سینمامثبت: قسمت پنجم سریال تلویزیونی نون خ که این شبها از شبکه یک سیما در حال پخش است؛علاوه بر اعتراضهای گروهی از مخاطبان، به سریالی کم فروش و ضعیف تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،در سالهای اخیر محدودیتهای مختلف در تولید آثار نمایشی از یک طرف و رونق شبکه نمایش خانگی از سوی دیگر باعث شده تا شبکههای مختلف سیما با گزینههای اندکی برای تولید و عرضه سریالهای نمایشی مواجه شوند.مسوولان صدا و سیما نیز به جای رفع موانع و ارائه تصویری فراگیر از رسانه ترجیح میدهند تا با همان گزینههای موجود و محدود اقدام به تولید و ساخت برنامه کنند و این گزینههای محدود نیز از آنجایی که از شرایط صدا و سیما با خبر هستند؛ اقدام به تولید آثاری میکنند که نمونه بارز آن سریال نون خ است؛ سریالی که در چهار سری قبلی با کیفیتی کمابیش قابل دفاع تولید شده بود حالا در سری پنجم حتی از قسمتهای قبلی خود هم عقب است و تا نیمه پخش ایده حرکت از کردستان تا چابهار نه قصه خوب و مناسبی داشته و نه در اجرا اثر قابل قبولی از آب درآمده و هر آنچه نکته مثبت درباره سریال شنیده میشود؛ صرفا در مصاحبههای سازندگان اثر است و در خود سریال اثری از این نکات مثبت نیست.
نون خ پروژهای امنیتی است؟
در رخدادهای پس از درگذشت مهسا امینی،دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان کانون برخی ناآرامیها بود که امیدواری واهی برخی دشمنان میهن عزیزمان را به دنبال داشت. در چنین شرایطی نمایش سفر عدهای از اهالی کردستان به سیستان و بلوچستان (چابهار) که اتفاقا هر دو سنی مذهب هستند میتوانست به اثری جذاب تبدیل شده و همبستگی ملی را سبب شود اما نون خ در سری اخیر خود بیشتر شبیه جُنگهای کمدی است که بازیگران هر اتفاق با ربطی و بیربطی را در کنار یکدیگر قرار میدهند و بدون رعایت منطق داستانی صرفا تلاش میکنند خنده از مخاطب بگیرند.سریال شروع خوبی ندارد و حرکت مسافران از کردستان به چابهار نیز به واسطه عدم حضور برخی شخصیتهای محوری و اصلی سریال با مخاطب ارتباطی برقرار نمیکند.بخشی طولانی از سریال داخل هواپیما رخ میدهد و بدون وجود رخدادی قابل قبول،به بحثهای طولانی و بیهوده اختصاص مییابد.سریال آنقدر فاقد ایده است که حتی یکی از شخصیتهای خود را در طول داستان در خواب نگه میدارد زیرا نتوانسته قصهای برای او خلق کند و به لحاظ راکودی نیز امکان حذف او را نداشته است.
استفاده از یک راننده مینی بوس دختر نیز بخش بیاهمیت داستان است و سازندگان سریال حتی قادر به رعایت راکوردهای فیلمبرداری در طول پلانهای جادهای -بخصوص در قسمت ششم- نشدهاند.
این کیفیت ضعیف حاصل نگاه محافظه کارانه مدیران سیما است که صرفا قصد دارند آنتن تلویزیون را با آثاری معمولی و کم خطر پُر کنند و سریالهای چند قسمتی را با ترکیبهای ساده و تکراری روی خط تولید ببرند و حاصل کار آنها در نهایت حتی از آثار مستند نیز کم اثرتر و کم ارزشتر از آب در میآید.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.
تشکر