شنبه, تیر ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی بنز ایرانی

«بنز ایرانی»؛ بنز تاریخ ساز در شهر فرنگ ایران

۱۴۰۳-۰۹-۲۴
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: مستند «بنز ایرانی»، یک اثر طنزآمیز از رضا استادی است که با نگاهی نقادانه و کلامی آمیخته با طنز و نقل وارانه تاریخ ورود بنز به ایران را بررسی می‌کند. استادی در این مستند از آرشیو بسیار غنی و متنوعی در اثرش استفاده می‌کند و با هر صحنه ما را با بخشی از تاریخ ایران از زمان پهلوی، فرهنگ عامه مردم با تصاویر از فیلم فارس‌های دهه ۴۰ ، ۵۰ و نقش زمامداران هر دوره در صنعت خودرو می‌پردازد‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت به نقل از خبرگزاری صبا،سمیه خاتونی در تحلیلی درخصوص مستند بلند بنز ایرانی نوشت:این مستند درباره علت به نتیجه نرسیدن تولید خودروی بنز در ایران است. این موضوع در یک بستر تاریخی حدودا ۸۰ ساله روایت می‌شود. شخصیت‌های سیاسی فراوانی درگیر این موضوع بوده‌اند. پس از انقلاب نیز ردپای شخصیت‌های سیاسی متعددی در موضوع بنز دیده می‌شود. رویکرد مستندساز به چالش کشیدن این نکته است که خودرو در زندگی ایرانیان چه جایگاهی  دارد و آیا به واقعیت یک خودرو با کیفیت یک کالای لوکساری و تجمل گرایانه است؟ یا می‌تواند وسیله‌ای مقرون به صرفه‌ای باشد که مورد مصرف عامه مردم باشد.

انتخاب مستندساز در موضوعی که امروزه دغدغه همه مردم ایران است بسیار هوشمندانه است و برای طرح این موضوع که پیش از این نیز در دوره‌های متعدد بسیار مورد انتقاد است و موانع آن بررسی شده است یک زبان  و لحن ویژه برمی‌گزیند و در قالب طنز وارونه، بنز را در محوریت قرار می‌دهد و آرشیوی جامع از خلال نقش تاریخی بنز در ایران، سیاستگزاری ها، هنر و فیلمسازی و حتی تاریخ معاصر و برجام ارائه می‌دهد.

نکته قابل تامل اینکه اگر قرار بود این اثر، مطالعات و پژوهش‌های خود را در این مورد همچون دیگر مستندهای ترکیبی، گزارشی و آرشیوی ارائه دهد هیچ موفقیتی را حاصل نمی‌کرد و پس از آنکه مخاطب را از دوباره گویی جمله‌ای از مشکلات در صنعت خودروسازی خسته می‌کرد قادر نبود کوچکترین تاثیر را برای مسئولین و متصدیان خودرو در ایران داشته باشد.

این مستند نمونه خوبی برای محققان و پژوهشگران است تا بتوانند با نگاهی هنرمندانه، خاص و متفاوت به مضامین تکراری ورود و از خلال یک نگاه نو و زاویه جدید آن را با بیان استعاری و کنایه‌ای باز اندیشی کنند چرا که مسئله خودرو با وجود اینکه بحث‌های زیادی را در دوره‌های مختلف همراه داشته، اما  معضلی همچنان پابرجاست و جای خالی یک خودرو با کیفیت با توجه به هزینه پرداختی در شهر فرنگ زندگی ایرانی حس می‌شود.

استادی برای طرح این موضوع تکراری با صدای گرم و روایتگری دو پهلوی تیز داریوش کاردان دست ما را می‌گیرد و به عمق تاریخ از لحظه‌ای که ایرانی‌ها بنز سوار می‌شدند می‌برد و پله پله در دالان تاریخ با بنز آلمانی ما را از تنگناهای سخت تاریخی ایران عبور می‌دهد و به لحظه اکنون می‌رساند و بدون نتیجه گیری، قضاوت را برعهده بیننده می‌گذارد که براستی یک خودروی باکیفیت یک کالای لوکس و تجمل گراست یا حداقل شایستگی است که لازمه هر شهروند  ایرانی است که از آن محروم شده‌اند.

منبع: روزنامه صبا-۲۴ آذر ۱۴۰۳

برچسب ها: بنز ایرانیرضا استادیسمیه خاتونیمستند بنز ایرانی
نوشته قبلی

بنز ایرانی پس از ۷ سال به جشنواره رسید

نوشته‌ی بعدی

جشنواره هجدهم سینماحقیقت به پایان رسید

نوشته‌ی بعدی

جشنواره هجدهم سینماحقیقت به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

غیبت قابل تامل فیلم‌سازان ارگانی در مراسم‌های این روزها

۱۴۰۴-۰۴-۱۱

پس از جنگ دوازده روزه صدا و سیما را کوچک و چابک کنید

۱۴۰۴-۰۴-۰۹

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس