سینما مثبت: ساخت فیلم های کوتاه و مستند در ایران مانند اغلب فعالیت های فرهنگی متکی به بودجه ها و حمایت های دولتی است و تولید چنین آثاری به جز موارد معدود هیچ گاه چرخه اقتصادی واقعی که در نهایت منجر به بازگشت سرمایه و تولید اثر جدید شود ندارد. حالا در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت، دبیر این جشنواره و متصدی بخش مستند سینمای ایران وعده داده امسال با بهره گیری از پلت فرم های نمایش آنلاین می خواهد تغییری در این وضعیت ایجاد کند و مسیر سینما حقیت امسال، سینمای مستند را به دنیای جدیدی برساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در نشست خبری این جشنواره که روز سه شنبه به صورت آنلاین برگزار شد، محمد حمیدی مقدم رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اعلام خبر برگزاری این جشنواره از 25 آذر الی 2 دی ماه و نمایش فیلم ها در چهار پلفتفرم نمایش آنلاین اعلام کرد: «ورود به اقتصاد بازار و پلت فرم ها اتفاق خوبی است و به امسال علاقه مندان می توانند فیلم های جشنواره را در چهار پلتفرم نمایش آنلاین در محدوده زمانی 12 ساعته تماشا کنند. مثلا اگر تماشای یک فیلم را در ساعتی خاص از یک سامانه از دست دادند، طی 12 ساعت بعدی سامانه های دیگری آن فیلم را نمایش خواهند داد.»
حمیدی مقدم قیمت بلیت فیلم های جشنواره حقیقت را نیز متفاوت و بین 5 تا 10 هزار تومان عنوان کرد و گفت: از میان 895 فیلم شرکت کننده در جشنواره، 64 اثر در بخش های مختلف پذیرفته شده که در میان آن ها موضوع های متنوعی از جمله: محیط زیست، مسائل اجتماعی،مقاومت، آیین ها، کرونا و…وجود دارد.»
وی در پاسخ به سوال خبرنگار سینما مثبت که پرسیده بود «در چند سال اخیر کشور ما شاهد اتفاق ها و تحولات زیادی در حوزه مسائل اجتماعی بوده است. مشخصا چه فیلم هایی با این موضوع ها نظیر: بحران بنزین 98، حاشیه نشینی، فقر، معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد و…. به جشنواره امسال ارائه شدند؟ به نظر می رسد جشنواره سینما حقیقت تمایل چندانی به پذیرش این آثار به صورت گسترده ندارد و جز زمانی که آثار اینچنینی از سوی نهادها و سازمان های خاص تولید شده باشند و مسوولیت کلیه مسائل مربوط به این آثار متوجه آن سازمان باشد، تمایلی به شرکت دادن چنین آثاری در جشنواره ندارد.» نیز گفت: «جشنواره فیلم های اجتماعی فراوانی با این موضوع ها دارد و در پذیرش هر اثر نیز اولین ملاک کیفیت آن اثر است. مهم است فیلمی خوب ساخته شده باشد و اینطور نباشد که فیلمساز صرفا وارد یک موضوع ملتهب شده است. جشنواره امسال در بخش شهید آوینی فیلم هایی دارد که به موضوع های ملتهب پرداخته است است و اگر فیلمی باکیفیت باشد، منعی برای ورود به آن در جشنواره نیست.»
حمیدی مقدم همچنین با توضیح درباره ساخت فیلم هایی با مضمون کرونا از همان روزهای اول شیوع این بیماری، به نحوه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین نیز اشاره کرد و گفت: «درفراخوان جشنواره به این موضوع اشاره شده که ممکن است با وجود همه ملاحظه های امنیتی، اختلال و رخنه ای در سامانه های نمایش رخ دهد و فردی با مهارت این کار را بکند و فیلم سازان، با پذیرفتن این شرط فیلم هایشان را در جشنواره شرکت داده اند. البته برخی از آن ها اعلام کرده اند که با توجه به اکران عمومی آثارشان در آینده ای نزدیک، تمایل دارند تا فقط چند نمایش محدود شامل فیلم هایشان شود که جشنواره نیز این موضوع را پذیرفته است.»
حمیدی مقدم بودجه این جشنواره را نیز بین یک میلیارد و هفتصد تا دو میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام کرد و با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری جشنواره در این محدوده،این جشنواره را فاقد هرگونه حامی مالی دانست. نکته عجیب جشنواره، اصرار بر انتشار بولتن و کاتالوگ با وجود عدم برگزاری حضوری آن است.آثار این جشنواره توسط این افراد انتخاب شده اند.
مستند کوتاه: الهام اسدی،امیر اوصانلو،فخرالدین سیدی
مستند نیمه بلند: امیرحسین نوروزی، بهروز ملموس باف،مینا مشهدی مهدی
مستند بلند: رایا نصیری،مهدی بخشی مقدم سید حسین حقگو