شنبه, خرداد ۲۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

چه آینده‌ای در انتظار این فیلم ساز خواهد بود؟

۱۳۹۶-۰۸-۱۰
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: محمد حسین مهدویان فیلم سازی که حضور در سینما را با ساخت آثار ارزشی آغاز کرد، حالا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این همان مسیری است که پیش از او فیلم سازان دیگر نیز طی کرده‌اند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، «فیلم ساز شدن» در ایران کار سخت و پیچیده‌ای است، ورود به این عرصه بسیار سخت است و ماندن در آن نیاز به هوش و دانش فراوانی دارد. فیلم سازان شیوه‌های مختلفی را برای ورود به سینما پیدا می‌کنند. یکی از این شیوه‌ها ساخت فیلم با سرمایه گذاری نهادهای قدرتمند درباره موضوع‌های اصطلاحاً «ارزشی» است. حدود بیست سال قبل معاونت سینمایی از فیلم سازانی که آثار جنگی می‌ساختند حمایت می‌کردند و همین مسئله سبب شد در یک سال بیست فیلم سینمایی جنگی توسط کارگردان‌هایی که می‌خواستند وارد سینما شوند، به عنوان اولین فیلم ساخته شود. البته اغلب آن فیلم‌ها آثار بی کیفیتی بود اما این حُسن را داشت که کارگردان‌هایش را صاحب تجربه «فیلم اول» کرد.

حالا کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» نیز تقریباً همین مسیر را در سینمای ایران در پیش گرفته است. مهدویان ذاتاً جزو آدم‌های باهوش سینما دسته بندی می‌شود. او خوب می‌داند در این عرصه هر قدر هم که نهادهای حاکمیتی قدرتمند وجود داشته باشند، باز هم قدرت واقعی در دست بخش خاصی از سینما است و برای ماندگاری و حضور جدی در این عرصه باید با آن بخش پیوند برقرار کرد. مسئله دیگر این است که او خوب می‌داند سینمای واقعی آثاری نیست که با بودجه نامحدود، حجم فراوان تیزر، توزیع بلیت رایگان و حمایت‌های سیستماتیک تولید می‌شوند بلکه آثاری است که تماشاگر عادی سینمای ایران برای آن «پول» بدهد. این جنس از سینما اندکی «اعتراض» چاشنی خود دارد تا فیلم ساز را از شائبه «حکومتی بودن» برهاند. حالا مهدویان جمع تمامی این فرمول‌ها را در طول یکسال گذشته با اعتراض به نحوه نمایش سریال خود از تلویزیون، قرار گرفتن در کنار جعفر پناهی و انتخاب سوژه‌ای حساس برای ساخت فیلم «لاتاری» به کار برده و عجیب نیست اگر در آینده‌ای نزدیک دیدگاه‌های انتقادی نسبت به حامیان گذشته خود نیز بیان کند و حتی در ژست اپوزیسیون نیز قرار بگیرد! این مسیری است که پیش از او فیلم سازان زیادی آن را طی کرده‌اند که مطرح‌ترین نمونه آن همان هنرمندی است که دهه شصت فیلم‌های انقلابی می‌ساخت، دهه هفتاد فیلم‌های روشنفکری و دهه هشتاد به فعال سیاسی و اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان تبدیل شد! حالا مهدویان هم احتمالاً همین مسیر را با کمی بالا و پایین طی خواهد کرد تا بقای خود را در سینمای ایران تضمین کند زیرا همه شواهد خبر از این می‌دهند که او بیش از آنکه به دنبال جذب پول از چند نهاد و ساخت چند فیلم سفارشی و کسب درآمدهای اینچنینی باشد، «آمده تا بماند!»

 

برچسب ها: محمد حسین مهدویان،لاتاری،آینده محمد حسین مهدویان،سینمامثبت،سینماپلاس،پلاس
نوشته قبلی

این کار حلالیت طلبی است یا ریاکاری؟!

نوشته‌ی بعدی

پردیس ملت، زندانی از جنس «میلاد»!

نوشته‌ی بعدی

پردیس ملت، زندانی از جنس «میلاد»!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

شورای سینمای استانها برای سینمای ایران چاه ویل نشود

۱۴۰۴-۰۳-۲۰

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس