سینمامثبت: یک روزنامه نگار با انتشار مطلبی درخصوص مستند «برزخیها» که این روزها در جشنواره سینما حقیقت عرضه شده نوشت: اینکه ارگانی حامی تولید این مستند ظاهرا علیه انحصار بوده که خودش در سالهای فعالیت اغلب با نگاهی انحصاری و صرفا با افرادی خاص کار میکرده، نقض غرض اصلی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت،صالح دلدم فعال رسانهای و فرزند اسکندر دلدم روزنامهنگار قدیمی در مطلبی با اشاره به نمایش این مستند ساخته شده در سازمان اوج که به بررسی علت توقیف فیلم برزخیها در سالهای پس از انقلاب پرداخته نوشته است: «مستند برزخیها که در فستیوال سینماحقیقت به نمایش درآمده علیرغم برخورداری از سوژه ملتهب، به دلیل فقدان دانش و شناخت مستندساز از یک طرف و کوتاهی در تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه تا اجرای دمدستی و عجولانه، به نتیجه مطلوب نرسیده است.
سازنده مدعی شده که فیلم “برزخیها” مرحوم ایرج قادری نخستین فیلم توقیقی سینمای ایران در بعد از انقلاب در دهه شصت بوده اما ابتدا فیلم “فریاد مجاهد” در سال ۵۸ و سپس فیلم “انفجار” ساموئل خاچیکیان در سال ۵۹ توقیف میشوند!
فیلمساز سوار بر اطلاعات ژورنالیستی این سالها شده بدون آنکه به منبع اشاره کند. اسکندر دلدم روزنامهنگار قدیمی و سردبیر مجله ستاره سینما در دهه پنجاه، در زمان توقیف برزخیها، محمد خاتمی سرپرست کیهان و وزیر ارشاد وقت را گیر میاندازد و خاتمی جمله معروف «هنرمندان قبل از انقلاب اگر نماز هم بخوانند نمازشان قبول نیست» را میگوید و سپس در دهه نود کانال تلگرامی ستاره سینما آن را افشا میکند.سپس اسکندر دلدم به سراغ رییس جهور وقت میرود و ایشان در مصاحبهای مفصل با توقیف و ممنوع الکاری مخالفت میکند اما گوش نخستوزیر و وزیر ارشاد وقت بدهکار نبود!
از طرفی دیگر درحالی در مستند ادعا شده که تهیهکننده فیلم محمدزاده بوده که اصل سرمایه فیلم را هاشم سبوکی پرداخت کرده نه محمدزاده اما اثری از این تهیهکننده قدیمی هم در مستند دیده نمیشود. به مانند توران مهرزاد بازیگر زن اصلی فیلم که مستندساز این پیشکسوت تئاتر را هم قلم گرفته است!
از اینها گذشته اینکه ارگانی حامی تولید این مستند ظاهرا علیه انحصار بوده که خودش در سالهای فعالیت اغلب با نگاهی انحصاری و صرفا با افرادی خاص کار میکرده، نقض غرض اصلی است!
فقط به عنوان یک شاهد مثال اگر آقایان ارگانی با ممنوع الفعالیت شدن هنرمندان قبل از انقلاب مشکل دارند، چگونه سالها پس از غائله برزخیها و دوران بازگشت به وطن حبیب محبیان، هیچ تلاشی برای بازگشت او به عرصه موسیقی نکردند؟؟؟ یا چرا برای ادامه فعالیت ناصر ملک مطیعی بعد از بازی در نقش نگار کاری نکردند؟؟؟
بله دوستان! نمیشود رطب خورد و منع رطب کرد! ابتدا نگاه انحصاری را از ساختار متمول خود حذف کنید و بعد از سیاست های انحصاری چهار دهه قبل گلایه کنید.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.