سینما مثبت: سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی به کار خود پایان داد که بررسی اطلاعات مربوط به تهیه کنندگان فیلم ها خبر از کاهش شدید مشارکت ارگان ها در تولید فیلم کوتاه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در سال های اخیر ارگان ها و سازمان های مختلفی در حوزه تولید فیلم کوتاه فعال شدند که در برخی موارد هزینه های بالایی برای تولید آثار کوتاه انجام دادند و حتی در مواقعی صحبت از هزینه های 50 تا 100 میلیون تومانی برای تولید فیلم کوتاه در این مجموعه ها مطرح شده است. نکته قابل تامل این است که پس از چند سال فشار و تلاش مداوم این ارگان ها برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه به عنوان ویترین شاخص نمایش فیلم های کوتاه در ایران، حالا امسال با اُفت شدید حضور این ارگان ها در جشنواره مواجه بودیم.
اکثر فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره سی و ششم یا محصول بخش خصوصی بودند یا اینکه توسط دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده بودند. به جز این دو بخش، سایر آثار شرکت کننده در جشنواره اسامی این تهیه کنندگان را در عنوان بندی خود داشتند که البته اغلب این تهیه کنندگان به جز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری، صرفا با یک فیلم در جشنواره حاضر بودند:
- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
- دانشکده سینما تئاتر و دانشگاه هنر
- صدا و سیمای مرکز کردستان
- باشگاه فیلم سوره
- مدرسه ملی سینما دو فیلم
- حوزه هنری استان خوزستان
- حوزه هنری استان اردبیل
- شبکه استانی ایلام
- سازمان فرهنگی هنر،اجتماعی،ورزشی بوشهر
- شبکه مستند
- بنیاد شهید استان مازندران
به نظر می رسد ارگان های موسوم به ارزشی پس از پشت سر گذاشتن دوره ای که در آن تولیدات گران و کم اثری را روانه جشنواره کرده اند، حالا این حوزه را به خود انجمن سینمای جوان و فیلم سازان مستقل واگذار کرده اند و بیشتر در بخش مستندسازی متمرکز شده اند. بخشی که برخلاف حوزه فیلم کوتاه هم گردش مالی بهتری دارد و هم ویترین های مختلف و متنوعی برای نمایش در اختیار آن قرار دارد.