یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

شبکه سه فیلمفارسی را بلعید

۱۳۹۸-۰۳-۱۶
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: سریال­های مناسبتی در تلویزیون در دوره ­های مختلف الگوهای متفاوتی را برای جذب مخاطب داشته­اند. از پرداختن به مسائل ماورایی تا به تصویر کشیدن شیطان. حالا به نظر می­رسد این الگو تغییر کرده و «آدم­های روی علف!» به الگوی مطلوب برخی سریال سازان سیما تبدیل شده­ اند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، شبکه سه سیما با گروهی ثابت سال­هاست مسوولیت تامین آثار معنوی ماه مبارک رمضان را برای مخاطبان خود به عهده دارند. این شبکه امسال با پخش سریال «برادر جان» خاطره ­ای مهم در ذهن مخاطبان به جا گذاشت؛ سریالی که در آن مجموعه­ ای از شخصیت­های عجیب و غریب با رفتارهای عجیب­تر و اتفاق­های غیر منطقی با بهره گیری فراوان از الگوهای رایج فیلمفارسی و پند و اندرزهای اخلاقی تلاش کرد تا با پوسته­ ای از رعایت اخلاق و توصیه­ های مذهبی، مخاطبان خود را به رعایت حلال و حرام ترغیب کند.

مهم­ترین نکته این سریال تلویزیونی عدم شباهت آن به جامعه ایران است؛ جامعه­ ای که با انواع و اقسام مشکلات مواجه است و می­توان دهها سوژه اجتماعی از آن اقتباس کرد، نه در این سریال بلکه در هیچ اثر دیگری منعکس نمی­شود و سازندگان سریال­هایی از این دست، تنها هنرشان ورز دادن یک سوژه یک خطی در 25 الی 30 قسمت سریال است. سریال­هایی که در آن­ها همه شخصیت­ها از زن خانه دار گرفته تا کاسب میدانی شبیه به اساتید رشته فلسفه و عرفان یا عضو هیات علمی دانشکده ادبیات سخن می­گویند و ذره­ای از منطق در رفتارشان وجود ندارد. در یک پلان با شوهرشان در وسط میدان فردوسی زیلو پهن کرده و چای می­خورند و در پلان بعدی بابت حرفی کوچک می­خواهند از او طلاق بگیرند. در یک پلان داخل آب می­افتند و در پلان دیگر نجات یافته­ اند.

این حجم از اتفاق­های غیر منطقی در دیگر بخش­های این سریال نیز دیده می­شود. مثلا جایی که زنی سلطیه به میدان میوه و تره بار آمده و با عربده کشی از میدانی­ ها می­خواهد حجره را تعطیل کنند و همه هم بدون حتی دیدن کارت ملی زن از او اطلاعت می­کنند. یا در جایی دیگر صحبت از خبر کردن قانون است اما ناگهان همه شخصیت­ها از جوان گرفته تا پیرمردی که یک پایش لب گور است، تبدیل به یکه بزن­هایی در حد و اندازه بیک و جلال می­شوند. منطق شخصیت­های این سریال دقیقا منطق افرادی است که روی علف هستند و کنترلی بر اعمال و رفتار خود ندارند اما تماشای رفتار آن­ها ممکن است برای دیگران جذاب باشد، بخصوص که با موسیقی رقیق و فضاسازی سانتی مانتال و حجم زیادی گریه و اشک همراه می­شود و اینها همه مخاطب را ناخودآگاه یاد سینمای فارسی می­ اندازد که در ناخودآگاه اغلب مخاطبان میانسال ایرانی ریشه دارد. به اینها اضافه کنید نام سریال را که یادآور ترانه ای از داریوش اقبالی است و الگوی زن تنها و حتی زنی که از جنوب می آید که عین به عین در این سریال تکرار شده و در سایه فضای انحصاری ـ کنتراتی که برای این گروه فراهم شده، قرار است معنویت مخاطبان در ماه مبارک رمضان را برای مخاطبان فراهم آورد.

برچسب ها: سریال برادرجان،فیلمفارسی،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

از یادها رفته خشونت مشمئز کننده را به تلویزیون آورد

نوشته‌ی بعدی

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی برای جیب بُرها و کیف قاپ­ها هم توییت حمایتی خواهد زد؟

نوشته‌ی بعدی

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی برای جیب بُرها و کیف قاپ­ها هم توییت حمایتی خواهد زد؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس