یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی ویژه

بیضایی در صف آجیل نورز ۱۴۰۴ خانه سینما؟!

یکشنبه‌ها با رئیس سازمان سینمایی

۱۴۰۳-۰۱-۰۵
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: سال ۱۴۰۳ برای اهالی سینمای ایران در حالی آغاز شد که رئیس سازمان سینمایی با حضور در یکی از برنامه‌های تحویل سال با طرح اظهاراتی سطحی و کم اهمیت باز هم برای رسانه‌های فارسی زبان اقدام به تولید محتوا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، بررسی عملکرد سازمان سینمایی در حوزه اطلاع رسانی و خبری حکایت از آن دارد که این مجموعه از یکسو بی‌اعتنا به درخواست‌های رسانه‌های مستقل برای پاسخ به کوچک‌ترین سوال‌ها و پرهیز از شفاف‌سازی؛ در طراحی‌های خبری خود به دنبال ایجاد هیاهوی رسانه‌ای و بعضا مانور خبری بر روی موضوع‌هایی مانند فروش بالای فیلم‌های تجاری است؛فروشی که از یکسو حاصل ساخت فیلم‌های طنز شبیه به یکدیگر توسط چند تهیه کننده «خاص» و البته تبلیغات پُرحجم شبکه‌های ماهواره‌ای در سوی دیگر ماجرا است و سازمان سینمایی نقش چندانی در طراحی آن ندارد و البته معلوم هم نیست چرا این فروش بالا تاثیری در اقتصاد سینمای ایران نمی‌گذارد و آثار مثبت آن قابل روئیت نیست.

در چنین شرایطی خزاعی با پرداختن به اصطلاحا «ترند»‌های سینمایی در صدد راه اندازی موج خبری است و در شرایطی که حتی نسل اول و دوم سینماگران پس از انقلاب به حاشیه رانده شده‌اند و حتی دیگر خبری از فعالیت‌های آن‌ها نیست؛ از بازگشت بهرام بیضایی و بهروز وثوقی خبر می‌دهد حال آنکه این افراد به عنوان شهروندان ایرانی برای بازگشت به کشور نیاز به اجازه و مجوز هیچ فردی ندارند و می‌توانند هر زمان که تمایل داشتند به ایران بازگردند.البته مساله کار و فعالیت این افراد موضوعی است که خزاعی به آن نگاهی فانتزی دارد زیرا شرایط فعلی سینمای ایران به گونه‌ای است که اغلب فیلم‌سازان دغدغه‌مند امکان ساخت فیلم ندارند چه برسد به کارگردانی مانند بهرام بیضایی که همواره با مباحثی مانند مجوز و ممیزی چالش داشته است! اظهارات اخیر خزاعی نیز بیشتر در حکم «روغن ریخته را نذر امامزاده کردن»‌ است و بیان این حرف‌های کم خطر هم نه به جایی بَر می‌خورد و نه مشکلی برای خزاعی پیش می‌آورد و آنقدر سطحی است که نه بیضایی و نه دیگر فیلم‌سازان آن را جدی بگیرند والا خزاعی می‌توانست بگوید از بازگشت فیلمسازی مانند بیضایی نه تنها استقبال می‌کنیم بلکه حمایت می‌کنیم و مثلا سرمایه لازم برای ساخت فیلمنامه «اشغال» یا «آینه‌های روبرو» او را فراهم می‌کنیم که مطلقا چنین موضوعی نه در ذهن خزاعی است نه دیگر مدیران سازمان سینمایی که ریالی از بودجه‌های چند ده میلیاردی را صرف ساخت فیلم‌نامه‌های ماندگار بیضایی کنند.

جایگاه بیضایی در سینمای ایران کجاست؟

از سویی نمی‌توان برای افرادی مانند بیضایی جایگاهی در بخش‌هایی مانند: هیات‌های انتخاب و داوری،تدریس،کارگاه‌های انتقال تجربه جشنواره‌ای و…. نیز متصور شد. تنها جایگاهی که برای بیضایی در صورت بازگشت می‌توان متصور شد، حضور در صف پرداخت مدارک بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر و یا صف دریافت آجیل شب عید خانه سینما است و بس! احتمالا چند مرتبه‌ای هم در طول سال رسانه‌های سینمایی با او مصاحبه کنند و یاد ایام گذشته را زنده کنند. پس بهتر است تا زمان مساعد شدن شرایط، رئیس سازمان سینمایی نیز به این بازی‌های رسانه‌ای سطحی خاتمه دهد و با همان حلقه محدود و بسته مدیریتی سینما را بچرخاند و بیضایی و دیگر پیرمردهای مهاجرت کرده را نیز به حال خود بگذارد.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: بهرام بیضاییمحمد خزاعی
نوشته قبلی

میزبان این میهمانی رئیس جمهور بود؟

نوشته‌ی بعدی

اسماعیلی وزیری که چلوکباب سینما را دوست دارد

نوشته‌ی بعدی

اسماعیلی وزیری که چلوکباب سینما را دوست دارد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس