سه شنبه, خرداد ۱۳, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گزارش

وزیر ارشاد آینده، اول پیاله و بَدقِلِقی؟!

۱۴۰۰-۰۵-۲۶
Reading Time: 3 mins read
0

سینما مثبت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم روز گذشته برنامه‌های خود برای این وزارتخانه را منتشر کرد و این مساله واکنش‌های منفی فراوانی را از سوی اهالی سینما به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت، محمدمهدی اسماعیلی سابقه همکاری با رییس جمهور منتخب دارد و در دیدار پیش از انتخابات حجه الاسلام رییسی با هنرمندان همانطور که در این تصویر مشاهده می‌شود (پشت سر حبیب احمد زاده) حضور داشته و احتمالا از همان زمان مشخص بوده که در ترکیب کابینه آینده حضور خواهد داشت.

نقد تُند و تیز سینمای ایران در برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه پیشنهادی او برای وزارت حساس و پُرمساله فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل نقد شرایط موجود سینما با نگاهی به سینمای سال ۹۷ است. «عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مخاطب سازی و توجه به علاقه مخاطبان، وجود مفاسد در سیستم توزیع در سینما و خارج از سینما، کمبود سالن‌های سینما با توجه به پراکندگی جنس و جمعیت، عدم برنامه‌ریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، تولید فیلم‌های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنواره‌های خارجی بر تولیدات سینمایی داخلی، اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت‌های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می‌شود، عدم نظارت و رهاسازی ارائه کنندگان فیلم و سریال‌های خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه برخی مدیران، وجود سرمایه‌گذاری مشکوک در تولیدات سینمایی، کارگردان محوری در تولیدات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان سینمایی، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون کپی رایت، وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر.»

برنامه‌ای برای گرفتن رای اعتماد از مجلس

این مطالب شباهت فراوانی با نقدهای منتشر شده از سوی برخی اندیشکده‌ها و مراکز پیدا و پنهان به ظاهر فرهنگی دارد که در این سال‌ها بخش عمده بودجه فرهنگی را از آن خود کرده‌اند و کمترین پاسخگویی را به افکار عمومی داشته‌اند و در عوض دیگران را به شکل غیرمنصفانه نقد کرده‌اند. البته در حالتی خوشبینانه اسماعیلی این برنامه تُند و تیز را ارائه کرده تا از مجلس رای اعتماد بگیرد و در عمل او نیز مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت که همان مسیر تعامل با اهالی سینما است. مثلا اینکه وزیر پیشنهادی عنوان کرده:«تولید فیلم‌های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد» چه معنایی دارد و فیلم غیراخلاقی و غیر انقلابی از نظر ایشان کدام فیلم است؟ یا «عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان» یعنی چه؟ اگر منظور معدود فیلمسازانی مانند محمد رسول اُف و جعفر پناهی است که در منزل با موبایل فیلم می‌سازند و فیلم‌ها را برای جشنواره‌های خارجی ارسال می‌کنند واقعا چه تمهیدی برای مقابله با آن‌ها وجود دارد و اساسا مگر وزارت ارشاد قوه قضاییه است که بخواهد با این افراد برخورد کند؟ نهایتا وزارت ارشاد می‌تواند امکاناتی به این نوع فیلمسازان ندهد که بعید است اساسا این فیلمسازان برای دریافت کمک توقعی از وزارت ارشاد داشته باشند.

«اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی» چه مصداقی دارد؟

خط و نشان وزیر برای خانه سینما

بیان جمله «اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت‌های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می‌شود» چه فایده‌ای جز ایجاد تنش و مخالف سازی در مهم ترین نهاد صنفی سینمای ایران برای وزیر پیشنهادی دارد؟! قطعا به نحوه اداره خانه سینما انتقادهای جدی وارد است اما تجربه نشان داده هرگاه مدیران سینمایی به دنبال تعطیلی و محدود کردن فعالیت‌های خانه سینما بوده‌اند اهالی سینما به شکل گسترده نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌اند.از یاد نبریم اگر زمان جواد شمقدری با برنامه‌ای تُند و تیز به جنگ سینماگران و اهالی خانه سینما می‌رفت جیب دولت به واسطه نفت ۱۴۰ دلاری پُر از پول بود و شمقدری با تخته کردن درب خانه سینما میان بخش عمده‌ای از سینماگران کارت هدیه توزیع می‌کرد اما حالا با خزانه خالی و دلار ۲۷ هزار تومانی دیگر این رفتارها محلی از اعراب ندارد.در جایی دیگر از برنامه پیشنهادی می‌خوانیم: ‌«عدم برخورد با رفتار‌های ساختارشکنانه برخی مدیران» کدام مدیران و کدام برخوردها؟! آیا مدیری از مجموعه سازمان سینمایی در محل کار خود شُرب خمر کرده یا بی عفتی نموده که باید با او برخورد می‌شده و نشده؟ یا بیان این مطلب که «کارگردان محوری در تولیدات سینمایی» به چه معنا است؟ اگر کارگردان که نیرویی فکری است محور تولید باشد مگر ایرادی وجود دارد؟ چه کسی قرار است محور تولید باشد؟! یا عنوان «وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» اگر این مساله اشکالی دارد چرا وزارت ارشاد این همه توقع از سینما و باید و نباید برای آن دارد و سینمای ایران باید از نظر مالی به کجا وابسته باشد؟ سینمای ایران که نمی‌تواند به بنیادهای فرهنگی خارجی وابستگی مالی داشته باشد!!

عدم توجه به نکات مثبت سینمای ایران

وزیر پیشنهادی در برنامه خود گریزی هم به فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ زده و با عبارت «وجود نگاه‌های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان‌های انقلاب در جشنواره فجر» به نقد آثار حاضر در این جشنواره پرداخته و نوشته است: «در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیاء، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها بوده‌اند.»

این مطلب در حالی نوشته شده که سال ۹۷ فیلم‌هایی مانند روز صفر ساخته سعید ملکان، تیغ و ترمه ساخته کیومرث پور احمد،سرخپوست ساخته نیما جاویدی،شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس آبیار،قسم ساخته محسن تنابنده،قصر شیرین ساخته رضامیرکریمی،ماجرای نیمروز ساخته محمد حسین مهدویان، یلدا ساخته مسعود بخشی و… در سینمای ایران ساخته و عرضه شده‌اند که در مطلب وزیر پیشنهادی محلی از اعراب ندارد! البته وزیر پیشنهادی اشاره‌ای به سرمایه انسانی ارزشمند سینمای ایران،انبوه جوانان مستعد حوزه فیلم کوتاه و مستندسازان دغدغه مند و فعالان خلاق حوزه پویانمایی نیز نکرده و صرفا نقاط سیاه سینمای ایران را دیده است.

وزیری که علاقه‌ای به تعامل ندارد

از ابتدای معرفی وزرای پیشنهادی اغلب آن‌ها با راه اندازی صفحاتی در فضای مجازی اقدام به تعامل با مخاطبان کرده‌اند که وزیر پیشنهادی ارشاد نیز یکی از آن‌ها است اما ظاهرا ایشان به جز این صفحه تمایلی به گفت و گو با صنوف و بدنه سینما نداشته و حتی پرس و جوی سینمامثبت از اهالی سینما نیز نشان داد که مدیران سابق و فعلی مورد مشورت وی قرار نگرفته‌اند. ابراهیم داروغه زاده دبیر چند دوره جشنواره فیلم فجر و معاون ارزشیابی سازمان سینمایی روز گذشته با نگارش مطلبی در فضای مجازی نوشت:‌‌«آقاي محمدمهدي اسماعيلي، از سر دلسوزي ميگويم اطلاعات و مشاوره درستي در حوزه سينما به شما ارائه نشده است. حاضرم بدون هيچ چشمداشتي اطلاعات و تجاربي كه در دوسال مسئوليتم در سازمان سينمايي و سه دوره جشنواره فيلم فجر داشته‌ام در اختيارتان قرار بدهم.»

در پایان اینکه تجربه نشان داده حوزه فرهنگ و هنر و بخصوص سینما حوزه بسیار پُرچالشی است چرا که هنرمندان به واسطه اعتبار خود مورد توجه اقشار مختلفی از مسوولان و مردم هستند و همین مساله لزوم تغییر جدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی و احیانا فاصله گرفتن از گروهی سینماگر تُندرو و فاقد وجاهت را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی که نام آن‌ها در این مطلب آمده درباره مطلب مذکور است.

برچسب ها: خانه سینمامحمد مهدی اسماعیلیوزیر ارشاد دولت سیزدهم
نوشته قبلی

وقت خداحافظی جعفری جلوه نرسیده؟

نوشته‌ی بعدی

فقدان بانوی فعال سینمای ایران در اثر کرونا

نوشته‌ی بعدی

فقدان بانوی فعال سینمای ایران در اثر کرونا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس