سینما مثبت: با پایان پخش سریال مختارنامه در سال ۱۳۹۰ هشت سال طول کشید تا داوود میرباقری بار دیگر همکاری موثر و مهمی در سطح یک سریال الف ویژه با تلویزیون داشته باشد. او در این فاصله هشت ساله در شبکه نمایش خانگی فعال بود و حالا در کتاب پرونده مختارنامه نوشته رضا استادی مدیر اسبق روابط عمومی مختارنامه روایت جالبی درباره این سالها مطرح شده است.
به پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،به نقل از روزنامه هفت صبح،استادی که پیشتر پنج اثر در حوزه داستان نویسی و فیلمسازی فعال است؛ در این کتاب روایتی مفصل و جزئی از پرونده فعالیت داوود میرباقری را روایت کرده است.
ناگفتههای سریال امام علی
مثلا درباره سریال امام علی در کتاب به تفضیل اشاره شده که چگونه صدا و سیمای دوره لاریجانی پیشنهاد میرباقری برای اختصاص مهلتی دوماهه به تکمیل سریال را که با بودجهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی اجرایی میشد را نادیده میگیرد و با پخش سریال به صورت ناقص باعث میشود تا سازنده امام علی از تلویزیون دلچرکین شود. در این مرحله میرباقری به سراغ مدرسه کارگاهی فیلمنامه نویسی حوزه هنری میرود که توسط محمد علی زم تاسیس شده است.این مدرسه تاسیس شده تا از هنرمندانی که در تلویزیون و سینما با آنها بیمهری شده حمایت کند.آشنایی با ناصر تقوایی و گپ و گفتهای طولانی با بهروز افخمی دنیای جدیدی را برای میرباقری میگشاید.معصومیت از دست رفته و سلمان فارسی حاصل همین دوران است.
شاهگوش و آن زوج سینمایی
میرباقری پس از پایان ساخت مختارنامه به سراغ شبکه نمایش خانگی آمد و سریال «شاهگوش» را ساخت. سریالی روایت کتاب درباره آن چنین است: «مهران برومند زمینه همکاری میرباقری و محمد امامی را با واسطه گری بازیگری جوان به نام «م.پ» فراهم کرد.م.پ با محمد امامی ارتباط و آشنایی داشت و میتوانست ارتباط میان میرباقری و او را فراهم نماید مشروط بر اینکه سریالی ساخته شود که نقشهای اول آن توسط خودش و همسرش ب.ط ایفا شود و ده درصد از کل بودجه سریال را نیز به عنوان آورده- یا همان پورسانت- دریافت کند.سریال ساخته شد اما نقشی به این زوج جوان نرسید و م.پ آورده خود را نیز با کشمکش و شکایت دریافت کرد.»
نویسنده در ادامه درباره تاثیر همکاری با محمد امامی بر میرباقری مینویسد: «کار کردن با محمد امامی استانداردهای میرباقری را تغییر داد.دیگر به دفاتر کوچک و محقر در بافتهای قدیمی شهر و پذیراییهای معمول با چای تلخ رضایت نمیداد و حتما باید شرایط بسیار خوب و ایدهآلی در دفتر ایجاد میشد.از موقعیت جغرافیایی دفتر گرفته تا نحوه پذیرایی و….»
پشت پرده توقف ماه تیتی
میرباقری در زمان ساخت مختارنامه اعلام کرد که تا به حال کاری که دوست داشته بسازد را نتوانسته و همیشه موج آمده و او را با خود برده و بستری فراهم شده و او حرکت کرده و از این مساله دلگیر است و اگر شرایط مناسبی پیش بیاید تمایل دارد به تاریخ ایران مراجعه کند و قصهای افسانهای بسازد.
طبق آنچه استادی در این کتاب نوشته «شاید «ماه تیتی» همان پروژهای باشد که او سالها به دنبال ساخت آن بوده است.این سریال پاییز سال ۱۳۹۵با سرمایه گذاری حسین هدایتی و با تهیه کنندگی مهران برومند مقابل دوربین میرود.ایرج شهزادی مدیر صدای مختارنامه که در ابتدای سریال با قهر از میرباقری جدا شده بود با وساطت «مجید مطلبی» با میرباقری آشتی کرده و بر سر این سریال به عنوان صدابرادر حاضر میشود.
فیلم برداری پس از حدود دو ماه متوقف میگردد.روزی میرباقری سر صحنه فیلمبرداری با «پیمان معادی» که تا آن زمان بارها و بارها او را تایید کرده بود جر و بحث میکند و با طرح این نکته که «معادی نمیتونه این نقشو دربیاره» کار را تعطیل کرده و به خانه میرود و حاضر به آغاز فیلمبرداری نمیشود.تا پیش از آن بارها عوامل سریال شاهد رفتار صمیمانه آنها بودهاند.میرباقری معادی را سوپر استار خطاب کرده و حتی با دیدن سکانسهای تدوین شده او را تشویق کرده است.همه عوامل از مشاهده این اتفاق شوکه شدهاند.أواخر آذرماه است و کمتر از دو هفته دیگر در تاریخ ۱۵ دی ۹۵ حسین هدایتی بازداشت میشود. همزمانی این دو اتفاق بسیار عجیب است!گویی به داوود میرباقری الهام شده که هدایتی به زودی دچار حاشیه خواهد شد و او پیشتر به همکاریاش با این سرمایه دار خاتمه داده است.
درباره کتاب
پرونده مختارنامه در ششصد صفحه نوشته شده و طی ۱۰ فصل به ترتیب زمانی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ روند ساخت و پخش این سریال را به صورتی داستان گونه روایت میکند.در انتهای کتاب نیز سه تک نگاری درباره محمود فلاح،عظیم جوانروح و داوود میرباقری قرار گرفته و پایان بخش کتاب نیز آلبوم تصاویر پشت صحنه و برخی اسناد و مدارک سریال است که تاکنون منتشر نشده است. این کتاب از سوی نشر بین الملل منتشر شده است.هیچ وقت نامزد نبودیم،بدون تو غیرممکن بود،خونه خالی،حمام تُرکی و لاگجری دیگر آثار استادی در مقام نویسنده است.