سه شنبه, خرداد ۱۳, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

ترانه‌سراهای تلویزیون در کجا سیر می‌کنند؟

۱۴۰۰-۰۵-۲۹
Reading Time: 3 mins read
1

سینما مثبت: شرایط به شدت انحصاری حاکم بر فضای صدا و سیما باعث شده تا در اغلب آثار نمایشی به جای آنکه شاهد آثار خلاقانه باشیم، با آثاری مواجه شویم که گاهی کُپی فعالان انحصاری این عرصه از روی آثار یکدیگر است!

مهرزاد امیرخانی ترانه سرای گاندو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت،در اغلب آثار ترکیبی و حتی نمایشی این رسانه با محتوا و خطوط داستانی یکسان مواجه هستیم که نمونه شاخص و مثال زدنی آن سریال‌های پایتخت،نون خ و دودکش دو بودند که پیشتر در مطلبی به آن اشاره کردیم و می‌توانید این مطلب را با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید.

حالا در تازه‌ترین نمونه شباهت‌های آثار تلویزیونی به یکدیگر این روزها شاهد پخش سریال گاندو از شبکه سه سیما هستیم که ترانه پایانی آن که با صدای محمد علیزاده پخش می‌شود که از نظر حس و حال و ملودی به شدت یادآور ترانه «من برم هیشکی تنها نمی‌شه» شهاب مظفری برای سریال ستایش است. ترانه سریال گاندو توسط مهرزاد امیرخانی سروده شده که در این حوزه سابقه‌ای طولانی دارد اما آدمی در مرتبه اول که مخاطب چنین ترانه‌ای است تصور می‌کند احیانا یکی از سیاه مشق‌های شاعری است که به اشتباه سر از رادیو- تلویزیون درآورده و تبدیل به ترانه یک سریال اکشن و سیاسی شده است. مثلا به این ابیات دقت کنید:

منو بغل کن عشق من؛ که خاک مادری تویی! یعنی عشق شاعر خاک مادری است یا خاک مادری عشق شاعر است؟!

خاک یه آتیشه؛ که خاکستر نداره چه تشابهی میان خاک و آتش وجود دارد و اگر آتش خاکستر دارد، خاک چه دارد؟!

عشق یعنی؛ غواصی تو خاک بیابون! واقعا شاعر شیرین سخن در چه عوالمی سیر می‌کرده که توانسته عشق را به غواصی در خاک بیابان تشبیه کند؟!

مثل دلگرمی دادن به رفیقت؛ توی سرمای زمستون

جواب تشنگی که بارون نیست!البته به این مصرع نمی‌توان ایرادی وارد کرد چون با توجه به مشکلات ناشی از کاهش بارش‌های جوی فرد تشنه بهتر است منتظر باران نمانده و خودش را بان وشابه یا آب خنک سیراب کند.

متاسفانه برخی از این اشعار یادآور آن شعر معروف است که می‌گوید: قافیه چون به تنگ آید…. اینکه هر جمله و کلمه‌ای صرفا برای رعایت وزن در قالب یک شعر قرار گیرد قطعا امری ساده است که سال‌ها قبل در آیتم‌های ساعت خوش امثال آن‌ را مانند «خان‌ دایی‌جان سعید رو دوست داره قد هویج» شنیده‌ایم اما قطعا چنین اشعاری مناسب سریالی از جنس گاندو نیست. برای شنیدن این آهنگ می‌توانید در «اینجا» کلیک کنید.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی که نام آن‌ها در این مطلب آمده درباره مطلب مذکور است.

برچسب ها: ترانه پایانی گاندوسریال گاندومهرزاد امیرخانی
نوشته قبلی

انجمن منتقدان: برنامه وزیر ارشاد زمخت و ایدئولوژیک است

نوشته‌ی بعدی

خانه سینما در حال لابی‌با وزیر جدید ارشاد است؟

نوشته‌ی بعدی

خانه سینما در حال لابی‌با وزیر جدید ارشاد است؟

دیدگاه‌ها 1

  1. حمید می‌گوید:
    قبل 4 سال

    سلام

    بی‌سوادی خودتون از ادبیات رو به نمایش گذاشتید، پس هر شعری که شما متوجه مفهوم اون نشدید شعر نیست، احتمالا از دیدگاه شما حافظ و مولانا هم شاعر نبودند.

    مدیر سایت: دوست گرامی واقعا این اشعار حاوی مضامین عمیقی است که ما کم سوادها قطعا متوجه آن نمی‌شویم و البته از نظر شما غواصی در بیابان احتمالا عمیق تر از اشعار حافظ و سعدی است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس