جمعه, خرداد ۱۶, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی فیلم کوتاه

سوژه های جذابی که از دل زندگی یکنواخت بیرون می آید

۱۳۹۸-۰۸-۱۹
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از معدود فضاهای رسمی موجود در ایران برای ارتباط با سینمای جهان است. این جشنواره روز گذشته در اولین روز فعالیت خود در چهار سئانس فیلم های جشنواره را به نمایش گذاشت.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، جشنواره فیلم کوتاه در اولین روز خود نسبت به سال گذشته فضای آرام تری را پشت سر گذاشت. برخلاف تجمع جمعیت فراوان در سال گذشته، تشکیل صف های بسیار طولانی در مقابل سالن ها و تداخل صف ها با یکدیگر در اغلب موارد و همچنین حضور گسترده تماشاگران بدون صندلی در سالن و تماشای فیلم ها به صورت ایستاده و نشسته بر کف، امسال سالن های نمایش این جشنواره شاهد فضایی منظم و آرام بودند. قطعا یکی از دلایل این مسئله الزام به خرید بلیت برای تماشای فیلم های جشنواره است. این مسئله سبب شده تا افرادی که به صورت رایگان علاقه مند به تماشای فیلم های جشنواره ها و رویدادهایی از این دست هستند از حضور در جشنواره صرف نظر کنند و صرفا به جشنواره بیایند که علاقه مند به پرداخت هزینه برای امور فرهنگی هستند. رقم بلیت های جشنواره فیلم کوتاه برای هر فیلم پنج هزار تومان است که اگر فردی علاقه مند به تماشای هر چهار سئانس جشنواره در یک روز باشد، بیست هزار تومان برای این کار پرداخت می کند که البته رقم قابل قبولی است چرا که بسیاری از فیلم های این جشنواره بهتر از آثاری است که مخاطب ایرانی در قالب اکران سینما امکان دسترسی به آن را دارد.

قاعده خرید بلیت به امور جشنواره هم نظم داده و حتی خبرنگارانی که کارت حضور در جشنواره را دریافت کرده اند نیز برای حضور در سالن های نمایش باید برای هر سئانس از روابط عمومی جشنواره بلیت دریافت کنند.

 

***سفیر فنلاند هم در جشنواره فیلم می بیند

یکی از اتفاق های جالب توجه روز گذشته جشنواره، حضور سفیر فنلاند به همراه نفر دوم سفارت این کشور در جشنواره فیلم کوتاه بود. این میهمان ها در سئانس ساعت 30/18 یکی از سالن های نمایش دهنده فیلم های خارجی حاضر شده و بدون تشریفات به تماشای فیلم های خارجی حاضر در این سئانس پرداختند. نکته جالب توجه آن ها این بود که در ابتدای حضور در سالن، بدون هیچ تشریفات خاصی و به دور از تکلف های دیپلماتیک رایج، ابتدا در میان تماشاگران نشسته بودند و سپس با راهنمایی یکی از مسوولان جشنواره به دیگر میهمان های خارجی پیوستند. این میزان از علاقه به تماشای فیلم کوتاه آن هم در بعد از ظهر پاییزی تهران که خیابان های منتهی به پردیس سینمایی ملت شاهد ترافیکی سنگین است جالب توجه است.

 

***نگاهی به چند فیلم جشنواره

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از معدود فضاهای رسمی موجود در ایران برای ارتباط با سینمای جهان است. این جشنواره روز گذشته در اولین روز فعالیت خود در چهار سئانس فیلم های جشنواره را به نمایش گذاشت و چند سئانس از این روز به نمایش فیلم های خارجی اختصاص داشت. فیلم هایی که تماشای آن ها مخاطب را با حال و هوایی آشنا می کند که در آن سوژه ها به تنوع و گستردگی جهان سوم و خاورمیانه نیست و فیلم سازان علاقه مند به ساخت آثار کوتاه مجبورند موضوع ها و مسائلی به شدت ساده و معمولی را سوژه فیلم خود کنند و این سوژه ها همان چیزهایی است که در فضای پُر سوژه پیش روی سینماگر ایرانی معمولا دیده نمی شود.

