سینما مثبت: در کش و قوس منازعه های سیاسی متعدد در کشورمان،مستندسازی به سراغ مسئله ای مهم و حیاتی به نام فرسایش خاک رفته و این موضوع را در اثری جذاب منعکس کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، محسن خان جهانی از مستندسازانی است که رویکردی مخاطب محور در آثارش را دنبال کرده است. ساخت مستندی در حاشیه انتخابات شورای شهر،ساخت اثری درباره یک بازپرس جنایی، ساخت فیلمی درباره آزادراه تهران شمال و…، بخشی از رزمه فعالیت های این فیلم ساز است که او را در میان علاقه مندان به آثار مستند به چهره ای شناخته شده تبدیل می کند. خان جهانی در فیلم اخیر خود برسر خاک سر که اسمی جذاب هم دارد، با نگاهی کاملا تصویری به سراغ پدیده فرونشست خاک رفته است. هرچند این موضوع در سال های اخیر بارها و بارها دستمایه گزارش های تلویزیونی و مطبوعاتی متعددی شده اما در ساحت تصویر و از دیدگاه این مستندساز روایتی جذاب دارد. اولین دستمایه فیلم ساز برای ساخت این اثر تصویربرداری هوایی است که به خوبی در خدمت تبیین دقیق موضوع قرار گرفته است. هیچ چیز بهتر از نمای هوایی نمی تواند عمق این فاجعه را به تصویر بکشد و در بسیاری از بخش های فیلم این روش فیلم برداری باعث نمایش تصاویری هولناک از حفره هایی شده که در دل زمین ایجاد شده است. البته در موارد فراوانی هم تصاویر خلق شده بسیار دیدنی و چشم نواز است مانند تصاویری که از منطقه اشتهارد کرج به تصویر کشیده شده است.
فیلم عامدانه به سراغ مسوولان نرفته و تریبون خود را برای بیان حرف هایی تکراری در اختیار آن ها قرار نداده و صرفا در بخش های محدودی از فیلم صدای مسوولان روی تصاویر شنیده می شود. خان جهانی در فیلم آزاد راه که با موضوع آزادراه تهران شمال ساخته شده بود، بارها و بارها میکروفن را در مقابل مسوولان قرار داد و دیدگاه آن ها را درباره تاثیرات مخرب ساخت این آزاد راه بر طبیعت شمال کشور منعکس کرد اما حالا در این فیلم گویی با یقین نسبت به بی تاثیر بودن چنین مصاحبه هایی، صرفا به دنبال هشدار نسبت به این پدیده و بیان این مطلب است که در زمانی که مسوولان درگیر منازعه های سیاسی هستند چه بلایی بر سر طبیعت آمده است! از همین حیث به خوبی موفق می شود تا مخاطبش را نگران کند و احتمالا همین نگران کردن، تلنگری به مخاطب خواهد زد.
زبان گفتار متن بسیار ظریف و حساس است و روی مرز زبانی ساده و زبانی فاخر حرکت می کند. جمله هایی مانند: انگار که ما خشم طبیعت را خواهانیم،انگار که ما ویلای تفریحی را به خاک پر بخشش ترجیح می دهیم، خبر کوتاه است خاک خواهد مرد و… بخش هایی از گفتار متن به یاد ماندنی فیلم است.
نویسنده: حمیده جهانگیر