شنبه, خرداد ۱۷, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی فیلم کوتاه

چرا فیلم سازان بلند به جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی آیند؟  

۱۳۹۸-۰۸-۲۱
Reading Time: 1 min read
0

 

 

سینما مثبت: تجربه حضور در سالن های نمایش دهنده فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نشان می دهد مخاطبان با آثاری که داستان خود را به درستی روایت می کنند، بهتر و راحت تر ارتباط برقرار می کنند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سینمای کوتاه هرچند عرصه ای برای تجربه های تازه در حوزه فیلم سازی است اما این مسئله به معنای عدم رعایت قواعد فیلم سازی و بی توجهی به قصه و روایت و ارائه فیلم هایی ضعیف از این حیث نیست.

روز دوشنبه 20 آبان ماه در سومین روز از برگزاری جشنواره چند فیلم داستانی با اقبال مخاطبان مواجه شدند. بچه مردم ساخته جواد ستوده نیا یکی از این فیلم ها بود. فیلم داستان مردی است که از همسر سابق خود جدا شده و با همسر جدیدش زندگی می کند. در یک روز عادی که آن ها منتظر میهمان هایشان هستند، زنگ خانه به صدا درمی آید و مرد بچه خود را پشت در مشاهده می کند. او که به تازگی اعتیادش را ترک کرده به دنبال راه حلی است تا بچه را از چشم همسرش پنهان کند و او را به شمال بفرستد.

استفاده از دوربین روی دست در کنار بازی خوب نادر فلاح ـ بازیگری که امسال حضور پُر رنگی در آثار کوتاه دارد ـ فضای ملموسی را در فیلم ایجاد کرده، به گونه ای که به سادگی با فیلم می توان ارتباط برقرار کرد. مدت زمانی که داستان در آن رخ می دهد هم بسیار کوتاه و موجز است و فیلم پایان بندی مشخصی دارد.

موناکو ساخته آرمان خوانساریان نیز از دیگر فیلم هایی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. فیلم درباره نگهبان یک مجتمع اقامتی در شمال کشور است که باید مواظب باشد افراد غیر ساکن، وارد حریم های اختصاصی مجموعه اقامتی نشوند. طی ماجرایی، با پسری جوان که فرزند یکی از مسوولان شهر است درگیر شده و با وجودی که توسط او مورد ضرب و شتم قرار می گیرد، مجبور به عذرخواهی از او می شود. مرد نگهبان طی فرایندی، تمام عقده و کینه خود را بر سر پسری جوان تخیله می کند و از او انتقام می گیرد.

اضافه بار ساخته یاس میلانی هم از دیگر آثاری بود که مخاطبان را راضی از سالن سینما بیرون فرستاد. در مواجهه اول تصور می شود فیلم اثری تکراری از جمله آثار موسوم به زن ـ شوهری است که در سال های اخیر در سینمای ایران زیاد دیده شده است؛ آثاری که با انتخاب یک زوج و نمایش روزمره گی ها وجر و بحث های آن ها ساخته می شود. فیلم تا بخش های پایانی چنین اثری را تداعی می کند هرچند کارگردان برای مخاطب باهوش خود کُدهایی در فیلم گذاشته تا به داستان شک کند اما در نهایت مشخص می شود تمام آنچه به عنوان جر و بحث میان این زن و شوهر رخ داده، درد و دل هایی است که زن با راننده ماشین انجام داده و در واقع حرف هایی که باید به همسرش می زده را به این راننده بیان کرده است.

آنکادر ساخته مرتضی میرمنتظمی داستان تنهایی دختری جوان است که تلاش می کند با بهره گیری از آموزش های از راه دور تغییری در شیوه زندگی خود دهد و به همین دلیل ارتباط با پسر همسایه را آغاز می کند. فیلم با بهره گیری از نمادهای اروتیک مانند خرگوش و نیز صحنه پردازی های خاص تلاش کرده تا بر وجه جنسی تنهایی شخصیت داستان خود تاکید کند. مانند جایی که در آن دختر به عمد لیوان شیر را آنقدر پُر می کند که لیوان سرریز می شود. نکته مبهم فیلم تاکید بر استفاده از زبان فرانسه است که مشخص نیست به چه دلیلی صورت گرفته است؟!

 

***عدم حضور فیلم سازان بلند در جشنواره

یکی از نکات قابل تامل درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران عدم حضور فعالان سینمای بلند است. در روزهای گذشته خبرنگار ما فقط توانسته محمد علی سجادی و روح الله حجازی را در میان مخاطبان مشاهده کند حال آنکه فرصت اکران فیلم های کوتاه در طی چند روز محدود، فرصتی است که قطعا کارگردان های بلند با استفاده از آن می توانند نتایج خوبی را از آن به دست بیاورند.

 

برچسب ها: جشنواره سی و ششم فیلم کوتاه
نوشته قبلی

آقای انتظامی!حیثیت سازمان متبوع تان را احیاء کنید

نوشته‌ی بعدی

محدودیت های جدید در سینمای رسانه های جشنواره فیلم فجر

نوشته‌ی بعدی

محدودیت های جدید در سینمای رسانه های جشنواره فیلم فجر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس