سینما مثبت: در خبرهای منتشر شده از سفر رییس سازمان سینمایی به عراق نامی از همراهان ایرانی وی برده نشده و در تصاویر ارسالی نیز فقط رایزن و وابسته فرهنگی ایران در مراسمهای امضای تفاهم نامه حضور دارند.سوال برخی اهالی رسانه این روزها این است که چرا با وجود بین المللی بودن این سفر، خبری از حضور دست اندرکاران بین الملل سینمای ایران در این دیدارها نیست؟!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، در تصویری که از مراسم امضای تفاهم نامه میان مسوولان سینمایی ایران و عراق منتشر شده با وجود حضور پُرتعداد مسوولان عراقی خزاعی به تنهایی در حال امضای تفاهم نامه است.
اما در تصویر دیگری که در اخبار دیگر منتشر شده علاوه بر رییس سازمان سینمایی قادر آشنا معاون فناوری و مطالعات سینمایی،هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر و حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز مشاهده میشوند که در اخبار منتشر شده اشارهای به اسامی آنها نشده است که این مساله جای تعجب دارد! نکته قابل تامل اینکه حضور میرزاخانی تا حدودی قابل توجیه است چرا که باید از سالنهای سینمایی عراق بازدید و جهت بازسازی آنها را ارزیابی کند و تا حدودی حضور قادر آشنا نیز قابل پذیرش است اما ایل بیگی به چه دلیل باید در چنین هیاتی باشد؟ آیا او قرار است راه و رسم ممیزی و سنگ – قلاب کردن سینماگران را به مسوولان سینمایی عراق بیاموزد؟(اینجا) آیا حضور ایل بیگی در این سفر واجب بود یا مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و مسوول بین الملل فارابی؟ چگونه است که مسوول ممیزی سینمای ایران خزاعی را همراهی میکند اما مسوول بخش بین الملل که قاعدتا باید مسوول اجرای این سیاستها باشد در سفر حضور ندارد؟ از طرفی لازم بود خزاعی در این سفر برخی مسوولان صنفی سینمای ایران را نیز با خود ببرد چرا که معمولا دولتها و مسوولان رفتنی و هنرمندان ماندنی هستند و بهتر بود ارتباطی میان سینماگران ایرانی و عراقی خارج از چهارچوبهای دولتی نیز شکل بگیرد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.
دستاورد این سفر چه بوده؟
سایت سازمان سینمایی در مطلبی در پاسخ به این سوال که «دستاورد سفر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به بغداد چیست؟» پاسخ به این سوال را به ماههای آینده موکول و نوشته است:«قطعا حضور رییس سازمان سینمایی در جشنواره غدیر و هفته فیلم ایران در عراق لازم بوده و این نوع سفرها میتواند در آیندهای نزدیک نجاتبخش سینمای ایران باشد. ما تنها کشور در منطقه هستیم که تولیدات سینماییمان مبتنی بر سنتهای کهن و دین اسلام است و کمتر به سمت غربزدگی حرکت کردهایم و میتوانیم از همین موضوع برای اکران فیلمهای ایرانی در کشورهای حوزه مقاومت و منطقه استفاده کنیم.»
این اظهارات متناقض که حاکی از بی برنامهگی سینمای ایران در سطح بین الملل است در حالی بیان شده که جشنواره غدیر یک جشنواره کم اهمیت است و در حالی از سوی رسانه این سازمان به عنوان حرکتی نجات بخش برای سینمای ایران تلقی شده که هم اکنون سینمای ایران در فاصله کوتاهی پس از موفقیت در کن، حضوری پر رنگ در جشنواره ونیز دارد و البته همین سینما به واسطه بیتوجهی به ارزشها و توجه بیش از حد به جشنوارهها از سوی مسوولان سینمایی مورد نکوهش قرار میگیرد.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.