در حال حاضر یکی از ضرورتهای جدی این سازمان، داشتن یکسخن گو و روابط عمومی فعال و پویا است تا بهطور مداوم با رسانهها ارتباط داشته و پاسخگوی سؤال آنها باشد.
چند نکته درباره نحوه تعامل رییس جدید صداوسیما با رسانهها
چرا سرافراز از سایت شمقدری شکایت کرد؟
سینما پلاس: حدود دو هفته از انتصاب رییس جدید سازمان صداوسیما میگذرد. در این مدت سرافراز باوجود بازدیدهای سرزده و متعدد از بخشهای مختلف این سازمان، ترجیح داده کمتر در اخبار دیده شود و برخلاف رویه پیشین که در آن مدیران حتی بازدیدهای اداری و معمول خود را نیز با آبوتاب تمام پوشش خبری میدادند، مدیر جدید تاکنون استفاده غیرمعمولی از شبکههای متعدد رادیویی و تلویزیونی و نیز روزنامه در اختیار خود نکرده است.
به گزارش وبسایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، مدیران سازمان صداوسیما در دورههای گذشته رفتارهای متفاوتی نسبت به رسانهها داشتهاند. «علی لاریجانی» در زمان ریاست بر این سازمان، نسبت به خبر و اطلاعرسانی برنامههای خود در شبکههای رادیویی و تلویزیونی کمتوجه بود و حساسیت غیرمعمولی در این خصوص نداشت و حتی الزامی هم بر انعکاس مربوط به وی در رسانههای مختلف سازمان وجود نداشت.
ضرغامی، مدیر علاقهمند به دوربین
اما در دوره مدیریت عزتالله ضرغامی بر سازمان صداوسیما این رویه کاملاً تفاوت کرد. ضرغامی مانند برخی شخصیتهای تراز اول مملکت، تیمی ویژه و مفصل را برای پوشش اخبار خود تدارک دید و این گروه در طبقه چهارم ساختمان شیشهای در کنار دفتر وی مستقرشده بودند. «مهدی دهقان» عکاس همیشه همراه ضرغامی بود و تصاویر بازدیدهای وی توسط این عکاس ثبت و در اختیار رسانهها قرار میگرفت. جالبتر اینکه یک تصویربردار اختصاصی نیز دیدارهای وی را ضبط و پس از تدوین در اختیار بخشهای خبری قرار میداد. از دیگر شیوههای منحصربهفرد ضرغامی این بود که «تقی سهرابی» مدیر ارتباطات رسانهای وی که بعدها به مدیرکلی روابط عمومی این سازمان منصوب شد؛ موظف بود اخبار خبرنگاران را پیش از انتشار کنترل و تأیید نماید و بر همین اساس اغلب خبرنگاران در نحوه انعکاس رویدادهای مربوط به حوزه صداوسیما، احتیاط لازم را به کار میبردند تا در ادامه کار خود، از حضور در صداوسیما «محروم» نشوند. این اواخر نیز بسیاری از خبرنگاران امکان حضور در برنامههای «رییس» را پیدا نمیکردند و خبرها به شکلی کاملاً گزینشی و لطیف! در اختیار رسانهها قرار میگرفت. در این سالها اطلاعرسانی خبرنگاران از صداوسیما صرفاً به گفتوگوهای کوتاهی محدود میشد که بهصورت سرپایی از ضرغامی اخذ میشد. البته ضرغامی یکبار هم پس از انتصاب مجدد به ریاست صداوسیما نشستی خبری برگزار کرد.
برونمرزی، حوزهای کم خبر
حوزه برونمرزی در سازمان صداوسیما همواره بخشی پُر خبر بود که از سوی خبرنگاران کمتر مورد اعتناء واقع میشد. البته تلاشهای «شیدا اسلامی» از مدیران روابط عمومی این معاونت در ایجاد ارتباط با رسانهها مؤثر و مفید بود اما به دلیل عدم پخش برنامههای این شبکه از داخل، توجیهی برای انتشار اخبار نبود. بعد از راهاندازی شبکه پرستی وی و سپس آی فیلم رویه تغییر کرد و رسانهها به این شبکهها توجهی ویژه نشان دادند.
در دوران مدیریت ضرغامی هرچند وی موردانتقاد بسیاری از رسانهها ـ اعم از اصلاحطلب، اصولگرا، اپوزیسیون و… ـ قرار گرفت اما هیچگاه اقدام به طرح شکایت از این رسانهها نکرد. شاید یکی از معدود شکایتهای صورت گرفته در سازمان صداوسیما از رسانهها توسط «معاونت برونمرزی» که سرافراز ریاست آن را به عهده داشت رقم خورد. ماجرای این شکایت به سال 1391 بازمیگردد. موضوع شکایت «تشویش اذهان عمومی» بود و این شکایت علیه پایگاه خبری «سینما پرس» مطرح شد که زیر نظر شمقدری اداره میشد. اعتراض معاونت برونمرزی به یکی از خبرهای این سایت سبب شد تا نماینده حقوقی این معاونت از این رسانه طرح شکایت کند اما پس از گذشت دو سال، دادگاه رسانهها در سال 1392 حکم به تبرئه سینما پرس داد و پرونده بسته شد.
نیاز سرافراز به استراتژی رسانهای
«محمد سرافراز» در میان گزینههای مدیریت صداوسیما در طول سالهای گذشته فردی سلیمالنفس و پایبند به ارزشهای حرفهای بوده است. او برای دست یافتن به صندلی ریاست صداوسیما، نه میهمانی ترتیب داد، نه هزینه کرد، نه نظرسنجی ساختگی شکل داد و نه حتی برای کسب مدیریت این سازمان لابی کرد. این ویژگیها از او مدیری لایق و کارآمد ساخته اما به نظر میرسد ضعف جدی او و گروه همراهش در حوزه اطلاعرسانی و همچنین عدم برنامه مشخص برای نحوه مواجهه با رسانهها میتواند به نقطهضعفی جدی در فعالیتهای بعدی او تبدیل شود.در حال حاضر فعالیتهای مفید و ثمربخش وی در سازمان به شیوه درستی منعکس نمیشود و همین مسئله در حال شکل دادن چهرهای منفی از وی در رسانهها است.
مدیر جدید صداوسیما در حوزه اطلاعرسانی برای موارد فوق باید فکری جدی کند: عدم در دسترس بودن مدیران برای مصاحبه، ارتباط کانالیزه شده اغلب مدیران با رسانههای خاص و عدم پاسخگویی به دیگران، عدم برگزاری نشستهای خبری منظم با رسانهها، ارائه اطلاعات اشتباه و آمارهای نادرست به رسانهها، تلاش برای تبدیل رسانهها به تریبون شخصی و… برخی از مهمترین مشکلات صداوسیما در حوزه اطلاعرسانی است.
در حال حاضر یکی از ضرورتهای جدی این سازمان، داشتن یکسخن گو و روابط عمومی فعال و پویا است تا بهطور مداوم با رسانهها ارتباط داشته و پاسخگوی سؤال آنها باشد. روابط عمومی موردنیاز برای این سازمان نباید چهرهای اداری بلکه باید فردی از جنس رسانهها باشد و متأسفانه بهجز موارد معدود، اغلب روابط عمومیهای سازمان بیشتر شبیه «ملازم رکاب» هستند و سال تا سال نه آنها خبرنگاران را ملاقات میکنند و نه خبرنگاران به آنها دسترسی پیدا میکنند.