سینما مثبت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روز گذشته درباره پروژه ای اطلاع رسانی کرد که انجام آن نه تنها جزو وظایف و ماموریت های این مجموعه محسوب نمی شود بلکه هزینه نسبتا بالای اختصاص یافته به این پروژه، عملا ظرفیت های محدود این مرکز برای کمک به سینمای تجربی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، با شیوع بیماری کرونا در کشورمان، برخی تشکل های سینمایی اقدام به فعالیت در این حوزه و اطلاع رسانی درباره این موضوع کردند. از جمله این تشکل ها می توان به انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد که در خبری رسمی، حمایت خود از چنین آثاری را اعلام و درباره آن به شکل رسمی اطلاع رسانی کرد. جزئیات این خبر را می توانید در «اینجا» بخوانید.
اما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که این روزها سایت رسمی آن نیز از کار افتاده، به شکلی پنهانی و بدون اطلاع رسانی و در حالی که تمامی درگاه های ارتباطی آن با مستند سازان بسته است، به شکل پنهانی و مخفیانه اقدام به سفارش تولید آثار خود به افراد خاص نموده است. در تازه ترین اقدام، این مرکز سفارش ساخت 15 قسمت انیمیشن با نام «کووید 19 ثانیه» را به سازندگان انیمیشن های درین دیرین داده است. انیمیشن هایی که طبق اعلام رسمی سازندگان آن در سال 1396، هزینه هر قسمت تولید آن 25 میلیون تومان بوده که حتی اگر تورم سه سال اخیر را نیز در نظر نگیریم، به رقم 375 میلیون تومان برای این پروژه پانزده قسمتی می رسیم.
این گشاده دستی در عقد قرارداد با مجموعه ای که حالا دیگر کاملا شناخته شده است و برندی تجاری محسوب می شود در حالی رخ داده که:
1 ـ تولید چنین انیمیشن هایی با رویکرد آموزشی برای عام جزو وظایف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیست و در حیطه بخش هایی مانند: وزارت بهداشت، شهرداری تهران و ستاد کرونا قرار می گیرد.
2 ـ انیمیشن های درین دیرین به واسطه گروه سازنده حرفه ای و نیز حجم بالای سفارش ها، جزو آثار تجاری قرار می گیرند و سازندگان آن در شرایطی نیستند که نیاز به حمایت بخش هایی مانند مرکز گسترش داشته باشند و چه بسا با تراکم کار و سفارش مواجه هستند.
3 ـ این مرکز در سال 1398 صرفا اقدام به تصویب 9 طرح انیمیشن کرده است و حالا بودجه ای که می توانست میان گروه های بااستعداد و نیازمند حمایت توزیع شود، با عقد این قرار داد به یک گروه خاص واگذار شده که اساسا نیازی به حمایت ندارد.
4 ـ با پایان شیوع کرونا، این انیمیشن ها عملا تاریخ مصرف خود را از دست داده و هیچ کارکردی نخواهد داشت.
رویه غیرشفاف و پنهانی مرکز در واگذاری پروژه ها به افراد خاص، موضوعی است که این روزها با اعتراض های فراوانی مواجه شده اما هنرمندان فعال در حوزه انیمیشن و مستند، حاضر به اعتراض علنی در این خصوص نیستند چرا که به دلیل فضای محدود این عرصه، کوچک ترین اعتراضی می تواند ادامه فعالیت آن ها در این حوزه را با مشکل مواجه کند.