اظهارنظری درباره آخرین ساخته سروش صحت
شمعدونی ثابت کرد برنامهسازان صداوسیما بیپناهاند!
سینما مثبت:یکی از برنامهسازان تلویزیونی و روزنامهنگاران این حوزه با نگارش یادداشتی درخصوص سریال «شمعدونی» آخرین ساخته سروش صحت، به بازتابهای این برنامه اشاره کرد و گفت: «به نظر میرسد کارگردانان طنز تلویزیون، به خاطر عدم جسارت برخی مدیران تلویزیون کمی در برنامهسازی محتاطتر شدهاند، به دلیل اینکه بعد از پخش سریال پر چالش «در حاشیه» و بازتابهای مثبت و منفی آن، تازه برنامهسازان رسانه ملی متوجه شدند که چقدر بیپناه هستند!»
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، «هوشنگ صدفی» با انتشار یادداشت خود درباره این سریال و حاشیههایش در خبرگزاری ایسنا نوشت:
نگاهی به خانواده ایرانی در قاب رسانه ملی
«اگر تا دیروز عیار جذب مخاطبان در رسانه ملی، شبکههای موفق تلویزیونی بود، حالا به یُمن ناتوانی برخی از مدیران رسانه ملی در تولید و پخش برنامههای جذاب و گیرا برنامههای موفق با مخاطبان میلیونی بهتنهایی در قالب یک شبکه تلویزیونی کارکرد دارند. به عبارتی اگر فردا تمامی 21 شبکه تلویزیونی داخلی را تعطیل کنند شاید کمتر کسی معترض این موضوع شود اما تجربه تعطیلی برنامه طنز «در حاشیه» نشان داد چگونه یک برنامه خلاق طنز میتواند ظرفیت مخاطب پسندی شبکههای تلویزیونی را به چالش بکشد؛ لذا گاهی تولید و پخش برنامههای موفقی از قبیل «خندوانه»، «کلاه قرمزی»، «نود»، «قندپهلو»، «ساختمان پزشکان»، «شمعدونی»، «در حاشیه»، «مختارنامه»، «میکائیل»، «ستایش» و … میتوانند در افزایش پخش آگهی تلویزیونی و جذب مخاطبان گریزپا مؤثر باشند.
کار طنز سختتر شده است
سریال طنز «شمعدونی» سروش صحت بهرغم کموکاستیهایی که دارد توانسته مخاطبان خاص و عامی را پیدا کند، فرقی نمیکند این مخاطبان در چه طیف و گروه سنی قرار دارند و یا جزو مخاطبان ناراضی هستند یا راضی؛ چراکه مخاطبان ناراضی هم بهرغم انتقاد از نحوه چیدمان بازیگران، شخصیتپردازی و کارگردانی، دیالوگها و پردازش شخصیت داستانی همچنان دوست دارند این مجموعه طنز را دنبال کنند.
«سروش صحت دوست دارد بهجای پرداختن به چالشهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه به روابط موجود در نهاد خانواده به چاشنی کمدی کلامی پناه ببرد تا با طنز ملایم و گاه هجوآمیز، خستگی را از تن مخاطبان تلویزیونی برهاند؛ چراکه به گفته سروش صحت این روزها کار برای گروههای طنز سختتر میشود.
در سریالهای ترکیهای پذیرفتی اما در کارهای وطنی موردقبول نیست؟
«هرچند در نقد سریال طنز «شمعدونی» مضامینی از قبیل بیاحترامی فرزندان به بزرگترها، سخنچینی، اختلاف خانوادگی، هجو کلامی، بیمسئولیتی جوانان و روابط ناسالم خانوادگی مطرح است اما به نظر میرسد همه ما در مقام یک خانواده آرمانگرا دوست داریم اینگونه نباشیم ولی متأسفانه اینگونه رفتارها را اغلب در خانوادهها شاهد هستیم وگرنه اینهمه نزاعهای اجتماعی، اغلب در جغرافیای خانواده ایرانی رُخ نمیدهد. چطور شخصیتهای تلویزیونی ترکیه در قاب رسانه مهاجم برای مخاطبان ایرانی پذیرفتنی هستند بهگونهای که برخی از کارگردانان ایرانی دوست دارند مشابه همان برنامه ضد ارزشی ترکیه را برای رسانه ملی ایران بسازند اما تولید رسانه ملی برای آنها غیرقابلقبول است؟ پس مشکل کجاست؟ شاید عدم تنوع لوکیشنها و سبک برنامه آپارتمانی «شمعدونی» نوعی خستگی در بیننده ایجاد کرده که لازم بود کارگردان با افزودن شخصیتهای کمیک قدیمی و با پتانسیلهای موجود به ظرفیتهای برنامه بیافزاید».
شکستن قالب تکراری بازیگران
«بهرغم اُفت کارگردانی سروش صحت در قیاس با تولید برنامههای موفقی چون «ساختمان پزشکان» و «پژمان» باید گفت «شمعدونی» نوعی تجربه با بازیگران جدید طنز است که معرفی و شکلگیری شخصیت آنها بر دوش این کارگردان طنز افتاده است، ازاینرو مخاطبان نمیتوانند بهراحتی با بازیگران جدید طنز مثل سایر بازیگران شناختهشده کمدی همذات پنداری کنند؛ بههرحال سالهاست مخاطبان ایرانی با خلقوخوی، رفتار، رویه و صدای بازیگران کلیشهای طنز تلویزیونی عادت کردهاند، بنابراین شکستن این خرق عادت با بازیگرانی چون فقیه نصیری، محجوبی، نادری، میر علمی، کاظمی، قاضی مرادی و … دشواری خاص خود را دارد.
سروش صحت باید بپذیرد داشتن گروه قوی در پردازش قصه، بداههپردازی دیالوگها، بازیگردانی، شخصیتپردازی و طراحی صحنه، عامل موفقیت هر کارگردان تلویزیونی بهخصوص حوزه طنز است وگرنه بدون همراهی گروه قوی و خلاق، برنامهسازی طنز، بییال و اشکم خواهد بود!»