دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی یادداشت

آقای برزگر! «وام» بدتر است یا «رانت»؟!

۱۳۹۴-۰۶-۰۲
Reading Time: 5 mins read
0
 
واکنشی به اظهارات یک فیلم‌ساز 
 
آقای برزگر! «وام» بدتر است یا «رانت»؟!
 
 
سینما مثبت: «مجید برزگر» کارگردان فیلم‌های تجربی روز گذشته با انتشار مطلبی در سایت گروه دولتی «هنر و تجربه»، نسبت به محتوای منتشر شده از مصاحبه خودش با یکی از رسانه‌ها واکنش نشان داد و خواستار افشاگری از سوی مدیران سینمایی شد.
 
 

مجید برزگر، وام گیرندگان سینمای ایران، رانت خواران سینمای ایران،رانت خواری،فیلم کوتاه، هنر و تجربه، مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره،سینماپلاس،سینما مثبت، تی وی پلاس،plus

                                                                   یکی از آثار ساخته شده توسط برزگر/پریدن از ارتفاع کم
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، برزگر در این مصاحبه که با تیتر «چرا نام وام‌گیرندگان منتشر نمی‌شود؟» تاکید کرده بود: «چرا نام فیلم‌هایی که به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد و میزان و مبلغِ وام از سوی بنیاد سینمایی فارابی اعلام نمی‌شود؟ چرا شفافیتی در این بخش وجود ندارد؟ بودجه متعلق به سینمای ایران آیا به همه سینمای ایران اختصاص می‌یابد؟ آیا رفتار عادلانه در سینمای ایران از سوی مدیریت وجود داشته‌است؟ و ده‌ها سؤال دیگر که از فرط تکرار و نشنیدن جواب، لطفشان را از دست داده‌اند.»
 
برزگر در این مصاحبه خواستار افشای نام وام گیرندگان شده اما به نظر می‌رسد تلقی و تصور
وی از «وام» صحیح نیست و با واقعیت جاری در سینمای ایران تفاوت دارد. وام اصولاً چیزی است که در مقابل تضمین‌های مختلف داده با سود یا بدون سود «پس» گرفته می‌شود. در چهارچوب سینمای ایران نیز در اغلب موارد ارقام کاملاً مشخص و منطقی برای وام دادن وجود دارد اما برخی «رانت‌ها» و «امتیازها» وجود دارند که اصلاً نحوه اهدای آن محل بحث است و از فیلم ساز روشن‌بین و دقیقی مانند برزگر توقع می‌رود در خصوص این مباحث نیز به بحث بپردازد.
 
مصداق‌های رانت در سینمای ایران
 

یکی از مصداق‌های رانت در سینمای ایران که بدتر از وام است؛ تبدیل فیلم ویدیویی به فیلم سینمایی و سپس نمایش آن در یک گروه دولتی با برخورداری از رانت‌ها و امتیازهای خاص است.

برگزاری انحصاری مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه در دولت‌های مختلف، از تهران تا اصفهان و همدان نیز مصداق دیگر رانت است. اینکه چگونه دولت های مختلف در پی هم می‌آیند و می‌روند اما برگزاری مراسم‌های پُرسود این‌چنینی همچنان به عهده یک نفر است، سوالی است که حتماً در پس آن ممکن است «رانت» مستتر باشد.

برگزاری مراسم‌های افتتاحیه گروه‌های دولتی نیز مصداق دیگر رانت است. از هر مراسم چقدر گیر برگزار کننده می‌آید؟ این برنامه‌ها چگونه فقط به‌طور انحصاری به وی داده می‌شود؟ده‌ها سؤال بی‌پاسخ در این زمینه وجود دارد!

مصداق دیگر رانت و حاشیه امنیت می‌تواند این باشد که بستگان فرد، در شبکه‌ای ضد ایرانی و فارسی زبان مشغول فعالیت باشند و در نقطه مقابل، برادر دیگر جزو نزدیکان مسئولان سینمایی باشد. البته به این مورد «حاشیه امنیت» هم می‌گویند.

رانت دیگر این است که برخی افراد در روزهایی که ساخت فیلم برای فیلم‌سازان مستقل سخت است، فیلمی را بدون پروانه ساخت تولید و سپس آن را در جشنواره خارج از کشور نمایش داده و در انتها نیز فیلم مذکور را در گروهی دولتی اکران کنند و پول خوبی به جیب بزنند.

تهیه کننده شدن بدون هیچ نوع سابقه سرمایه‌گذاری در فیلم‌ها مصداق دیگر رانت است.

 

یکی دیگر از رانت‌ها «پادشاهی کردن» در انجمنی است که قرار است مامن فیلم‌سازان تجربی باشد.

رانت دیگر این است که خبر تکذیبه یک فیلم‌ساز در سایتی که هیچ ربطی به این موضوع ندارد درج گردد.

مهم‌ترین مصداق رانت نیز است که آدم در داخل کشور از بیشترین امکانات دولتی ارتزاق نماید اما در خارج از کشور ژست فیلم‌ساز روشنفکر و متفکر به خود بگیرد!

سینما مثبت آماده است تا دیدگاه‌های این فیلم‌ساز درخصوص مصادیق و موارد رانت را منتشر نماید.

 
 
 
مطالب مرتبط:
 
 
 
«مستقل» و «نان‌ونمک» را برای سیدی معنا کنید
 
 
 

 

نوشته قبلی

تبلیغ اشتباه یا شیطنت درباره فیلم آقا مجیدی

نوشته‌ی بعدی

بی آبرو کردن دیگران حساب و کتاب داشته باشد

نوشته‌ی بعدی

بی آبرو کردن دیگران حساب و کتاب داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس