سینما مثبت: تغییر ناگهانی در فضای سیاسی ایران و روی کار آمدن دولت چهاردهم روال عادی فعالیت در سینمای ایران را به هم ریخت و مسوولان سازمان سینمایی که کوچکترین علاقهای به شفاف سازی نداشتهاند این روزها تحت تاثیر روشنگری رسانههای مستقل مجبور شدهاند بخشی از پرده سینمای ایران را بالا بزنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،پس از انتشار اخباری درخصوص پروژه شصت میلیاردی سینمای ایران (اینجا) و (اینجا) بنیاد سینمایی فارابی سرانجام روز سه شنبه ششم شهریور ماه فهرستی از سیزده پروژه مورد حمایت خود را منتشر کرد. فهرستی که نامهای موجود در آن اغلب اسامی است که در طول سالهای گذشته از امکان همکاری با نهادها و ارگانها بهرهمند بودهاند و در طول ماههای گذشته پروژههای آنها در نهایت مخفی کاری پیش رفته و حالا احتمالا پس از زخمی شدن اسامی آنها منتشر شده است. این روش در سه سال اخیر در سر لوحه سازمان سینمایی بوده و در انتهای این خبر نیز تاکید شده که «علاوه بر پروژههای اعلام شده تعدادی محصول سینمایی دیگر مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی نیز در مرحله قرارداد یا پیش تولید قرار دارند که پس نهایی شدن مراحل تولید، اسامی آنها در خبرهای بعدی اعلام می شود.»
انتقاد تهیه کنندگان از پروژههای فارابی
این اطلاع رسانی در شرایطی صورت گرفته که به تازگی در نامه سرگشاده ارسالی از سوی شوراي عالي تهيهكنندگان سینمای ایران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انتقاد از شیوه حمایت فارابی از محصولات سینمایی آمده است:
بنياد فارابي به عنوان اصليترين نهاد حمايتي حاكميت از سينماي ملي، به جاي تخصيص منابع مالي به كليت سينماي ايران، با گشاده دستي منابع مالي را در اختيار عناصر مرتبط با يك جريان سياسي خاص و متمايل به دولت سيزدهم قرار داده و البته دستاورد صرف ميلياردها تومان هزينه، توليد آثاري فاقد ارزش كيفي و اقتصادي شد. آثاري كه نه در گيشه توفيق يافتند و نه در ارزيابي كارشناسي و منتقدين مورد تاييد قرار گرفتند و نه جريان تاثيرگذاري را در سينما پديد آوردند. بررسي كارنامه بنياد فارابي نشان ميدهد كه فيلمنامهها و طرحهاي ارسالي سينماگران مستقل و جريان اصلي توليد با پاسخهاي كليشهاي و از پيش تعيين شده، به بهانههاي واهي در جدول حمايت و توليد جاي نگرفتند!. حتي اگرفيلمنامهها مطابق با محورهاي اعلامي اين بنياد نوشته و نگاشته ميشدند.
واکنش خزاعی به شفاف سازی رسانهها
پس از انتشار اخباری از پروژه شصت میلیارد تومانی سازمان سینمایی با موضوع غزه و انتقاد از سپردن این پروژه به کارگردانی کم تجربه، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نیز روز گذشته در اظهارنظری اعلام کرد: یکی از موضوعات استراتژیک در حوزه تولید فیلم توجه به محوریت غزه و حقوق ملت فلسطین است. در این راستا، پیرو فراخوانی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است ۶ فیلمنامه پس از بررسیهای اولیه تصویب شدهاند. از این۶ فیلمنامه، دو اثر پس از بازنویسی مکرر نهایی شده و یک فیلم هم اکنون، به کارگردانی خانم لیلی عاج و تهیهکنندگی پژمان لشگریپور در مرحله تولید قرار گرفته است. این فیلم با موضوع غزه و جنایات صهیونیستها در بیمارستانی با پروداکشن بزرگی ساخته خواهد شد.
فیلمنامه بیست روزه نوشته شد؟
این اظهارات در حالی از سوی خزاعی عنوان شده که فراخوان مورد اشاره او سال گذشته در هشتم آذرماه منتشر شد(اینجا) و فیلمنامه نویسان تا دهم دی ماه فرصت ارسال اثر داشتند؛ یعنی بیست روز! ضمن اینکه طی این فراخوان قرار بود فیلم برای جشنواره کودک ساخته شود اما طبق اطلاع رسانی اخیر فارابی فیلم نهنگ یونس اثری در گونه کودک و نوجوان نیست و اساسا فیلمنامهای که در بیست روز نوشته شده باشد واقعا باید با تردید مورد بررسی قرار گیرد.ضمن اینکه در مراسم تقدیری که برای این فیلمنامه نویسان برگزار شد (اینجا) خبری از نام لیلی عاج نیست و مشخص است که فرایند انتخاب فیلمنامه وی برای ساخت از مسیری دیگر طی شده است.
مجموعه اتفاقهای اخیر و بازتابهای منفی این نوع اطلاع رسانیهای لحظه آخری حکایت از سردرگمی مسوولان سینمایی دارد و ای بسا شاید آنها از رسیدن «وقت خداحافظی» با خبر شدهاند و این نوع خبرسازیها فقط برای حضور چند روز بیشتر در مسوولیت مدیریت است.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.