سوغات ایوبی از سینمای نیمه ورشکسته ایتالیا
سینما مثبت:با افزایش انتقادها نسبت به سفر حجتاللهایوبی و هیئتهمراه به ایتالیا، سازمان سینمایی اطلاعرسانیدرباره این سفر را متوقف کرده و از یکهفته قبل دیگر خبری درباره این سفر منتشرنشدهاست. چنین اقداماتی از سوی ایوبی که در شرایط نامناسب سینمای کشور رخ میدهد، این احتمال را شدت بخشیده که ممکن است ایوبی از چنین سفرهایی اهدافی غیر سینمایی داشته باشد.
عکس یادگاری رییس سازمان سینمایی با یکی از بازیگران ریز نقش سینمای ایران. عکس تزیینی است
به گزارش پایگاه اطلاعرسانیاینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، 26مهرماه در مطلبی با عنوان «آقای ایوبی، بهجای ایتالیا میرفتید جاده قم»، نکاتی در خصوصاین سفر مطرح گردید. متن این خبر را میتوانیدبا کلیک کردن در «اینجا» بخوانید. در روزهای گذشته رسانههایدیگر نیز به طرح انتقادهایی درباره این سفر پرداختند و سازمان سینمایی نیز با انتشار اخبار و تصاویر سفر مذکور در سایت رسمی خود و همچنین در دیگر رسانههاتلاش کرد به ابهامهایپیشآمدهدر این خصوص پاسخ دهد اما مسئله اصلی این است که از تاریخ 28مهر1394، سازمان سینمایی که انتظار میرفتدستاوردها و نتایج حاصل از این دیدار را جمعبندیو رسانهایخواهد کرد، در این خصوص سکوت کرده است.
دیدار از سینمای نیمه ورشکسته
دیدار مذکور در حالی رخ میدهدکه سینمای ایتالیا به گفته کارشناسان آن سینمایی «نیمه ورشکسته» است و حتی کارگردانهایشاخص آن همچون: «جوزپه تورناتوره»،«گابریل سالواتوره»و… یا در حالهمکاری با سینمای هالیوود هستند و یا با مشارکت کشورهای دیگر همچون انگلستان اقدام به ساخت فیلم میکنند.
مخاطبان این سینما نیز بهشدتافول کرده و دولت این کشور با شیوههایمختلفی همچون اهدای کارت رایگان تماشای فیلم تلاش میکندمخاطبان را جذب نماید. بر همین اساس مشخص نیست ایوبی به چه دلیل ایتالیا را بهعنوانمقصد چنین سفری انتخاب کرده است؟
ایوبی به دنبال سفارت است؟
حضور در استدیوفیلمسازی«چینهچیتا»نیز در حالیصورت گرفته که این مرکز فیلمسازیمدتهاستاز رونق افتاده و صرفاًجنبه موزهایدارد. جالب است که سایت سازمان سینمایی در گزارش خود درباره این مرکز مینویسد:«چینه چیتا شهرک بزرگ سینمایی است که مجموعه استودیوهای وسیع و مجهز در آن قرار دارد و پروژههایبزرگ سینمایی نیازمند ساخت دکورهای مخصوص و متفاوت در این محل فیلمبرداریمیشوند. چینه چیتا در اواخر دهه ۳۰در حومه رم، پایتخت ایتالیا، ساخته شد و تحت نظارت دولت قرار گرفت. اما پس از ورشکستگی دولت، بهرهبرداریاین مجموعه سینمایی به بخش خصوصی واگذار شد.»
البته میتوانامیدوار بود ایوبی در این دیدار از تجربه ورشکستگی چینه چیتا درس بگیرد و تلاش نماید سینمای ایران را بهجایآنکه بیش از این دولتی کند، در اختیار بخش خصوصی قرار دهد اما عدهایاز کارشناسان معتقدند هدف از دیدارهای اینچنینی، بیشتر ایجاد فضایی رسانهایبرای رییس سازمان سینمایی است تا در دولت بعدی، مسئولیتهای مهمی همچون: سفیری ایران دریکیاز کشورهای مهم را به عهده بگیرد والا انجام چنین دیدارهایی چه کمکی میتواندبه سینمای بحرانزدهایران نماید؟ سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه مسئولانسینمایی در این خصوص است.