در سالهای اخیر ترکیه تلاش فراوانی کرده تا با تکیهبر ظرفیتهای فرهنگی ـ اقتصادی خود، به جذب توریست بپردازد. ترکها در این مسیر همواره دست به اغراق درباره تاریخ و فرهنگ خود نیز زدهاند. ساخت این سریالها نیز بخشی از این برنامه است اما انتظار میرود رسانههای ایرانی با هوشمندی با این مسئله برخورد نمایند و به تریبونی برای تبلیغ این کشور تبدیل نشوند.
اتفاقی عجیب در مطبوعات ایران
زندگی ایده آل در تسخیر «حریم سلطان» و «فاطما گُل»
سینما پلاس: نشریه «زندگی ایده آل» در دو شماره اخیر خود به شکلی ویژه به سراغ سریالهای ترکیه ای رفته و به شیوه ای ظریف و هنرمندانه اقدام به تبلیغ غیرمستقیم برای آنها نموده است. حجم مطالب شماره اخیر این نشریه درباره سریال «حریم سلطان» و نیز نحوه انتشار تصاویر ستارههای این سریال از اتفاقهای عجیب و کمسابقه در رسانههای ایران مکتوب محسوب میشود.
به گزارش وب سایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، تبلیغات غیرمستقیم این روزها یکی از مهمترین و رایجترین شیوههای تبلیغی در دنیا است. مخاطب هوشمند امروز تبلیغ مستقیم را پس میزند اما با تبلیغ غیرمستقیم ارتباط خوبی برقرار میکند. در سالهای اخیر «سریالهای ترکیه ای» به پدیده ای تازه در میان برخی خانوادههای ایرانی تبدیلشدهاند. این سریالها هیچگاه نمود و بروزی در رسانههای رسمی کشور پیدا نمیکنند و مطبوعات بهواسطه آنکه پرداختن به این آثار تبلیغ چنین آثاری محسوب میشود، به سراغ آنها نمیروند اما نشریه «زندگی ایده آل» روی جلد و همچنین پانزده صفحه از شماره جدید خود را به سریال «حریم سلطان» اختصاص داده است. نکته تعجبآور ماجرا این است که این پرونده مفصل همزمان با پایان پخش این سریال منتشر میشود و مخاطب علاقهمند این سریال درست در پایان پخش این سریال سهساله با حجمی از مطالب خواندنی! درباره این سریال ماهواره ای مواجه میشود!
تبلیغ قهرمانهای تُرک در نشریه ای وطنی
شماره بهمنماه زندگی ایده آل را از جهت نحوه پرداختن به این سریال ترکیه ای میتوان یک «رپرتاژ آگهی کامل و پُروپیمان» دانست. جلد این نشئه به تصویر چهار بازیگر این سریال اختصاص دارد و با درج تیترهای متعدد و پرتعداد: «همه مردان حریم سلطان»،«13 ستاره سینمای ترکیه در یک قاب»،«سوپراستارهای میدان تقسیم» و «آیا سوپراستارهای ترک جای ستارههای ایرانی را گرفتهاند» تلاش شده تا توجه مخاطب به هر نحو ممکن به این نشریه جلب شود.
در داخل مجله نیز پانزده صفحه به سریال مذکور اختصاصیافته است. هرچند گزارش مذکور با جملاتی همچون: «برخورد سلبی با سریالهای ترکیه ای نهتنها راه گشا نیست بلکه میتواند اثرات مخرب آنها را بیشتر کند» و «همینکه بگوییم این سریالها تأثیر خوبی روی خانوادهها و سبک زندگی ما ندارند کافی نیست، باید چاره ای اندیشید» آغاز میشود و در ادامه نیز یادداشتی تحلیلی از «محمدرضا رجبی شکیب» درباره این سریال درجشده اما نحوه انتشار عکسهای بازیگران سریال در ابعاد بزرگ، نشان از شیفتگی شدید دستاندرکاران مجله نسبت به این سریال دارند و این شکل از انتشار عکس، تأثیر همان چند جمله انتقادی را نیز از بین برده و صفحات مذکور را کاملاً در خدمت تبلیغ و ترویج این سریال و بازیگرانش قرار میدهد.
البته دستاندر کاران مجله این هوشمندی را داشتهاند که برای جلوگیری از بروز حساسیتهای احتمالی، هیچ تصویری از بازیگران زن سریال درج نکنند اما جالب است که در پایان این مطالب، یک «رپرتاژ آگهی» از افتتاح فروشگاه یکی از برندهای ترکیه در تهران منتشرشده که بهواسطه قرار گرفتن آن در انتهای این پرونده تبلیغی ـ ترویجی، مخاطب را کاملاً شیفته و علاقهمند خود میکند.
ادای دین زندگی ایده آل به «فاطما گُل»
توجه دستاندرکاران این مجله صرفاً معطوف به سریال «حریم سلطان» نبوده و در شماره پیشین آن ـ 174 ـ ضمن درج گزارشی آگهی گونه که مخاطبان را به سفر به استامبول و شرکت در جشنواره خرید آن ترغیب میکند، در صفحه 142 عکسی از «برن سات» بازیگر مشهور سریال فاطما گل نیز منتشرشده است. این عکس بهعنوان تصویر اصلی و بزرگ مطلبی در خصوص تجاوز جنسی به زنان انتشار و به این مسئله اشارهشده که فاطما گل در این سریال قربانی تجاوز جنسی است و مشکلات زیادی را تجربه میکند. فاطما گُل از سریالهای پُرطرفدار این روزهای شبکه ماهواره ای «جِم» است.
در سالهای اخیر ترکیه تلاش فراوانی کرده تا با تکیهبر ظرفیتهای فرهنگی ـ اقتصادی خود، به جذب توریست بپردازد. ترکها در این مسیر همواره دست به اغراق درباره تاریخ و فرهنگ خود نیز زدهاند. ساخت این سریالها نیز بخشی از این برنامه است اما انتظار میرود رسانههای ایرانی با هوشمندی با این مسئله برخورد نمایند و به تریبونی برای تبلیغ این کشور تبدیل نشوند.