یکی از آثار به نمایش درآمده در بخش فیلم های خارجی فیلمی آلمانی به نام «همه چیز رو به راه میشه» بود. فیلمی درباره پدری که قصد دارد دخترش را به دور از چشم همسری که حالا از او جدا شده، از کشور خارج کند. سوژه فیلم در نگاه اول بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر می رسد اما فیلم به خوبی حس دلهره و اضطراب پدر و تنهایی انسان غربی را به مخاطب منتقل می کند؛ آنهم با یک تکنیک ساده. بخش عمده ای از فیلم در فضاهای بسته می گذرد و همین مسئله حس خفقان آور و سنگینی را بر مخاطب تحمیل می کند. دوربین در تمام فیلم بر روی پدر و دختر متمرکز است و کمتر پیش می آید شخصیت هایی به جز اینها به تصویر کشیده شوند. حتی زمانی که مادر هم وارد داستان می شود، تصویر کامل و مشخصی از او دیده نمی شود.

اثر دیگری که در این بخش به نمایش درآمد فیلم «4000 فرانک» بود. داستان مردی که مدیر بخش منابع انسانی در شرکتی فرانسوی است که ماهانه 16000 فرانک دستمزد می گیرد و زندگی مرفهی دارد اما ناگهان با مردی مواجهه می شود که از او درخواست 4000 فرانک دارد و تمام روز سایه به سایه دنبالش می آید تا در نهایت مدیر را متقاعد می کند که در مقابل پرداخت 4000 فرانک ماهانه به او، وظیفه زدن چمن های خانه اش را به او بسپارد. فیلم به خوبی سیطره سرمایه داری بر جامعه را با زبان طنز به تصویر می کشد و در قالب روایتی ساده با مایه های فانتزی، سرنوشت محتوم سرمایه داری در تسلیم شدن مقابل طبقه کارگر را به تصویر می کشد.

«داستان یک سگ» نیز فیلم دیگر به نمایش درآمده در جشنواره بود. فیلمی از سینمای اسپانیا که در آن مردی که کارگر یک مزرعه است، در موقعیتی ناچار به انتخاب میان ابراز علاقه به یک سگ یا حفظ شغل خود می شود و در نهایت برای حفظ شغلش مجبور به کشتن سگ به طرز فجیعی می شود. فیلم با انتخاب نماهای باز و روایت داستان در فضایی روستایی، تضاد این شرایط با موقعیت ناگزیر مرد را به تصویر کشیده بود.

 

***انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم و چند پرسش

 

 

تب انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم چند سالی است که از جشنواره های مختص فیلم های بلند و سینمایی به جشنواره هایی که محل نمایش فیلم های کوتاه و مستند است نیز رسیده و حالا جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز امسال با اصلاحاتی در حال اجرایی کردن این برنامه است. جشنواره امسال سه گزینه برای فیلم ها دارد: خوب ـ متوسط ـ هیچ کدام و برای هر فیلم 280 برگه میان مخاطبان توزیع می کند. اینکه فیلمی خوب یا متوسط باشد قابل قبول است اما خارج از این قاعده فیلم یا بد است یا ضعیف و اساسا قرار دادن گزینه هیچ کدام به جای بد یا ضعیف برای جشنواره ای که می خواهد رویدادی حرفه ای باشد و فیلم سازان حاضر در آن خود را برای حضور در عرصه های بزرگ تر آمده کنند گزینه چندان دقیقی نیست. اساسا گزینه هیچ کدام چه تاثیری در نحوه رای گیری دارد و آیا تعدد آرا هیچ کدام در سرنوشت آرا خوب و متوسط یک فیلم موثر است؟

 

نویسنده: حمیده جهانگیر

برچسب ها: جشنواره فیلم کوتاه تهران،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،پردیس ملت،سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه
نوشته قبلی

بازیگر مطرح زن سینمای ایران موهای سرش را 270 میلیون تومان فروخت!

نوشته‌ی بعدی

تهیه کننده عبدالمالک ریگی جدید کدام نهاد است؟

نوشته‌ی بعدی

تهیه کننده عبدالمالک ریگی جدید کدام نهاد است؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس