یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

افخمی رعد و برق واگعیه یا کیکه؟

۱۴۰۲-۰۸-۲۸
Reading Time: 2 mins read
1

سینما مثبت: تماشای سریال تلویزیونی رعد و برق ساخته بهروز افخمی از شبکه یک سیما، علاقه‌مندان این کارگردان را به این نتیجه می‌رساند که او همچنان مسیر اضمحلال را با سرعت تمام طی می‌کند و نمی‌خواهد در قهوه‌های بین راهی این مسیر اضمحلال لحظه‌ای درنگ کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، بهروز افخمی در سال‌های دهه شصت و هفتاد کارگردانی بود که خاطره‌های خوشی برای سینما دوستان رقم می‌زد.خودش بارها اعلام کرده بود که تکنسین است و می‌تواند متن خوب را به اثری دیدنی تبدیل کند.او کاندیدای اغلب آثار ناتمام بود. از سریال کوچک جنگلی گرفته تا فیلم‌های روز فرشته و جهان پهلوان تختی و… اما از دهه هشتاد و با فیلم فرزند صبح او مسیر اضمحلال را در پیش گرفت. دیگر افخمی فیلم‌سازی نیست که با آثار جذابش مورد توجه مخاطبان باشد بلکه اظهارنظرهای نامتعارف اوست که باعث می‌شود بر سر زبان‌ها بیفتد. از حرف‌هایش درباره کرونا تا اظهار نظر درباره هواپیمای اوکراینی و جشنواره کن و داریوش مهرجویی… مطالعه صحبت‌هایش مخاطب را به این تردید می‌اندازد که نکند فرد یا افرادی کنترل ذهن او را در دست گرفته‌اند یا اینکه افخمی نه آن فیلمساز واگعی و با دانش بلکه «کیک» است!

سریال رعد و برق نیز که پس از مدت‌ها وقفه از شبکه یک پخش شد،یکی از نقاط عطف اوج اضمحلال این فیلمساز است.سریالی که می‌توانست اثری جذاب و دیدنی باشد، معلق در میان ساختار داستانی و مستند است.افخمی هرآنچه در ذهنش بوده که مناسب یک مقاله تلویزیونی یا لایو اینستاگرامی است را داخل سریال ریخته است. موضوع‌های بی‌ربط را در کنار هم قرار داده و با عبارت «سردار» شعری سروده که هم سردار دل‌ها در آن است و هم سردار سلیمانی! عنوان بندی سریال را به متلک‌هایی بی‌اهمیت و تاریخ مصرف گذشته به سران دولت‌های غرب تبدیل کرده و به همین هم بسنده نکرده و یک موش هم داخل عنوان بندی گذاشته تا تاکیدی موکد باشد بر امپریالیسم.شخصیت مثبت سریال را نیز همنام خود انتخاب کرده و بارها و بارها نام او را برده. حتی به فکر امید جلوداریان صدا و سیما هم بوده و واژه سورپرایز را با عبارت حیران مرتفع کرده است. سریالی که از نظر تصویری اصطلاحا درنیامده در مرحله تدوین سرنوشت دیگری پیدا کرده و اصطلاحا تلاش شده روی میز تدوین شکل بگیرد و از بدترین تمهید استفاده شده است: گفتار متن طولانی که البته در آن هم چپ و راست به جریان‌های مختلف متلک گفته شده تا سریال به صورت کامل تبدیل به مقاله‌ای روزنامه‌ای شود و این حجم از شعار و تظاهر بلکه بتواند باعث شود سفارش دهندگان و مسوولان تلویزیون از این اثر ضعیف چشم پوشی کنند.

از این جهت سریال بیشتر به یک معامله شبیه است تا اثری نمایشی؛ معامله‌ای که از قسمت ۲۸ آبان نام امیر شیرمحمدی برادر همسر افخمی در آن به عنوان کارگردان درج شده است.

سریال موسیقی متفاوتی دارد و حجم بالایی از جلوه‌های ویژه در آن به کار رفته که در بسیاری از موارد همچون: بارش برف تصنعی به نظر می‌رسد اما همه این نکات به ظاهر مثبت نیز وقتی در داستانی بی‌سر و ته قرار می‌گیرد، جلوه‌ای ندارد.داستانی که یکبار به سراغ شرط بندی در کورس اسب سواری می‌رود،یکبار سر از جنگل در می‌آورد و بار دیگر برای اینکه تایم سریال پُر شود دوربین برعکس می‌شود تا خواب صحبت درخت با انسان را روایت کند تا از دل همه اینها احتمالا کارگردان معتبر دهه شصت و هفتاد بتواند چندرغازی به دست بیاورد و گذران زندگی کند و عائله پُرشمار خود را در بخش‌های مختلف از نویسندگی تا کارگردانی و… به کار بگیرد.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: بهروز افخمیسریال رعد و برق
نوشته قبلی

تراژدی فلسطینی

نوشته‌ی بعدی

مدیران سینمایی در اندیشه دوران داس و چکش؟

نوشته‌ی بعدی

مدیران سینمایی در اندیشه دوران داس و چکش؟

دیدگاه‌ها 1

  1. محمدرضاقدم می‌گوید:
    قبل 1 سال

    دهه80 یک فیلم قابل قبول به نام سن پطرزبورگ در کارنامه ایشان هست اما اضمحلال که می فرمایید از بعد از انتخابات 88 برای ایشان رقم خورد وقتی که برای کروبی فعالیت می کرد وبعد که نتیجه مشخص شد به اتفاق خانواده مهاجرت کرد به کانادا در انجا به نتیجه دلخواهش نرسید و به ایران برگشت با این تفاوت که اگر به قول علی دایی ان طرفی غش نمی کرد به هیچ عنوان نمی توانست حتی این کارهای اخیر را انجام دهد یک جوری لج بازی مثلا شرکت در برنامه دکتر سلام گروه خونی افخمی اصلا به این برنامه ها نمی خورد ولی شرکت میکرد صحبتهایی انجام میداد که سخنان گذشته خودش را نقض میکرد باز به قول اقای طالبی نژاد افخمی این اواخر دو دوزه بازی می کنه و به همین خاطر جدی نیست مخلص کلام این که از فردی مثل بهروز افخمی این نوع کارها بعید و غیر قابل قبول میباشد ان هم به خاطر بقای هنری که ان هم زیر سوال است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس