سینما مثبت: آخرین اثر منتشرشده رضا استادی، روزنامه نگار و نویسنده با نام «لاگ جری» رمانی انتقادی – اجتماعی است با چهارچوب محکم و استخوان داری که فارغ از بازی های فرمی و زبانی و ساختاری، قصه ای پرهیجان را در حجمی حدودا ۵۰۰صفحه ای برای مخاطب خود روایت می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت به نقل از روزنامه جام جم، جالب توجه این که بدنه اصلی و بیش از ۹۵درصد از حجم کتاب تنها در دو روز پایانی سال اتفاق می افتد! دو روز از زندگی زن و شوهری به نام «مزدک متحدزاده» و «مهفام آقاخان». زن و شوهری حدودا ۳۵ساله که ما بارها و بارها در عالم واقعیت با آنها مواجه شده ایم. مثلا هنگام رانندگی با اتومبیل های اقتصادی و ارزان قیمت مان، هنگام پرسه زدن در یکی از مال های باشکوه، در فرودگاه، در حوالی اندرزگو و زعفرانیه و از همه مهم تر در اینستاگرام بارها و بارها آنها را دیده ایم و از این که زندگی چگونه روی خوش خود را هر روز و هر شب به آنها نشان می دهد و آنها را در مدتی کوتاه سرشار از موفقیت و ثروت و محبوبیت کرده حسرت خورده و خود را سرزنش کرده ایم که چرا در جایگاهی مشابه آنها قرار نداریم!
در رمان لاگ جری، مزدک دانشجوی دکتر است. زبان می داند و در حال نگارش کتابی تخصصی در رشته کاری خود است. همسرش مهفام، دبیر شورای مشاوران شرکتی اقتصادی است و سابقه ای طولانی از فعالیت در فضای اقتصادی دارد. هردوی آنها موقعیتی رشک برانگیز دارند و تا نیمه های داستان شخصیت باشکوهی از آنها در ذهن مخاطب شکل می گیرد. هرچه نویسنده آرام آرام به زندگی آنها نزدیک می شود، تصویر گذشته زندگی این دو شخصیت کامل تر شده و مشخص می شود شکوه و تجمل زندگی آنها که به تازگی با نقل مکان از خانه ای در خیابان بهار به آپارتمانی لوکس در زعفرانیه کامل شده تا چه اندازه متکی به رانت و موقعیت های خاصی است که آنها با در اختیار قرار دادن دانش و توان خود در شرکت های مشکوک اقتصادی به دست آورده اند، شرکت هایی مانند هلدینگ حضرت پور که البته نامی ساختگی اما قابل ارجاع به بسیاری از شرکت های نام آشنایی است که در این سال ها با فعالیت در زمینه نفت و گاز و صادرات و واردات و… ثروتی افسانه ای کسب کردند و در نهایت با پیگیری دستگاه قضایی ناگهان مثل کوه یخ آب شدند. حالا مزدک یکی از بازماندگان چنین شرکت هایی است که موفق شده از دست قانون اصطلاحا قسر در برود اما همچنان نگران پیگیری قانون است زیرا با اقدامات هوشمندانه مزدک بوده که مدیرعامل فاسد شرکت-یعنی حضرت پور- موفق به خروج از کشور و اقامت در کانادا شده است. مزدک در حالی نگران گذشته خود و کشف برخی واقعیت ها است که برای پنهان ماندن از چشم رسانه ها و قانون، تصمیم گرفته تا به جای شرکت های پرزرق وبرق تجاری مدتی در یک مجتمع تولید گوشت در خارج از تهران کار کند. محیطی کم حاشیه و نسبتا سالم که مزدک با قرار گرفتن در موقعیتی که مدیرعامل شرکت در سفری به آنکارا برای او فراهم می کند ناگهان شخصیت ماجراجوی مزدک را وارد ماجرایی پیچیده می کند تا سراغ واردات گوشت های تاریخ مصرف گذشته ای برود که قرار بوده در آنکارا معدوم شود. مزدک طی نقشه ای پیچیده و با همکاری چند آقازاده تصمیم به وارد کردن این گوشت ها به ایران و سپس فروش آن در بازار شب عید می گیرد. اتفاقی که البته بی حاشیه نیست و نویسنده در خلال روایت آن سازوکار پیچیده فساد و تبانی های پشت پرده اقتصاد را به روشنی به تصویر می کشد.
نویسنده لاگ جری نگاهی از سر عقده و ناراحتی نسبت به طبقه ثروتمند ندارد. حتی در توصیف روابط میان شخصیت های داستان بسیار خونسردانه عمل می کند. داستان پر از جزئیاتی است که روابط این طبقه را با دقت به تصویر می کشد و خواننده خود را در میانه این روابط و شخصیت ها حس می کند. توصیفات کتاب از حال وهوای عید در تهران و شتاب موجود در فعالیت های شرکت هایی که این زن وشوهر در آن فعالیت می کنند دقیق و جزئی است. همچنین با ورود داستان به شهر آنکارا این جزئی نگری تداوم پیدا می کند و خواننده کاملا خود را در فضای این شهر تجاری حس می کند؛ شهری که صبح را با انفجار تروریستی داعش آغاز می کند اما تا عصر دوباره حال وهوای تجاری و منفعت طلبانه خود را به دست می آورد تا در میانه جنگ و تحریم و مسائل اقتصادی و سیاسی ایران، به سود مادی دست پیدا کند. همراهی مزدک در این شهر با زنی تاجر به نام سلین بخش جذاب لاگ جری است.
این کتاب بعد از رمان های بدون تو غیرممکن بود، هیچ وقت نامزد نبودیم و حمام ترکی و مجموعه داستان خونه خالی، پنجمین اثر داستانی نویسنده آن محسوب می شود. کتاب در فاصله سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نوشته و توسط نشر سخن به بازار عرضه شده است.