یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

آقای خانه سینما! یا مار باش یا ماهی

۱۳۹۸-۰۷-۲۶
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: بیانیه هیات مدیره خانه سینما درباره دستورالعمل طراحی لباس برای هنرمندان واکنشی منطقی به حرف و ایده‌ای غیر منطقی است که حداکثر می‌تواند یکی از آیتم‌های نمایشی آثار مهران مدیری در پاورچین بوده باشد اما در همین بیانیه نکته‌ای نهفته است که جای تأمل دارد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، خانه سینما در واکنش به انتساب موضوع «دستورالعمل طراحی لباس برای هنرمندان» طی تعامل با سازمان سینمایی، روز گذشته بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: «صبح روز چهارشنبه، بیست‌وچهار مهرماه، خانه سینما به موضوعی منتسب شد که از آن بی‌خبر بود. موضوعی که به سرعت دست‌به‌دست شد و سؤالات و واکنش‌هایی در افکار عمومی، هنردوستان و سینماگران پدید آورد. این اولین بار نیست که خانه سینما با اظهار نظرها، بخش‌نامه‌ها و بیانیه‌هایی مواجه می‌شود که شائبه دولتی بودن این نهاد صنفی را در ذهن مخاطبان سینمای ایران متبادر می‌سازد و تکرار چنین رویه‌ای، این استنباط را برای اعضای بزرگ‌ترین و تنها نهاد صنفی سینمای ایران به وجود می‌آورد که گویی اراده مشخصی در صدد کم‌رنگ کردن و بلکه حذف تشکل مدنی سینما در کشور است؛ که اگر چنین باشد یقیناً نیتی ناصواب است.»

نکته قابل تأمل در این بیانیه نگرانی این نهاد صنفی از ایجاد شائبه دولتی بودن این تشکل است؛ موضوعی است که سال‌هاست به یکی از تناقض‌های جدی سینمای ایران تبدیل شده و این سؤال را برای اهالی فن ایجاد کرده که چگونه یک نهاد صنفی می‌تواند غیر دولتی باشد اما بودجه سالانه‌اش را از دولت دریافت کند و داعیه استقلال داشته باشد؟

البته سؤال‌های اهل فن از خانه سینما به همین جا محدود نمی‌شود و مثلاً بارها این سؤال پیش آمده که این نهاد صنفی که هر سال محصولاتی پُرفروش تولید می‌کند و تعداد زیادی از چهره‌های شاخص آن ساکن ایالات متحده امریکا هستند و حتی برخی عوامل درجه چندم عضو آن نیز می‌توانند فرزندان خود را در خارج از کشور به دنیا بیاورند، چرا آنقدر اعتبار ندارد که هزینه سالیانه‌اش را مثل باشگاه‌های ورزشی از یک حامی جذب کند و مجبور نباشد برای دریافت چندرغاز کمک دولتی، هر چند وقت یکبار خود را با فرامین سازمان سینمایی هماهنگ کند و عملاً وظیفه صنفی خود را مخدوش کند؟

البته خانه سینما در بیانیه اخیر خود همت به خرج داده و در انتهای آن ضمن تکذیب تبیین آئین نامه پوشش هنرمندان در مجامع اعلام کرده است: «قطعاً هیات‌مدیره خانه سینما نسبت به رعایت شئون و حفظ حرمت‌های جامعه و همچنین جای‌گاه ویژه هنرمندان در بین مردم دغدغه داشته و دارد؛ اما این‌که به‌جای پیگیری مسائل معیشتی، موارد رفاهی، بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی، بیمه بیکاری و از کار افتادگی و …، طراحی لباس رسمی برای حضور سینماگران در مجامع را در رئوس برنامه‌های خود قرار دهد، نه از جانب مدیریت خانه سینما و نه از جانب اعضای آن پذیرفتنی نیست.»

امید است تصمیم گیرندگان این صنف پیگیری همین بندهای پایانی را در دستور کار خود قرار دهند تا شان و منزلت هنرمندان به خاطر یک بیمه تکمیلی نصف و نیمه بیش از این خدشه دار نشود و در پایان هم توصیه شاعر پُرآوازه ایرانی که زمانی به افراد بلاتکلیف فرمود: «به مار ماهی‌مانی نه این تمام و نه آن» را جدی گرفته و بین مار و ماهی بودن یکی را انتخاب کنند تا بیش از این، تناقض‌های ریشه‌ای از این جنس ماهیت فعالیت‌های این صنف را تحت الشعاع قرار ندهد.

 

برچسب ها: خانه سینما،مار،ماهی،سینماپلاس،پلاس
نوشته قبلی

چگونه رسانه های رسمی سرکار رفتند و فریب خوردند؟!

نوشته‌ی بعدی

چرا صنف‌های مهم در خانه سینما جدی گرفته نشدند؟

نوشته‌ی بعدی

چرا صنف‌های مهم در خانه سینما جدی گرفته نشدند؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس