سینما مثبت:فیلم سینمایی سرآغاز که به تازگی در سینماها روی پرده رفته از معدود آثاری است که سعی کرده پیوندی با مفاهیم علم فیزیک برقرار کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری-تحلیلی سینمامثبت،در روزهایی که فیلمهای روی پرده گزینههای محدودی را به مخاطب میدهد اینکه گروه هنروتجربه با نمایش فیلمهای خاص و به اصطلاح هنری مانند سرآغاز در پی توجه به ذائقه تماشاگران سینما است، میتواند روزنهای باشد برای طرفداران سینمای دیگر.
در سینمای دنیا و بخصوص هالیوود سالهاست که تئوریهای فیزیکی نه تنها به زمینهای برای تولید فیلم بدل شدهاند بلکه زندگی فیزیکدانان مختلف مثل اوپنهایمر مضمونی جذاب برای داستان گوییهای قهرمانانه است.جاذبه،مریخی،آپولو۱۳، تئوری همه چیز،ورطه، ۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی و… ازجمله آثار این گونه هستند که سعی نمودهاند از قوانین و تئوریهای علم فیزیک تبعیت نمایند.
فیلم سینمایی سرآغاز نیز با نریشنی یادآور استیون هاوکینگ کیهان شناس مشهور مخاطب را در دالانی میبرد که روایتهای ساده از زندگی زناشویی را در زمانها و مکانهای متقاطع به نظاره بنشیند.
این فیلم که به کارگردانی سعید حسینی ساخته شده قصه ذهنهای پیچیده انسانها را روایت میکند. فیلم چندین قصه در هم تنیده را روایت میکند که با یکدیگر ارتباط دارند. این شخصیتها گاه وارد ذهن یکدیگر شده و قصه فیلم را امتداد میدهند.موضوعی که شاید در ابتدا برای مخاطب پیچیده باشد اما به مرور این بازی ذهنی برای مخاطب جذاب میشود.
بازیگران فیلم چهرههایی ناشناخته هستند و همین امر کمک میکند به همپوشانی با کاراکتر کمااینکه میشد لااقل یکی دو نقش را به چهرهها داد در جهت به هم زدن قاعده بازاریسازی با سلبریتیها.
سعید حسینی کارگردان در کنار شهاب کاظمی تهیه کننده
چفت و بست منطقگرای قابل قبول فیلم بیش از هر چیز احتمالا متاثر از گروه تولید سختگیر کار است که عجین شدن درام با قوانین فیزیکی را کاملا جدی گرفتهاند. شهاب کاظمی تهیهکننده سرآغاز بوده؛ مدیر تجربهگرای گلرنگرسانه که از سریال هارور احضار تا کمدی نوستالژی تجاری هزارپا تا رئالیتیشوی جذاب قاب سینما و… را در کارنامه دارد. کاظمی به عنوان تهیه کننده در کنار خود حامد مظفری را به عنوان جانشین تهیهکننده داشته است. حامد مظفری را بیش از هر چیز بابت مدیریت رسانه ژورنال سینما(با معادل فارسی سینماروزان) و در عین حال استراتژيست و طراح تبلیغات پروژه های سینما و آثار شبکه خانگی میشناسند.مظفری که قلم شیوایی هم دارد و ریویوهایش در جشنوارههای فجر مرکز استناد بسیاری از رسانه هاست،دانش آموخته رشته فنی -مهندسی است.او در دانشکده فنی تهران، مهندسی مکانیک سیالات خوانده و حالا در مسیر خلق یک درام متقاطع از آموختههای فیزیک نیوتنی بهره برده است.
حامد مظفری جانشین تهیه کننده سرآغاز
فیلم سرآغاز برخلاف مستندهای سنگین علمی، مخاطب را گیج نمیکند و سعی دارد با زبان ساده و از شرح و بسط یک داستان همهفهم در زمانهای گوناگون به نوعی همان تجزیه منشوری نور توسط آیزاک نیوتن را تبیین کند. نیوتن اثبات کرد که ذرات رنگینکمانی تجزیه شده نور سفید را با قرار دادن وارونه منشور میتوان به نور سفید بدل کرد و در سرآغاز نیز منشأ اتفاقات مختلف که نتیجه برخورد یا تصادم به یک منشور-در اینجا بحران زناشویی- است درنهایت رنگین کمانی شکل میدهد که باز هم زیباست و زیباتر میشود اگر تمام آن طیف رنگین کمانی بتوانند به حالت اول برگردند!
بازگشت در زندگی واقعی یحتمل با کاهش سطح انرژی و شکل گیری عنصری به نام تجربه است و در فیلم سرآغاز به هم رسیدن آدمظ های مختلف-یا یک آدم در وضع های مختلف- را در جهت کاهش سطح انرژی و نوعی تعادل میبینیم.تعادلی که در صورت رندی انسانها میتواند آرامشی دلپذیر به دنبال داشته باشد.
تماشای فیلم سرآغاز میتواند برای مخاطبانی متفاوت باشد که از سینما، چیزی جز ملودرام های مرسوم و کمدی های تجاری و روابط مثلثی-مربعی را میخواهند.
نویسنده: لاله میرزابیگی- دانش آموخته فیزیک محض
کنجکاو شدم این فیلمو ببینم
ولی نمیدونم چرا سانس های هنروتجربه
این قدر اندک و نامتعادل ه
دیدمش
در سینما نارسیس
فیلم تازه ای ه
ولی می طلبید کمی بیشتر جریانات و باز کنه