سینمامثبت: خرداد امسال سینماهای کشور شاهد نمایش دو فیلم ایدئولوژیک با نامهای هناس و بدون قرار قبلی هستند. فیلمهایی که با وجود تبلیغات سنگین رسانههای رسمی و برخورداری از بیلبوردهای میدانی و پوشش اخبار مرتبط با آنها در تمامی شبکههای صدا و سیما به فروشهایی ناامید کننده رسیدهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت،فیلم هناس تاکنون فروشی معادل ۷۵۳ میلیون تومان داشته و بدون قرار قبلی هم حدود هفتصد میلیون تومان فروش داشته است. در فیلم هناس بهروز شعیبی نقش اصلی را ایفا کرده و در بدون قرار قبلی نیز او کارگردانی اثر را به عهده داشته است. به نظر میرسد برنامه ریزان اکران بیش از حد به اعتبار شعیبی دلگرم بودهاند و تصور میکردهاند نمایش دو فیلم از این سینماگر باعث فروش هرچه بیشتر فیلمها و تاثیر متقابل این فروش بر یکدیگر خواهد شد حال آنکه این مساله عملا هر دو فیلم را به وضعیتی مشابه دچار کرده که و حتی باعث «شعیبی زدگی» در میان مخاطبان سینما شده است!
شاید موفقیت و فروش دوازده میلیاردی موقعیت مهدی صاحبان این دو فیلم را گمراه کرده و آنها تصور کردهاند این دو اثر میتواند در ادامه موقعیت مهدی علاقهمندان به سینمای ارزشی را مجددا به سالنهای سینما بکشاند اما هر سه این آثار با یکدیگر تفاوت جدی دارند و بر خلاف موقعیت مهدی که اثری لطیف و غیر سیاسی بود، هناس به واسطه فضای سیاسی حاکم بر فیلم و مصادف شدن اکران آن با آزادسازی یارانهها و افزایش شدید قیمتها نمیتواند واکنشی مثبت در میان مخاطبان سینمارو به دنبال داشته باشد. همچنین فیلم بدون قرار قبلی که قابلیت فراوانی برای یک مینی سریال داشت، بیش از حد بر ترفند «پاسخگویی به عنکبوت» تکیه کرد و عملا این فیلم نیز توفیقی در اکران به دست نیامد. شاید ارائه این محصول فرهنگی در شرایطی بهتر میتوانست وضعیت متفاوتی را برای آن رقم بزند.
متاسفانه نمایش این دو اثر نشان میدهد که مسوولان نهادهای تصمیم گیر درباره این آثار درک درستی از فضا و شرایط روز جامعه ندارند و صرفا به دنبال نمایش آثار خود هستند ولو اینکه این نمایش باعث سوخت رفتن این آثار گردد.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.
نویسنده: امیر استادی