واگذاری این مسئولیتها به داوود نعمتی حکایت از آن دارد که رییس سازمان چندان علاقهای ندارد تا از رسانههای در اختیار خود در سطحی وسیع استفاده کند و بهجای حضور مداوم در شبکههای مختلف و تبدیلشدن به یک «آقا دوربینی»! ترجیح میدهد مدیریت کلان این رسانه با همه مشکلات و گرفتاریهایش را به عهده بگیرد و مسئولیتهای اینچنینی را به مدیران زیرمجموعه خود واگذار نماید.
چند نکته قابل تأمل در حکم مدیرکل روابط عمومی صداوسیما
مدیر جدید صداوسیما «آقا دوربینی» نمیشود
سینما پلاس: کمتر از دو سال پس از کنار گذاشته شدن «داوود نعمتی انارکی» از مسئولیت معاونت سیما، این روزنامه نگار و استاد دانشگاه که در آخرین سالهای حضور تیم «علی دارابی» نتوانسته بود با مدیریت پیشین همکاری کند، بار دیگر به صداوسیما بازگشت تا اینبار مسئولیت مهم «اداره کل روابط عمومی» را به عهده بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، «داوود نعمتی انارکی» از چهرههای رسانه ای در سازمان صداوسیما است که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی در این زمینه، بیش از 15 سال سابقه فعالیت در عرصه اطلاعرسانی و روابط عمومی صداوسیما را دارد و از سالهای ابتدایی راه اندازی روزنامه جام جم، با این روزنامه همکاری داشته که البته فعالیت وی در گروه رسانه این روزنامه بنا به دلایلی تداوم نیافت.
نعمتی در سال 1391 به عنوان مدیر روابط عمومی معاونت سیما وارد ترکیب مدیریتی روابط عمومی شد اما همکاری وی با صداوسیما چندان طولانی نشد و در اردیبهشت ماه سال 1392 از به بهانه تدریس در دانشکده صداوسیما، از مسئولیت کنار گذاشته شد تا «فهیمه کوهخضری» خبرنگار واحد مرکزی خبر جایگزین وی شود. دارابی با وجود آنکه خود از طریق حضور در بخش «روابط عمومی وزارت جهاد سازندگی» به مرور پلههای ترقی را طی کرده بود اما در عمل اعتقاد چندانی به «روابط عمومی به صورت علمی و اصولی» نداشت و این مسئولیت بیشتر محملی برای معرفی بیشتر و بزرگنمایی فعالیتهای وی بود و بر همین اساس نیز نعمتی امکان همکاری با این مجموعه را نیافت و از مسئولیت خود خداحافظی کرد.
برخی مسئولیتهای رییس سازمان به روابط عمومی محول شده است؟
حکم «داوود نعمتی انارکی» از سوی رییس حوزه ریاست سازمان صداوسیما صادر گردیده است. در این حکم مسئولیتهایی همچون: برقراری ارتباط با گروههای مختلف اجتماعی و رسانههای مکتوب و سایتهای خبری، اطلاعرسانی مؤثر و پاسخگویی دقیق به افکار عمومی برای افزایش اعتماد به سازمان، توسعه روابط عمومی الکترونیک و تسریع در امر اطلاعرسانی و ایفای نقش سخنگویی و نمایندگی سازمان بر عهده وی گذاشتهشده است. مسئولیتهایی که در 10 سال مدیریت ضرغامی بیشتر به عهده خود رییس سازمان بود. ضرغامی علاقه زیادی به ارتباط رودررو با چهرههای مختلف در قالب «نشستهای صمیمانه» داشت و خلأ ناشی از عدم وجود سخنگو را نیز خود جبران میکرد و در حاشیه برنامههای مختلف، طی گفتوگو با گروه خاص و معدودی از خبرنگاران اقدام به «اطلاعرسانی و موضعگیری» درخصوص مسائل مختلف میکرد و به این بهانه تصویر وی در ابعادی وسیع در رسانههای تحت امر خود و دیگر رسانهها منتشر میشد اما واگذاری این مسئولیتها به داوود نعمتی حکایت از آن دارد که رییس سازمان چندان علاقهای ندارد تا از رسانههای در اختیار خود در سطحی وسیع استفاده کند و بهجای حضور مداوم در شبکههای مختلف و تبدیلشدن به یک «آقا دوربینی»! ترجیح میدهد مدیریت کلان این رسانه با همه مشکلات و گرفتاریهایش را به عهده بگیرد و مسئولیتهای اینچنینی را به مدیران زیرمجموعه خود واگذار نماید.
حرکت از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی علمی
در حکم صادره برای نعمتی، مسئولیتهایی همچون: «ارائه چهرهای مثبت و موجه از سازمان با پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی جامعه»، «ساماندهی نمایندگیهای روابط عمومی در حوزهها با اهتمام به امر چابک سازی و ایجاد هماهنگی در عملکرد، اطلاعرسانی و تبلیغات»، «گسترش و تبیین رویکرد تحلیلگرا در روابط عمومی مبتنی بر رصد دقیق فضای فکری و فرهنگی جامعه»، «همکاری و تعامل مناسب و مطلوب با رسانههای مکتوب و سایتهای خبری» و… پیشبینیشده که اجرای صحیح آن میتواند این بخش مهم در سازمان صداوسیما را از وضعیت سنتی فعلی، به جایگاهی مدرن برساند. صداوسیما همواره به دلیل برخورداری از شبکههای مختلف رادیویی، تلویزیونی و رسانههای مکتوب، نیازی به تعامل با دیگر رسانهها احساس نمیکرده و همواره این تعامل در حداقل ممکن بوده است حالآنکه ارتباط منطقی و مناسب با دیگر رسانهها میتواند این سازمان را در اجرای مأموریتهای خودیاری نماید.
مطالب مرتبط: