مرتبط با جشنواره بهصورت مستقل توسط خود حیدری اتخاذ میشود و دیگر تصمیمگیرندگان مؤثر درخصوص این جشنواره چه کسانی هستند؟
10 ـ آیا عضوی از اعضای هیات انتخاب در بخش داوری حضور خواهد داشت؟
11 ـ آیا درست است که برخی فیلمسازان باوجود اعلام اخباری مبنی بر پُر کردن فرم و حتی ارائه اثر به دبیرخانه، فیلم خود را تحویل جشنواره ندادهاند؟
12 ـ چرا فیلمسازی که خودش در ای رویداد فیلم دارد، در دفتر تردد میکند و حتی مسئولیتی در این رویداد دارد؟
13 ـ آیا امسال نیز شاهد تبعیض جشنواره نسبت به فیلمسازان مختلف و ایجاد فضایی خاص برای برخی فیلمسازان و حمایت از آنها در قالب ارائه سئانسهای مختلف و عدم ایجاد چنین امکانی برای دیگر فیلمسازان هستیم؟
14 ـ مهمترین تمایز این دوره از جشنواره با دورههای دیگر چیست؟
15 ـ مهمترین ضعف دورههای گذشته که حیدری در رفع آن کوشش کرده چیست؟
16 ـ جشنواره تا چه اندازه در جایگاه دفاع از فیلمسازان است و تا چه اندازه خودش فضای منتقدانه ـ نسبت به فیلمها ـ را در اختیار مخالفانش قرار میدهد؟
17 ـ آیا مطابق وعدههای گذشته، اسامی افراد برخوردار از کارت برج میلاد اعلام خواهد شد و در این خصوص شفافسازی صورت خواهد گرفت؟
18 ـ چه تمهیداتی برای ایجاد جشنوارهای معتبر و کمحرف و حدیث در این دوره صورت گرفته است؟
19 ـ حیدری بهعنوان دبیر فیلمهای جشنواره را دیده است؟ اگر دیده مهمترین گرایش موجود در این آثار چیست؟
20 ـ چه تعداد از فیلمهای جشنواره سی و چهارم امکان و شانس توفیق در اکران عمومی و جلب نظر مخاطب عام را خواهند داشت؟
سینما مثبت امیدوار است با پاسخگویی دبیر جشنواره به برخی از این سؤالها، فضایی شفاف در این دوره ایجاد گردد.