چه فکری به حال آینده شغلی این افراد شده است؟ آیا قرار است از آنها در پروژههای مختلف استفاده شود یا اینکه این دانشجویان نیز بعد از فارغالتحصیلی به خیل بیکاران مراکز آموزشی دیگر اضافه خواهند شد؟
تحلیلی بر اقدام مبهم و سؤال برانگیز جدید سازمان سینمایی
مکتب ایوبی چه فیلم سازانی تربیت می کند؟
سینما مثبت: سینمای ایران این روزها با مشکلات و مسائل مختلفی دستبهگریبان است. از فشارهای بیرونی برای جلوگیری از نمایش برخی فیلمها گرفته تا آینده مبهم و نامشخص مسائل مهمی همچون بیمه هنرمندان. در چنین شرایطی مسئولان سینمایی بهجای حل این مسائل، دست به انجام اقداماتی میزنند که زمان و دوره انجام آن گذشته و فایده ای برای شرایط امروز سینمای ایران ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در هفته گذشته رییس سازمان سینمایی طی احکام جداگانه ای، اعضای شورای علمی و مدیر اجرایی مدرسه ملی سینمای ایران را منصوب کرد. بر اساس این حکم منصور ابراهیمی، یونس شکرخواه، سیدرضا میرکریمی، سعید پوراسماعیلی، مجتبی راعی، سید روحالله حسینی و مجید شیخ انصاری بهعنوان اعضای شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران منصوب و سید روحالله حسینی بهعنوان مدیر اجرایی و دبیر شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران انتخاب گردید.
در متن این خبر اشارهشده که این مدرسه میتواند حلقه وصلی بین اهالی سینما و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی و در نتیجه نویدبخش آینده ای پربار برای اعتلای این هنر و مرکزی برای تولید اندیشه های ناب و ریشه دار در فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد اما این سؤال مطرح است که چرا باوجود تشکیلاتی مانند «انجمن سینمای جوانان ایران» که در سطحی وسیع در داخل ایران فعال است و در نقاط مختلف کشور اقدام به استعدادیابی و ایجاد زمینه برای رشد فیلمسازان جوان میکند، چنین تشکیلاتی در قالب مدرسه راهاندازی شده است؟ اهالی سینما میدانند که این روزها آموزش علوم و فنون سینمایی الزاماً در کلاس درس اتفاق نمیافتد و حتی میتوان با دسترسی به منابع آموزشی رایگان موجود در اینترنت، مطالعه کتابهای موجود در کتابخانهها، حضور در کلاسهای آموزشی اساتیدی همچون: مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، مسعود فراستی و… اصول و مبانی فیلمسازی را آموخت و با بهکارگیری دوربینی ساده ـ حتی دوربین موبایل ـ بهشرط برخورداری از استعداد فیلمی جذاب ساخت.
چند سؤال ساده از مسئولان مدرسه
سینما مثبت از دستاندرکاران این مدرسه چند سؤال دارد که امیدوار است با پاسخ به آنها بتوان از ابهامهای موجود کاست.
- خروجی این مدرسه قرار است چه نوع فیلمسازانی باشند؟ آیا فارغالتحصیلان این مدرسه قرار است فیلمهایی مناسب نمایش در سینمای بدنه بسازند یا قرار است درنهایت فیلمسازانی باشند که آثارشان صرفاً در قالب گروه «هنر و تجربه» قابلیت اکران دارد و باید همچنان به بودجههای دولتی وابسته باشند؟ با توجه به سابقه فیلمسازان حاضر در ترکیب این مدرسه به نظر میرسد ظن دوم قویتر باشد.
- چه کسی قرار است شرح درس کلاسهای این مدرسه را بنویسد؟ چه مباحثی به دانشجویان این مدرسه تدریس خواهد شد؟
- این مدرسه چگونه اقدام به جذب هنرجو خواهد کرد؟ آیا ملاک مدرک تحصیلی است یا اینکه برای آن کنکور برگزار خواهد شد؟
- چه فکری به حال آینده شغلی این افراد شده است؟ آیا قرار است از آنها در پروژههای مختلف استفاده شود یا اینکه این دانشجویان نیز بعد از فارغالتحصیلی به خیل بیکاران مراکز آموزشی دیگر اضافه خواهند شد؟
- بودجه این مدرسه دقیقاً چقدر است و با این بودجه چهکارهای مفید دیگری میتوان انجام داد؟ آیا بهتر نیست این بودجه صرف حمایت از فیلمسازان جوانی شود که در رشتههای مختلف فارغالتحصیل شدهاند و فیلم اول آنها واجد ویژگیهای فنی و هنری بوده است؟
- سازمان سینمایی از ایجاد این تعداد ساختارهای پُرهزینه آنهم در شرایطی که چشمانداز اقتصادی امیدوارکننده ای از آینده وجود ندارد چیست؟ آیا بهتر نیست این سازمان به وظایف حاکمیتی خود بپردازد و چنین اقداماتی را به زیرمجموعه خود و یا بخش وزارت علوم واگذار نماید؟