جمعه, خرداد ۱۶, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

فیلمی که فقط قرار است بخنداند

۱۴۰۱-۰۲-۲۴
Reading Time: 2 mins read
0

سینمامثبت: رضا استادی (روزنامه جام جم)-گیشه سینمای ایران چند سالی است به انحصار فیلم‌های کمدی پرهزینه درآمده است. فیلم‌هایی که از همان پیش‌تولید، نوبت اکران‌شان محفوظ است و حتی عدد و رقم حدودی فروش‌شان نیز مشخص و معلوم است و پیش از آن‌که نمایش آنها به پایان برسد، سازندگانش می‌توانند براساس همان فرمول، اثر جدید خود را تولید کنند.

این فیلم‌ها هستند که شریان اصلی اقتصاد سینمای ایران را در دست دارند و با فروش‌های میلیاردی هم لبخند بر لب سینماگران می‌نشانند و هم مسؤولان سینمایی را هنگام ارائه آمار فروش کلی فیلم‌ها در یک‌سال امیدوار می‌کنند؛ سایر فیلم‌ها نیز با فروش‌هایی اندک و متوسط در کنار این آثار به‌اصطلاح «خاک‌بازی» می‌کنند. «انفرادی» یکی از همین آثاری است که سازندگان آن در سال‌های اخیر وقت و انرژی خود را صرف تولید چنین آثاری کرده‌اند. یعنی فیلم‌هایی با مضمون طنز، حضور بازیگران شناخته‌شده، مضامین انتقادی و پایان‌های خوش و البته شوخی‌هایی که وجود آنها در فیلم‌های دیگر می‌تواند باعث توقیف‌شان شود اما وقتی همین شوخی‌ها در فیلمی چندده‌میلیاردی مانند انفرادی قرار می‌گیرد، دیگر حتی سازمان سینمایی هم امکان قلع‌وقمع شدید این آثار را ندارد و باید به نمایش آنها رضایت دهد که البته می‌دهد!

یک کمدی شسته‌رفته

انفرادی، فیلم شسته‌‌رفته و مرتبی است و در کلیت فیلم اثری از کم‌فروشی به چشم نمی‌خورد. مخاطبی که با خرید بلیت ۴۵هزار تومانی هم راهی سالن نمایش شده هم، ناراضی از سالن بیرون نمی‌آید و ۹۰دقیقه زمان مفرح را سپری می‌کند. داستان فیلم درباره سه شخصیت با بازی مهدی هاشمی، رضا عطاران و احمد مهران‌فر است که هرسه پولی در یک موسسه مالی ــ اعتباری با نام «اعتماد» پس‌انداز کرده‌اند اما در شرایطی که نیاز به پول دارند، این موسسه به‌ظاهر ورشکسته می‌شود و این سه نفر که انسان‌هایی آس‌وپاس هستند و نان ندارند بخورند، به توصیه مهدی هاشمی که ۳۰سال زندان بوده، تصمیم می‌گیرند خلافی مرتکب شوند تا به زندان بیفتند اما هرخلافی انجام می‌دهند در کمال بدشانسی به زندان نمی‌افتند! این خط داستانی به‌خوبی در فیلم پرداخت شده و در موقعیت‌های مختلف از پارتی گرفته تا سرقت خودرو و … هربار اتفاقی رخ می‌دهد که زندان را از این سه شخصیت دور کند. البته که این جنس از کمدی، چندان عمیق نیست و کنایه‌های سیاسی ــ اجتماعی آن را نمی‌توان چندان جدی تلقی کرد اما نگاه فانتزی فیلم به جامعه‌ای که در آن بابت هر اتفاق ساده‌ای فرد ممکن است بازداشت شود و حالا این سه شخصیت به زندان نمی‌افتند برای مخاطب عام جذاب و دوست‌داشتنی است ضمن این‌که حضور سه بازیگر شناخته‌شده که حضوری تیپیکال در فیلم دارند نیز این موقعیت‌های داستانی را شیرین و باورپذیر می‌کند. در این جنس از کمدی‌ها، اشاره‌های سیاسی ــ اجتماعی نیز همیشه جایگاهی ویژه دارد که در این فیلم در مواجهه میان این سه شخصیت با اسدا…، رئیس موسسه مالی ــ اعتباری نمود می‌یابد. در این بخش از فیلم فضای فانتزی غلبه بیشتری دارد. از سرقت بانک گرفته تا حضور قاتلی که می‌خواهد اسدا… را بکشد و درنهایت تعقیب‌وگریز در اتوبان و … مخاطب دوست دارد شخصیت‌های ریاکاری از جنس اسدا… توسط قهرمان‌ها تنبیه شوند که تماشای این مساله روی پرده، تماشاگر را به وجد می‌آورد. شاید وجود همین لحظات طنز به سازندگان فیلم مجوزی می‌دهد تا برخی شوخی‌های ۱۶+ را نیز در فیلم بگنجانند و در راهروهای سازمان سینمایی هم به دردسر نیفتند.

منبع: روزنامه جام جم – ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

برچسب ها: فیلم انفرادی
نوشته قبلی

برندگان چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان سینما معرفی شدند

نوشته‌ی بعدی

سینمای ایران، مزرعه ورشکستگی

نوشته‌ی بعدی

سینمای ایران، مزرعه ورشکستگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس